Korábbi összeállításunkban olyan alkotásokból válogattunk, amelyek valószínűleg csak fokozzák az őszi lehangoltságot, így került a képbe Tarr Béla vagy Nemes Jeles László egy-egy rendezése, most azonban vidámabb filmekre fókuszálunk.  

Erőss Zsolt tragédiája és az első világháború előestéje – 5 alkotás a Filmio kínálatából, ha fokozni szeretnénk az őszi melankóliát | Magyar Krónika

A társadalom peremén élők reménytelensége, a frontszolgálat lélekölő természete, a gyászfeldolgozás folyamata és egy tanárnő kálváriája. Számos rendkívül lehangoló, de annál kiválóbb film közül válogattunk.

Lajkó – Cigány az űrben (2018)

Ebben a különös hangulatú fekete komédiában a szovjetek elsőként nem egy Lajka nevű kutyát lőttek fel az űrbe, hanem egy magyar permetezőpilótát, csakhogy ezt a férfi származása miatt kínosnak találták világgá kürtölni. Jobban szerettek volna azzal hencegni, hogy egy orosz lépett ki először a kozmoszba, ezért utólag meghamisították a történelmet. Keresztes Tamás számtalan alkalommal vitte már el csaknem az egész show-t egy-egy emlékezetes mellékkaraktert megformálva, elég csupán az Isteni műszak szamurájkarddal hadonászó mentősét említeni, de közel negyvenéves koráig kellett várni arra, hogy főszerepet kapjon a mozikban. Meg is hálálja a Lajkó – Cigány az űrben kissé bogaras, de annál elszántabb űrhajósaként. Az ő játéka mellett a hangulatos korrajz és a bizarr poénok sokasága is szerethetővé teszik Lengyel Balázs rendezését, aki jelenleg egyébként a Hunyadi-sorozaton dolgozik. 

Rossz versek (2018)

Reisz Gábor hihetetlenül nagyot robbantott az instant kultikussá vált VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal: a rendszerváltás óta egyetlen hazai produkció sem beszélt ilyen részletgazdagon és humorosan a saját magukat kereső, csetlő-botló, romkocsmákba járó harmincasokról. A fillérekből készült alkotás ráadásul azon kevés magyar filmek egyike, amely anyagilag is rentábilis lett. A Rossz versek hasonló tematikára épül, de a rendezés, a forgatókönyvírás és a zeneszerzés mellett Reisz ezúttal a főszerepet is eljátszotta a 33 éves Merthner Tamást megformálva, aki épp egy magánéleti krízis után próbálja magát összeszedni. A második filmjét lényegében éppen az a humorforrás és hangulat jellemzi, mint a debütáló munkát, viszont szemmel láthatóan komolyabb büdzséből gazdálkodhatott. Meg is fejelte vizuális poénokkal a rá jellemző stílusjegyeket. 

BÚÉK (2018)

A 2016-os Teljesen idegenek című filmben egy baráti társaság gyűlik össze egy vacsorára. Megbeszélik, hogy mindenki kiteszi a mobiltelefonját az asztalra, és ha valakinek üzenete érkezik, azt hangosan felolvassák. Az este során nem meglepő módon igencsak kínos titkok derülnek ki, és szép lassan ráébrednek, egyikük sem pontosan olyan, mint amilyennek a hosszú ismeretségük alatt tűnt a többiek számára. Az olasz alkotás olyan nagy sikert aratott, hogy – valószínűleg rekordot döntve – tizennyolc országban is remake-elték, és talán részrehajlóak vagyunk, de Goda Kriszta verziója felülmúlja az eredetit. Ez részben a hibátlan kasztingnak köszönhető. Lengyel Tamás, Mészáros Béla, Elek Ferenc, Törőcsik Franciska és a többi színész is kiváló alakítást nyújt. A magyar közegbe átültetett szilveszter éjszaka történetére nem nehéz hazai nézőként rezonálni.  

Űrpiknik (2021)

Egy különc egyetemista lány gyerekkora óta jeleket küld az űrbe, hátha sikerül felvenni a kapcsolatot a földönkívüliekkel, és egy nap sikerrel is jár. Egy hasonlóképpen bogarasnak tűnő fiú jelenik meg, és közli vele, a fajtársai épp arra készülnek, hogy elpusztítsák a Földet, ő pedig azzal a céllal érkezett, hogy kimenekítse a bolygóról Zalatnay Saroltát. Benedek Ágotáról a Rumbarumbamm című karanténnapló-szerű könyvéből is kiderült, sajátos humora van, az Űrpiknik társ-forgatókönyvírójaként pedig csaknem a végletekig fokozza az abszurditást, miközben egymást váltják a szürreális szituációk. A poénok nagy része valóban ül, Walters Lili és Takács Zalán párosa is imádnivaló, így annak ellenére, hogy megvannak Badits Ákos első egész estés rendezésének a gyermekbetegségei, élvezetes, és már csak a hibrid műfaj miatt is unikális film született.

Valami madarak (2023)

Összeállításunk legfrissebb darabja kissé kilóg a sorból, mert közelebb áll a szociodráma műfajához, mint a vígjátékhoz, de amikor fanyar humorral él, akkor viccesebb, mint a legtöbb komédia. A sztori középpontjában egy makacs úr áll, aki egyre többször szenved balesetet otthon, így külföldön élő fia az idősek otthonába helyezi el, a férfi pedig folyamatosan szökni próbál, és úgy érzi, mindenki összeesküdött ellene. Az intézményben megismerkedik egy nehéz sorsú, lázadó tinédzserlánnyal, aki közmunkára ítélve dolgozik ott, és a társadalom két számkivetettje között különleges szövetség alakul ki. Az Életrevalókra hajazó történet minden keserűsége ellenére szívmelengető, Szacsvay László és Kizlinger Lilla párosa pedig egyszerűen tökéletes. 

Kiemelt kép: Űrpiknik (Forrás: Filmio)