Tutajosékat elkapta a vihar. A heves szélrohamok szinte elfektetik a nádast, az esőcseppek sorozatlövésként csapódnak a fiúkra és a vízbe, jég is zuhog az égből, alaposan megver mindent, amit ér. Tízből tízen tudják, hogy a Tüskevár a Kis-Balatonnál, a Zala közelében játszódik, ám amikor megfilmesítették, a stáb inkább a fővároshoz közel keresett helyszínt. Talált is. Fekete István klasszikusának filmes változatát jórészt a Ráckevei-Dunánál forgatták, és még évekig állt a filmesek építette Matula-kunyhó.
A viharjelenet kulisszatitkairól meg csak annyit, hogy a szelet repülőgépmotorral keltették, a jégverés pedig a valóságban kandiscukoreső volt.
Ugyancsak ezen a folyószakaszon zajlott a Hideg napok című film forgatása, amely az újvidéki vérengzést dolgozta fel, és olyan nagyszerű színészeket láthattak benne a nézők, mint Latinovits Zoltán, Darvas Iván vagy Szilágyi Tibor. A film megrázó kivégzéses jelenetét jóval északabbra, a korábban újpesti lidónak nevezett partszakaszon rögzítették, ahol a Tungsram gyár saját Duna-strandja állt a vállalat második világháború előtti fénykorában.
Uszálytól hullámtörőig
A filmforgatás az esetek többségében nem kellemes folyóparti piknik, hanem kemény munka. A nyári jeleneteket sem mindig nyáron rögzítik, így a színészek hol fáznak, hol melegük van, hol meg a szúnyogok csipkedik őket.

Az első dunai forgatásról nem maradt fenn történet, ami nem csoda, ugyanis még 1917-ben készült, és némafilm volt. Balogh Béla rendezte, és ez volt a címe: Az obsitos. Nógrádverőcén és Zebegényben vették fel, a zenét Kálmán Imre írta hozzá. Jóval később, de még fekete-fehérben készült a Valamit visz a víz című mozi, benne két A kategóriás sztárral, Karády Katalinnal és Jávor Pállal. Jávor ebben a filmben kivételesen nem snájdig urat, hanem egy érzelmileg megzavart halászembert játszik, akinek az eszét elveszi a vízből kimentett rejtélyes teremtés. Ugyancsak a háború előtti filmgyártás sikerdarabja A szerelem nem szégyen, amely egy uszályon játszódik, és Jávor Pál mellett Tolnay Klári, illetve Mály Gerő komédiázik benne. A rendező, Ráthonyi Ákos – Tolnay férje – valóban egy uszályon rögzítette a kulcsjeleneteket.
A háború után készített filmklasszikusok közül a néző azonnal sorolja, melyekben található ikonikus dunai képsor. Itt van rögtön Az aranyember, amely a Dunán kezdődik, és ott is ér véget. Csak közben sok víz lefolyik a folyón… Forgatás közben a filmesek a Mahart segítségét kérték, hiszen a Kazán-szorosig kellett elmenniük, hogy megörökítsék a Szent Borbála útját. A filmben látható hajó tartókötele elszakadt, kevés híja volt, hogy a sziklafalnak csapódjon, az utolsó pillanatban sikerült megmenteni. Ennél békésebb vizekre evezett a film végén Timár Mihály, amikor úgy döntött, inkább Noémivel marad a Senki szigetén. A valóságban Sólyomnak hívják a Nagymaros közelében található szigetet, ahová a filmesek Teréza mama szép kis házát is felépítették. (Aztán lebontották.)

Várkonyi Zoltán is „használta” a Dunát, mind az Egy magyar nábob, mind a Kárpáthy Zoltán forgatásakor. Azt az izgalmas jelenetet például, amikor az ifjú Kárpáthy Zoltán felrobbantja a jégtorlaszt, Baja alatt, a szeremlei hullámtörőnél rögzítették. A nagy dunai árvizet mesterségesen állították elő. A Rákos-patak mögötti, Kopottbárói-mélyedésnek nevezett részt töltötték fel normál hőfokú vízzel – mindössze 120 centi magasan –, miután díszletházakat építettek, ezeket döntötték romba a jelenet során. Ma játszótér és lakópark áll ott, ahol annak idején Básti Lajos Wesselényi Miklósként mentette az embereket.
Pelikán a Határcsárdában
A hatvanas és hetvenes években népszerű filmes helyszín volt a Dunakanyar. Kovács András ott dolgozott a Zápor című dráma felvételén, Jancsó Miklós az Oldás és kötésén. A tanú egyes helyszíneire pedig a mai napig elzarándokolnak a film rajongói. A történetben szereplő Szigetnádasd nem létezik, de Tahitótfalu igen. Pelikán József otthonát oda, méghozzá a szigeten lévő Tótfaluba képzelte a stáb. A filmben látható húsbolt valóban húsbolt volt, ma is az. Parti jeleneteket is forgattak a szakaszon, és ott égett le a gátőr háza. Pelikán József a volt nyilas Csetnekivel a Szentendre és Leányfalu között található Határcsárdában találkozott, a teraszrész jól felismerhető. Emiatt is érdemes elmenni oda, nem beszélve a legendás halászléről. Nem messze onnan, a leányfalusi Gyulay Pál utcában áll az egykori Péteri-villa, amely ugyancsak fontos helyszíne filmnek: ott találkoztak a főszereplők a koncepciós per szövegírójával. A gyönyörű, Dunára néző teraszos villa egy darabig a szovjet nagykövetség nyaralója volt, majd a Mahart üdülőjeként üzemelt, jó ideje magántulajdonban van, nem látogatható.

Sára Sándor második játékfilmjéhez, a Holnap lesz fácánhoz eldugottabb helyszíneket keresett. Megvolt rá az oka: a szereplők ugyanis elég gyakran ruha nélkül vagy legalábbis félmeztelenül láthatók. Az 1974 nyarán két hónapig forgatott filmben szerepel a rendező felesége, Szegedi Erika, illetve Szirtes Ádám, Nagy Anna és Benkő Gyula, továbbá feltűnik benne a tizennyolc éves Hernádi Judit is.
Nagy ijedtség Kisorosziban
Több ifjúsági filmet is forgattak a folyónál, így a Nyár a szigeten-t és a Szeleburdi vakációt. Utóbbi jelenetei szinte kizárólag Dunakeszin és Kisorosziban játszódtak, így a Ramóna hajó elsüllyedése is.
Kisorosziban rögzítették Grunwalsky Ferenc Kicsi, de nagyon erős című filmjét Gáspár Sándorral a főszerepben, aki kis híján belehalt a zárójelenet forgatásába. Szerepe szerint öngyilkosként be kellett sétálnia a Dunába, méghozzá egy nagy betontömbbel a kezében, hogy esélye se maradjon a túlélésre. A rendező úgy akarta felvenni a jelenetet, hogy a színészt kísérje a kamera, mutassa, amint belemerül a vízbe, ahogy alámerül, és időzzön el egészen addig, amíg a víz elsimul a férfi fölött. Szerződtettek két búvárt, az egyiknek el kellett kapnia a víz alatt a színészt, odavinni a másikhoz, akinél az oxigénpalack volt. Csakhogy Gáspár Sándor nem egészen oda merült, ahová meg volt beszélve, így a búvár alig találta meg. Amikor percek múlva mindhárman a felszínre bukkantak, rémült, sápadt stábtagokat láttak, rá volt írva az arcukra, hogy azt hitték: nem csak a jelenetnek van vége.