Dresch Mihályt, a magyar dzsessz kiemelkedő alakját látogatta meg a PajtaKult stábja. Paár Julcsi, PajtaKult-nagykövet kérdésére arról, hogy miből merít ihletet és mi inspirálja, a Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész elmondta: „Nagy szavak nélkül: hiszek Istenben, örülök az életnek és annak, hogy milyen jó dolog élni.”

Az etyeki borok kóstolása közben zajló beszélgetés során Dresch Mihály azt is elárulta, hogy számára a szép élethez hozzátartoznak a jó borok is.

Dresch Mihály a magyar nép­zenét a jazzbe integráló muzsikájával teljesen egyedi zenei világot alakított ki. Szerinte a zene az energiáról és a szabadságról szól. Vallja, hogy az ember törékeny, de törékenysége könnyűvé is teszi. Ilyenkor tapasztalhatjuk meg a szabadságot, a repülést, az emelkedést, és ezekben az emelkedett pillanatokban érdemes zenét szerezni.

Egészleges letapogatottság – megjelent a Dresch Quartet új lemeze | Magyar Krónika

Dresch Mihály új lemezzel jelentkezik, ráadásul bakeliten. Tudom fokozni: élő koncertfelvétel a friss anyag, egy londoni este lenyomata. Önmagát sem idézi soha tűpontosan – Dresch klubkoncerten igazán az, aki. Zenéje folyton változó, sodró minőségéből őriz egy kiadós repülésre valót a Live in London.

Zenéjének „szabadságfoka” fogja meg a hallgatót is, írta Győrffy Ákos korábbi cikkünkben Dresch Ongaku című lemeze kapcsán. Majd tovább sorolta mi minden ragadja magával: „Az elképesztő technikai tudással párosuló improvizációk. Az, ahogy a népzenét a saját képére formálta, de úgy, hogy attól az eredetisége, az autentikussága megmaradt. Úgy értelmezte át a »parasztzenét«, hogy közben mégis a forrás közvetlen közelében járt.”

A fennsíkon – Dresch Mihály Ongaku című lemezéről | Magyar Krónika

A 2021-es Ongaku emlékezetes, magával ragadó munka, a már most is impozáns életmű újabb ékköve.

A zenész tizenhét évesen kezdett el muzsikálni, első kvartettjét 1984-ben alapította. Horváth László, a Fonó ügyvezetője az együttműködésekről – többek között az ország legkreatívabb cimbalmosával, Lukács Miklóssal és a Dresch Vonós Quartet tagjaival – kérdezte, hiszen Dresch egyfajta különleges képességgel vagy adománnyal talál rá azokra a zenésztársakra, akikkel együtt tud játszani. A kérdésre válaszolva a zenész felelevenítette azt is, hogyan kereste meg az ötvenedik születésnapját most ünneplő Lajkó Félix tizenhét évesen, és hogyan kezdődött az együttműködésük.

A PajtaKult stábja különleges helyszínekről is kérdezte Dresch Mihályt, hiszen a tér, amiben jelen van, a környezet, amiben muzsikál, visszahat a zenészre.

Dresch Mihály szerint hozzá a természetes, egyszerű közeg illik, úgy érzi, hogy a mesterkélt, túl komplikált környezet bezáródásra készteti.

Ráadásul, ahogy Horváth László hozzátette, az ilyen miliő a kultúra, az emberi kapcsolatok, a közösségek újraszerveződését is segíti. Dresch Mihály számára a pajta mint természetes közeg különösen kedvelt helyszín. Nagyapjának is volt pajtája, a szénát tárolta benne. Bár azóta megváltozott az életformánk, a pajták megmaradtak, és új, friss funkcióval jó értelemben vett gyűjtőhelyekké váltak: olyan helyekké, ahol emberek gyűlnek össze. „Az emberek jól érzik magukat az ilyen tradicionális épületek környékén. Olyan közvetlenség, természetesség érezhető ezeken a helyeken, hogy létjogosultsága van a megmaradásuknak, folyamatosságuknak” – hangsúlyozta a zenész.

December 30-án a Fonó Jazz előszilveszterének fénypontja a Dés László – Dresch Mihály Quartet lesz. A két Kossuth-díjas művész különböző zenei világokból érkezik, de közös improvizációikkal felejthetetlen zenei utazásra hívnak. A ritmusszekcióban Orbán György bőgőn, Dés András ütőhangszereken remekel. Mellettük fellép a Gáspár Károly Trió és a Mandaan, egyedi jazzes hangzásokkal varázsolva felejthetetlenné az év utolsó előtti estéjét.

Kiemelt fotó: Stekovics Gáspár