Az igazán meghatározó családi történetek talán nem is a nagy, ünnepélyes pillanatokban íródnak, hanem a hétköznapok apró gesztusaiban, a közösen mondott mesékben, az átadott receptekben, a ránk maradt mondatokban. Gurmai Beáta – a Borka és a varázsruha mesék és rajzfilmsorozat megálmodója – régóta ezt meghatározó örökséget próbálja láthatóvá tenni. Most új kezdeményezéssel jelentkezik: országos kampányt indít fotóművészekkel együttműködve a generációs családfotózás népszerűsítésére.

A nemzedéki tudás alatt nem különleges, nagy dolgokra gondolok. Napi rutinokból, gesztusokból, családi sztorikból, értékválasztásokból áll össze az a minta, amit továbbvihetünk, tovább hímezgethetünk a saját életünkben.
(Gurmai Beáta)

Borka meséi már eddig is hidat építettek múlt és jelen, nagyszülők és unokák közé. Most ugyanez a szándék egészül ki új formával: a fényképek egyszerre dokumentumok és érzelmi kapaszkodók. A generációs fotózás Beáta szerint nem csupán egy kedves programlehetőség. Olykor nem is olyan egyszerű szimbolikus gesztus, amely segít megőrizni az indentitásunk alapját adó arcokat és történeteket.

Borka könyve
Forrás: Borka és a varázsruha / Facebook

Az első generációs élménynapot Budapesten szeretnék megvalósítani az ötletgazdák, Gurmai Beáta író, producer és Szalmási Krisztina fotográfus, a kezdeményezés mögé pedig ismert fotósok sorakoztak fel: Pályi Zsófia és Hirling Bálint, a Pictorial Collective tagjai készítették az első többgenerációs képeket a kampányhoz. A Pictorial Collective hazai fotósok szakmai, művészi közössége, tagjai dokumentarista és szubjektív fotóprojektekben működnek együtt, egyéni látásmóddal, erős társadalmi érzékenységgel.

A baloldali képen Szalóki Ági kisfiával, Áronnal, édesapjával, Istvánnal és feleségével, Katival. A baloldali képen Hegyesiné Orsós Éva, Ági édesanyja és Áron. Fotó: Pályi Zsófia

A kampány társadalmi üzenete több, mint aktuális. A széthulló nagycsaládok, a mozaikcsaládok, a családokon belüli kommunikációs nehézségek, az információs túltelítettség és a fizikai-térbeli távolság mind gyengíti a nemzedékek kapcsolatát. Pedig – hangsúlyozza Gurmai Beáta – „épp most lenne a legnagyobb szükségünk rájuk”. A generációs fotózás egy apró, de fontos építőkő: a közös élmény és az elkészült kép egyszerre erősít, összeköt, megörökít. 

A teljes család Pályi Zsófia generációs képén Szalóki Ági testvérével. Fotó: Pályi Zsófia

A generációs családfotó nem pusztán egy jól komponált kép. Egy üzenet: tisztelet az előttünk járóknak, kapaszkodó a mögöttünk érkezőknek.

– mondja Gurmai Beáta. A kampányhoz országszerte csatlakoznak fotósok, és további partnereket, nagyköveteket is keresnek.

Művészek, akik arcot adnak a felhívásnak

A kampányhoz már az induláskor csatlakozott Szalóki Ági énekesnő és családja, akikről Pályi Zsófia készített többgenerációs fotósorozatot. „Valami nagyon fontos történt. Két különlegesen tehetséges művész mondott igent, hogy együtt hallassuk a hangunkat, hirdessük a mottó: rajta vagyok, hogy Nagyi, Papi és Dédi is rajta legyen!” – mondja Gurmai Beáta. 

Pályi Zsófia számára a témának személyes vonatkozása is van. Évtizedekkel ezelőtt Beáta dokumentumfilmet készített Zsófia nagyanyjáról, Posta Katalinról („Kató”) és barátnőiről, akik az Amizoni Országos Magyar Nőnevelő Intézetben kötöttek életre szóló barátságokat. Ismeretségük erre az időszakra nyúlik vissza, és alkotói útjuk most ér össze: Pályi a kampány egyik fontos szereplője lett. „Felbecsülhetetlen kincs lesz majd egy-egy közös fotó tíz év múlva – de már maga az együttlét is ennyit ér” – fogalmazott a közös munkáról.

• • •

„Annak az életében jöhet el megbékélés, aki megértette és végül elfogadta a szülők, a felmenők sorsát és ezáltal a saját sorsát is. Eljut odáig, hogy már nem szkanderozik vele. Ez a váltás, a változás nem varázsütésre következik be„ – Balikó Eszter orvos-mentálhigiénés szakember, családterapeutával készült interjúnk itt érhető el: