Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Te vagy az egyetlen barátom

Olvasmányvadász rovatunkban a Kedves Bátyuskám! – Várkonyi Nándor és Weöres Sándor barátsága levelezésük tükrében című kötetet ajánljuk.
Olvasmányvadász rovatunkban a Kedves Bátyuskám! – Várkonyi Nándor és Weöres Sándor barátsága levelezésük tükrében című kötetet ajánljuk.

Fotó: Németh Ildikó

A rendszerváltozás után készült egyik interjúban Aczél György, a Kádár-rendszer kultúrkorifeusa, sikerek és elhallgattatások, díjak és betiltások teljhatalmú ura föltette a kérdést: most, hogy már bármi megjelenhet, hol van az a sok remekmű, ami miatta maradt az asztalfiókban? Mondanánk, hogy éppen a hazug rendszer hazug kultúrpolitikája az oka, hogy meg sem születtek. Hiszen a megjelenés reménye nélkül ugyan ki ír? De van ennél jobb válaszunk is: a Pécsett élt Várkonyi Nándor monumentális szellemtörténeti tetralógiája, amelyből Aczél uralkodása alatt csak a Sziriat oszlopai jelenhetett meg cenzúrázva, Az elveszett paradicsom, a magában is háromkötetes Az ötödik ember és a kétkötetes Varázstudomány bizony a szerző, majd 1975-ben bekövetkezett halála után a család fiókjában várta Aczél bukását.

Ma már Mezey Katalin gondos szerkesztői-kiadói munkájának köszönhetően igényes kivitelű kötetekben olvasható a teljes Várkonyi-életmű. Az a hiány azonban, amely Várkonyinak a hazai szellemtörténeti kutatásból évtizedekre szóló kitiltásával keletkezett, valószínűleg nem helyrehozható. Inkább a veszteség mértékét mutatja tehát a kötet, amely a Pécshez ezer szállal kötődő másik „nagy lélekkel”, Weöres Sándorral folytatott levelezését és a Várkonyi Nándor süketsége miatt papírra vetett úgynevezett beszélgetőcédulákat adja közre.

Már azokat, amelyek fennmaradtak. Sajnos éppen Várkonyi Weöresnek írott leveleit érte nagyobb háborús pusztítás, ezért a kötetben nagyobb súllyal szerepel az ellenkező irányú levelezés, Weöres sorai Pécsre. Talán mondanunk sem kell, hogy ezeket olvasni sem utolsó szellemi élvezet. Különös ízt ad a leveleknek, hogy nem publikálásra készültek, ezért az írójuk több szabadságot engedett meg magának az őszinteségben és játékosságban. Weöresnél ez persze nem nagy meglepetés, róla mindig tudtuk, hogy őszinte és játékos, a kötetet forgatva ez az ismeretünk gazdagodik.

A húszéves diák és a harminchét éves, nyolc nyelven értő, könyvtáros bölcsészdoktor között 1933-ban indul a levelek sora, előtte még egy beszélgetőcédula: „Weöres Sándor vagyok, Berda üdvözletét hozom, okt. 1-én jön. […] Csöngei, vasi vagyok, I. éves bölcsész”.

Már a decemberben kelt levél megszólítása az, hogy „Kedves Nándor bácsikám”, és ez a baráti hangvétel folytatódik egészen egy 1940 körül íródott, az aláírás alapján talán a címzett távollétében készült beszélgetőcédula szívszorító soraiig: „Nándor, tulajdonképpen te vagy az egyetlen jóbarátom az életemben. Nándorom, vigyázz rám ebben az életben, nélküled egyedül vagyok. Weöres Sándor.”

A legtöbb könyvet az emlékezet segítségére támaszkodva akár többnapos megszakításokkal is szabad olvasni, de naplót és levélgyűjteményt lehetőség szerint egyvégtében érdemes. Csak így érhető el, hogy a sok leírt szó kavargásából egyszer csak az eleven szerző lépjen elő, mint egy kedves rokon, akit jól ismerünk. Minthogy a Kedves Bátyuskám! lapjainak többségét, különösen az elején, Weöres levelei töltik ki, először ő lép elő a homályból, a húszéves egyetemista a szemünk előtt korosodik kamaszosan szeretetre méltó halhatatlanná. Noha, mint Várkonyinak 1934-ben írja: „Jól tudom én is, hogy üres az égbolt, / s a halhatatlanság lótuszt sem ér / és lelki-szegénység, ha tör a rosseb, / mert homlokomon nem terem babér”. A kötetet végigolvasva sejti az olvasó, hogy az a lótusz a legkevésbé sem véletlenül utal valami másra, amiről szintén azt mondják, mit sem ér.

A levelek legtöbbje irodalmi folyóiratok és antológiák körül forog, ami érthető, Várkonyi 1948-ig egyik fő szervezője volt a dunántúli irodalmi életnek, és Weöres afféle segédszerkesztőként vett részt ebben a munkában. A kötet emiatt irodalomtörténeti kincsestár is egyben, rengeteg adalékkal a kor irodalmáról s természetesen a szerzőkről is. Példaként néhány sor 1949 májusából, fontos utalással a szellemtörténeti tetralógia keletkezésére: „Galsai Pongráctól hallottam Rólad, hogy virulsz és a Sziriat folytatásán dolgozol. […] Én most a Tudományos Akadémia kézirattárában dolgozom; kellemes nyugalmas munka, csak igen kevés fizetéssel jár. A költészet meg nem engedhető luxussá vált, helyette indulószövegeket gyártok, hogy valami mellékkereset legyen és feleségemmel és anyósommal utcára ne kerüljünk.”

Aztán hosszú szünet, egyetlen levél Weörestől 1955-ből, a következő Várkonyitól 1960-ból, az újbóli találkozás reményével. Az elhallgatás mögött ott a diktatúra, a forradalom és a megtorlás. Várkonyinak 1956-ban sikerült nyugdíjba mennie: „főként azért mentem nyugdíjba, hogy végre dolgozhassam”. És valóban dolgozott. Pécs, 1963. október: „amióta nyugdíjba mentem, hat év alatt négy kétkötetes munkálatot írtam meg a kiadás szándéka és reménye nélkül”. Nem kétséges, hogy ezek a tetralógia kötetei.

Meglepő, de érthető fordulat tükröződik a hatvanas évek leveleiben: az addigi mester-tanítvány viszony a nagy ember és a régi kedves ismerős kapcsolatává alakul át, immár ellenkező előjellel.

Némi öntudatlan, mégis keserű sértődöttség zárta be magát Várkonyinak egy tanulmányban 1963-ban írott soraiba: „Weöres Sándor még mindig csak ötvenéves. A csillagszerű gravitáció azóta olyan magasságokba vitte, ahová kevés emberi szó hatolt föl eddig.” Persze, nem úgy értette, de azért mégis úgy.

A gravitáció Várkonyit ott hagyta a pécsi dolgozószobájában, ahol éjszakánként egy-egy üveg körtebefőttet elfogyasztva írta a még évtizedekig senki által nem olvasott nagy műveit. Megkésett elégtétel, hogy a kötettel egy nagy költő állít ki posztumusz igazolást arról, milyen jelentős személyiség volt.

Kedves Bátyuskám! – Várkonyi Nándor és Weöres Sándor barátsága levelezésük tükrében. Széphalom Könyvműhely, 2024

Hasonló tartalmak

A dal, ami Kóbor Jánost elkötelezte az űrrockkal

Régi-új rovatunkban ismert embereket kérünk arra, meséljenek egy dalról, ami valamilyen okból fontos számukra. Ezúttal egy évekkel korábbi, kizárólag nyomtatásban megjelent epizódot hoztunk, amelyben Kóbor János, az Omega néhai frontembere mondja el, mit jelent neki a Pink Floyd Eclipse című száma.

Tito testvére Sopronban dolgozott vasutasként

A jugoszláv vezető bátyja, Martin Broz, avagy Broz Márton 16 évesen hagyta el szülőfaluját, hogy Amerikában próbáljon szerencsét. Végül Bécs környékén ragadt, a trianoni döntés után pedig Sopronban telepedett le családjával.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!