Till Attila És mi van Tomival? című filmjében az alkoholbeteg bábművész Sanyi (Thuróczy Szabolcs) és a szintén alkoholbeteg liftszerelő Pali (Polgár Tamás) keresik a címben szereplő Tomit (Patkós Márton), mert egy ideje nem vett részt az Anonim Alkoholisták gyűlésein. „Ez az egyik legszemélyesebb filmem, mert érintett vagyok – mondta Till Attila. – Bár nem rólam szól a film, de ha nem állok le nyolc évvel ezelőtt az alkoholról, akkor lehet, hogy én is úgy végzem, mint Sanyi a film elején.”

Till Attila és Thuróczy Szabolcs. Forrás: Mozinet

Sanyi – időnként Sanyika – bábművész, az egyik leghíresebb magyar színész, Szálka Sándor egyetlen fia, akinek élete egyik terhe, hogy folyamatosan az apjához mérik. Mégis kitartóan hordja annak legendás kalapját. Hogy emlékeztesse a szeretett apára? Vagy arra, hogy apja hírnevének árnyékában kell leélnie az életet? Felsejlik az apa alakja, aki nemcsak nem volt büszke a fiára, de szeretni sem tudta őt. A gyerekkori szeretethiány pedig internalizált öngyűlöletté válhat. „Egyszerűen nem tudom szeretni magamat, semmilyen szinten” – mondja a filmben Sanyi.

Korábbi interjúnkban Kovács András Péter humorista édesapja alkoholizmusa kapcsán beszélt arról, hogy milyen gyerekkori traumák vezethetnek az italhoz. Két világháborút és az 1956-os forradalmat követő megtorlást elszenvedett nagymamája ridegtartásban nevelte fel fiát – Kovács András Péter édesapját –, aki azt érezhette, hogy nincs rá szükség, nem szeretik. „Ezt a »nem kellesz« üzenetet aztán olyan mélyen magába kódolta, hogy másról se szólt az élete, csak arról, hogy ennek a parancsnak eleget tegyen, és szép lassan megölte magát” – mondta a humorista.

„Igenis merni kell beszélni” – Kovács András Péter gyermekkori traumákról és kitörésről | Magyar Krónika

A diszfunkcionális családban felnövő gyerekek szerepeket vesznek fel a túléléshez. Mik ezek a szerepek, hogyan lehet felnőttként kilépni belőlük, illetve milyen megküzdési módszerek segítenek abban, hogy a gyerekkori traumák mind kevésbé maradjanak a személyiség meghatározó részei? Kovács András Pétert kérdeztük.

„Mindenkinek gondja van az alkohollal” – hangzik el a filmben. Hazánkban, a kilencszázezer alkoholbeteg országában aki maga nem függő, annak valószínűleg van olyan rokona, barátja, kollégája, aki az, tehát mindenkit érint a probléma. A számok mögött pedig ott húzódnak az egyedi történetek, élettragédiák, feldolgozatlan traumák, betöltetlenül maradt hiányok. A Till filmjének nyitánya jelenti Sanyi számára azt a mélypontot, ahol már nem lehet megkerülni a szembenézést önmagával.

Alkoholizmusa nemcsak a felesége (Fodor Annamária) életét tette tönkre, de lánya, Saci (Tóth Zsófia) is súlyos, feldolgozatlan családi traumákat cipel. Akinek a gyerekkorát a szülő alkoholizmusa határozta meg, annak felnőve a gyerekkori traumák a személyisége meghatározó részei maradnak. Hiheti azt, hogy túl tud lendülni a múlton, de ha nem néz szembe a sebzettségével, nem dolgozik önmagán, felnőttként is cipelnie kell a diszfunkcionális családban megélt gyerekkorból hozott terheket.

Tóth Zsófia, Fodor Annamária és Thuróczy Szabolcs

Korábbi cikkünkben Bajcsi Norbert vallott szülei alkoholizmusáról, és hogy hogyan szenvedte el annak minden hátrányát. Nélkülözte az odafigyelést, a szeretetet, de a legegyszerűbb, kézzelfogható dolgokat is. Az iskolában a szülei miatt megszégyenült, kiközösített fiú olyanokhoz csapódott, akik aztán droggal kínálták. „Szorongó gyerekként tele lelki fájdalommal, nulla magabiztossággal egy olyan vegyülettel találkoztam, ami azonnali boldogságot nyújtott. El tudtam nyomni a fájdalmaim, a félelmeim, és úgy tudtam működni a drogtól, ahogy azt alapvetően elvártam volna magamtól. Kialakult a függőségem, ami magával hozta a bűnt is az életembe.”

Folyamatosan próbált leszokni, megnősült, és bár kívülről úgy tűnt, hogy végre normális életet él, belülről iszonyú ürességet érzett, amit alkohollal próbált meg kitölteni. Fizikailag nem bántotta a feleségét, de rengeteg fájdalmat okozott neki a hazugságokkal, a manipulációkkal. A bűntudat, a lelki összeroppanás és az érzés, hogy képtelen az életre, a még súlyosabb önpusztítás felé vitte. Végül a református egyház ráckeresztúri drogterápiás otthonában megtapasztalt szeretet és törődés segítette abban, hogy húsz év függőséget maga mögött hagyva új életet kezdjen. „Érdekes, hogy az a nagy űr, ami mindig ott volt bennem, pont olyan méretű, amit Isten ki tud tölteni” – mondta.

„Azt éreztem, képtelen vagyok az életre” – zárt ajtók mögül a csoda felé | Magyar Krónika

Bajcsi Norbertre a református egyház ráckeresztúri drogterápiás otthonában talált a megváltás. Húsz év függőséget, drog-, alkohol-, gyógyszer- és szerencsejáték-addikciót és a bűnözést maga mögött hagyva kezdett új életet.

Kovács András Péternek – édesapja alkoholizmusa ellenére – az alkohollal soha nem volt gondja, már fiatalon egészen más megküzdési eszközöket választott, neki a belső lecsendesedés segített. Parentifikálódott gyerekként már korán olyan szerepekbe kényszerült, amelyekben éppen a túlélés zálogát látta, felnőve pedig azzal kellett megküzdenie, hogy hogyan hagyhatja maga mögött azt az hamis bizonyosságot, hogy önmagáért nem szerethető. Megfelelési kényszerrel, szeretet- és önbizalomhiánnyal, bizonytalansággal küzdött. „Nagyon alacsony az önértékelésem, igyekszem láthatatlan és észrevétlen maradni, még most, a saját családomban is. Tehát ezek a személyiségjegyek továbbra is megmaradtak, de tovább tudok dolgozni rajtuk úgy, hogy van egy háló, ami megtart” – mondta.

A film főszereplőinek az AA-közösségbe járás, a sorstársakhoz való kapcsolódás segít abban, hogy ne igyanak. Sanyi és Pali eltűnt társuk után kutatva úgy próbálnak józanok maradni, hogy hazánkban az alkoholfogyasztás nemcsak hozzátartozik a mindennapokhoz, de a nem ivás az, ami furcsának tűnik, ami miatt magyarázkodni kell. Pedig, aki alkoholbeteg, az nem ihat – sem „csak bort”, sem „csak egy kortyot” –, mert a függőség nem gyógyítható. A film nem ad szájbarágós magyarázatokat, nem ad receptet a leszokáshoz, de látjuk Sanyi és Pali küzdelmét saját démonaival, a függőséggel és a mindennapok akadályaival.

„Olyan emberekről szoktam filmet csinálni, akik valahonnan valahova tartanak. Nincs a kezükben a megoldás kulcsa, és terheltek – mondta Till Attila. – Ebben a filmben az alkoholisták mind terhelt figurák.” A filmben Sanyi egy hatalmas, világos színű vászon oldaltáskát – tele a bábjaival – hordoz magával egész nap, pillanatokra teszi csak le, hogy aztán újra a vállán cipelje.

Polgár Tamás és Thuróczy Szabolcs

Korábbi cikkünkben Joób Máté evangélikus lelkész, lelkigondozó, a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetének egyetemi docense beszélt arról, hogy mit tehetünk azért, hogy az olyan kívülről ránk kényszerített szerep – mint az alkoholista szülő mellett felnővé a sebzettség – ne váljon a személyiségünk részévé. Felnőttként, családot alapítva képessé kell válnunk reflektálni a ránk hagyományozott szerepekre, generációkon átívelő mintákra, nemzedékeken át hordozott traumákra. „Minden olyan segítő módszer jó, ami arra összpontosít, hogy lelassuljak, és valakinek a segítségével olyan mélységekbe bátorkodjak, olyan helyekre jussak, ahova egyedül nem mernék” – fogalmazott. „Persze találkoztam már olyan problémával, ami egyszerűen felkutathatatlan, mert sem mély analízisben, sem hipnózisban, sem családállításban, sem mentálhigiénés segítő beszélgetésben nem sikerült feltárni a szorongás okát. Ilyen esetben ahhoz kap segítséget az illető, hogy elfogadja a sebzettségét.”

Sanyi bábozós táskájára visszatérve: Joób Máté szavaival élve mindannyian terheket cipelünk magunkkal. „Egy képpel élve: a hátizsákunk tele van ilyen-olyan amorf tárgyakkal, és a segítő kapcsolat szólhat arról, hogy ezeket a tárgyakat kivesszük, és azt mondjuk, hogy nem a te feladatod, hogy ezeket hordozd. Vannak azonban olyan terhek az életünkben, amelyeket nem tudunk letenni, azonban elrendezhetjük úgy a batyuban lévő dolgokat, hogy legalább ne nyomják állandóan a hátunkat, ahogy megyünk tovább az élet útján. Súlyos belső harc, nehéz, fájdalmas, hosszú folyamat, amíg el tudunk jutni odáig, hogy ezt elfogadjuk, de hozzásegíthet annak a tudatosítása, hogy a sebzettségeinkkel együtt vagyunk értékesek és szerethetők.”

Tudatosítsuk magunkban: a sebzettségeinkkel együtt vagyunk értékesek | Magyar Krónika

„A segítő kapcsolatban meghívást kapok arra, hogy valakivel együtt elmenjek egy olyan útra, ahová egyedül nem tudna eljutni, pedig érzi, hogy ott dolga van” – mondja Joób Máté evangélikus lelkész, lelkigondozó, a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetének egyetemi docense, akit sebekről és szerepekről kérdeztünk.

Az És mi van Tomival? című filmhez Till Attila amellett, hogy a saját életéből merített, Kapitány-Föveny Máté pszichológust – akinek van is egy apró, de nagyon fontos jelenete – kérte fel társ-forgatókönyvírónak. Miközben a filmben megjelennek a függőség fokozatai, felvillannak az alkoholizmushoz vezető egyedi sorsok és felsejlenek a háttérben húzódó lelki okok, kérdések is felmerülnek a nézőben.

Egy magyar film sem beszélt talán még ilyen hitelesen az alkoholfüggőségről | Magyar Krónika

Till Attila új rendezése, az És mi van Tomival? mértéktartóan, de éppen ezért rendkívül hatásosan beszél a problémáról. Thuróczy Szabolcs és Polgár Tamás remekel a főszerepekben.

Mi kell ahhoz, hogy az ember bevallja, ha problémája van az alkohollal? Hol van a mélypont és mikor jön el az a pont, amikor szembe tud nézni a saját függőségével? Hogyan ébred rá valaki, hogy tud változtatni? Honnan kérhet ehhez segítséget? Fel lehet-e állni az elbukás után? Van még esély az elvesztett családtagokkal való újrakapcsolódásra? Meg lehet törni a generációs mintákat szülőként, nagyszülőként? Van, amire választ kapunk és van, amin a film után még sokáig gondolkozhatunk. Egy biztos, hogy nem vagyunk egyedül, és sosem késő segítséget kérni.