Tandori: egy belső univerzum képei
Tandori Dezső képzőművészeti gyűjteménye az Einspach & Czapolai Fine Art terében intim, személyes belépést kínál a költő kevésbé ismert oldalába. Folyamatos, mégis távoli jelenléte és nyelvi–formai újításokkal teli költészete azok gondolkodására is hatott, akik nem olvasták, így gyűjteménye is sokak számára lehet izgalmas. Vajon milyen alkotásokkal vette körbe magát a madarak és medvék gondozója, a játékmester?

A Miért ne élnél örökké? című válogatás Tandori belső univerzumának lenyomatát adja: rajzokat, festményeket, baráti kapcsolatok nyomait, egy költő látásmódját képekben. Az Einspach visszafogott, lakásszerű tere nem klasszikus kiállítótér. Intimitása alkalmassá teszi arra, hogy a látogató elidőzzön, asszociáljon, és hagyja, hogy a művek csendben hassanak – ideális program azoknak, akik az ünnepi zaj után inkább kontemplatív élményre vágynak.
Kokas Nikolett művészettörténész január 7-én tárlatvezetést is tart, ahol érdekes részleteket oszt meg többek között Tandori irodalmi munkásságának képzőművészethez, alkotókhoz és képekhez fűződő viszonyáról, valamint azokról a különleges kapcsolatokról, amelyeket a külvilág elől gondosan elzárt otthonának tereihez, a madarakhoz és a mackókhoz fűzött.
Semmi, csak egy világkönyv – megjelent Tandori Dezső második posztumusz kötete | Magyar Krónika
A Tiszatáj Könyvek sorozatban megjelent Tandori Dezső második posztumusz kötete, amelyet a 2019-ben elhunyt költő csak világkönyvként emlegetett. A 2021-es …
A gyengédség forradalma a Ludwigban
A Ludwig Múzeum Finom illesztések – Golden Repair című kiállítása a törés és a javítás gondolatát járja körül kortárs művészeti eszközökkel. A kiállítás címében szereplő japán „aranyjavítás”, a kincugi a törések eltüntetése helyett azok hangsúlyozását tanítja: a sérülések a tárgy történetének részévé válnak. Ez a szemlélet különösen aktuális egy olyan korban, amely a tökéletlenséget inkább elfedi, mintsem értékként ismerné el.

„Az igazi paradigmaváltás, az, amikor a reményt lehorgonyozzuk a kedvességben. Az itt kiállított művek mind példái ennek a gyengéd reménynek: a kiállítás-sorozat előző lépcsőjéhez illően szelíden, gondoskodással közelítik meg témájukat, a gyengédség utópiáját képviselik” – fogalmazott Babarczy Eszter eszmetörténész, író, kritikus a kiállítás megnyitóján.
A Finom Illesztések – Golden Repair egy hosszú távú kurátori vállalkozás folytatása, amely 2023-ban kezdődött a Vigyázat, törékeny – Handle with Care című kiállítással. Nem látványos értelemben ünnepi, sokkal inkább gondolkodásra hív, és így jól illeszkedik az év végi számvetés időszakához.
Mary Allen Mark és a láthatóvá tett láthatatlan
A Mai Manó Házban látható Mary Ellen Mark-kiállítás a klasszikus dokumentarista fotográfia erejével hív megállásra, gondolkodásra január 11-ig. Mark képei az emberi sorsokra, kiszolgáltatott helyzetekre, a hétköznapok drámáira fókuszálnak, mindenfajta pátosz nélkül. Ezek a fotók valóban megszentelt figyelmet kérnek: empátiát, jelenlétet. Az ünnepi időszak felszínesebb vizuális ingerei mellett különösen jól eshet egy olyan kiállítás, amely nem akar szórakoztatni, sokkal inkább megszólítani.
Mary Ellen Mark és a periféria csendje – női sorsok a Mai Manó Házban | Magyar Krónika
A világ perifériáin felfedezhető csend nemcsak tragikus elzártságot hordoz, hanem lehetőséget is a centrumból kiveszett elmélyülésre. A közelhajolás esélyét …
A csend képei a Magyar Nemzeti Galériában


Forrás: Magyar Nemzeti Galéria
Fényes Adolf a századforduló magyar festészetének csendes megfigyelője volt: az érdekelte, ami alig történik. Képein hétköznapi enteriőrök, magukba forduló alakok és visszafogott gesztusok jelennek meg, nagy drámák nélkül, mégis sűrű jelentéssel. Festészete a figyelemről szól, arról a lassú, finom észlelésről, amely teret ad a belső történéseknek. Művei nem harsányak, de kitartóan hatnak, mert a nyugalom mögött mindig ott munkál a feszültség. A csend nála nem hiány, hanem önálló kifejezőeszköz. A művelt polgár mintaképének számított. Tagja volt a legfontosabb művészköröknek és a Japán kávéház művészasztalának. Lechner Ödön, Ferenczy Károly, Szinyei Merse Pál, Rippl-Rónai József baráti köréhez tartozott. A Magyar Nemzeti Galériában Fényes Adolf A csend képei című, január 11-ig megtekinthető válogatása ideális kiállítás lehet a téli szünetben, amikor néhány vákkumszerű nap erejéig teret nyer a városban is a csend.
Kiemelt kép: A Finom illesztések – Golden Repair című kiállítás megnyitóján, Fotó: Glódi Balázs / Ludwig Múzeum