A brutalistát korábban az idei Oscar legnagyobb esélyesének tituláltuk, ám a jelöltek január 23-ai kihirdetése módosított a jóslaton, legalábbis a rideg számok tekintetében. A Magyarországról a Rákosi-korszak alatt kivándorló fiktív magyar építész, Tóth László amerikai pokoljárása tíz kategóriában versenghet, az Emilia Pérez című drámamusical viszont tizenháromban.

Papírforma szerint könnyedén előfordulhat így is, hogy a francia–amerikai–mexikói koprodukcióban készült drámamusicalt a legjobb idegen nyelvű filmnek választják, és a fődíjat az Adrien Brody főszereplésével készült A brutalista nyeri. Utóbbit annak ellenére sem győztük méltatni, hogy rendkívül nyomasztó és kelletlen élmény. Annyi ideig szorítja a néző fejét a víz alá, hogy a moziból kilépve még jó ideig fulladozik és levegőért kapkod, de a hatás nem marad el – valószínűleg sosem felejtjük el a látottakat.

Az amerikai álom rémálommá vált a magyar építész számára | Magyar Krónika

Bár még csak az év legelején járunk, ki merjük jelenti, A brutalista az év legnyomasztóbb filmje, az Adrien Brody főszereplésével készült, nagyrészt hazánkban forgatott dráma január 23-tól látható országszerte a mozikban.

Nem csupán azért drukkolunk A brutalistának, mert nagyrészt hazánkban forgatták, hanem mert a vágója nem más, mint Jancsó Dávid, Jancsó Miklós és Csákány Zsuzsa fia, aki nem az első alkalommal dolgozott együtt Brady Corbettel. A rendező első filmjét, a szintén nagyrészt hazánkban forgatott Egy vezér gyermekkorát is ő vágta, de Mundruczó Kornél hazai (A Jupiter holdja, Evolúció) és tengerentúli (Pieces of a Woman) alkotásain is dolgozott, illetve az idén egy másik jelentős produkció, a zsigeri akciójelenetekkel teli amerikai–indiai A Majomember is az ő nevéhez fűződik. A három és fél órás A brutalista közben ugyan nem egyszer kívántuk, bárcsak gyorsabban csattogott volna az olló a kezében, természetesen szurkolunk neki.

Jancsó Dávid mellett egy másik magyarnak is drukkolhatunk: 2022-ben nagy öröm volt, amikor az ugyancsak nálunk forgatott gigantikus blockbuster, a Dűne berendezője, Sipos Zsuzsanna átvehette az aranyszobrot, most pedig ugyanebben a kategóriában esélyes ismét (Shane Vieau-val és Patrice Vermette-tel megosztva) a sci-fi-eposz – szintén Magyarországon készült – tavaly bemutatott második epizódjáért, amelyet összesen öt kategóriában jelöltek.

Kiemelt kép: A brutalista. Forrás: UIP-Duna Film