„Magyar film még nem készült ilyen volumenű számítógépes utómunkával” – mondta a producer Lajos Tamás a Sárkányok Kabul felett sajtóvetítése után tartott beszélgetésen. De talán nem is ez a legfőbb érdekesség a november 20-ától országszerte a mozikban látható katonai akciódrámával kapcsolatban. Hanem hogy az óvatos várakozásokra rácáfolva Dyga Zsombor rendezőnek és csapatának úgy sikerült egészen kiválóan modellezni egy közelmúltbeli afganisztáni válsághelyzetet, hogy a forgatás alatt ki sem tették a lábukat az országukból. A mozi ráadásul a témájában is egyedülálló, hiszen – ahogyan az szintén többször hangsúlyosan elhangzott – „a magyar katonaság, a magyar katona dicsőségéről, hazaszeretetéről, hivatástudatáról még nem forgott korábban méltó mozgókép”.
Korábbi cikkünk a forgatásról itt olvasható:
A Sárkányok Kabul felett egy valós és az újkori Magyar Honvédség egyik sikertörténeteként számontartott eseményt dolgoz fel; a 2021-es Sámánpajzs fedőnevű hadműveletben magyar honvédek 540 civilt, köztük 180 gyereket menekítettek ki az amerikai csapatok hirtelen kivonását követően egy hét alatt totális káoszba fulladt Kabulból. Nemcsak magyarokat és afgán segítőiket, illetve családtagjaikat, de más országok állampolgárait is; nagy részükre „Nyugat-szimpatizánsként” biztos halál várt volna a tálib hatalomátvétel következtében.
Az ilyen típusú adaptációk jellemzően két dolgon csúsznak el: vagy a valósághoz túlzottan ragaszkodva unalomba fulladnak, vagy éppen ellenkezőleg, a tényektől nagyon is elrugaszkodva nevetségesen hiteltelenné válnak. A többek között az Aranyélet sorozattal már korábban bizonyított Dyga Zsombor viszont biztos kézzel tartja az arany középutat, legalábbis ami az akciójeleneteket illeti; elhisszük, hogy ha nem is pont akkor és ilyen formában, de hasonló szituációk előfordulhattak a magyar kontingens majd húszévnyi afganisztáni missziója során. Az alapfeszültség ábrázolásában sincs hiba, a kabuli reptér óráról órára mélyülő pokla, a lassan végleg lezáruló kapu előtti beengedő „csatornával” és a benne az életükért könyörgő, egyre kétségbeesettebb és dühösebb tömeggel bárkit pillanatok alatt képes behúzni a sztoriba. Azért pedig külön jár a piros pont, hogy a nyilvánvaló szándék: hollywoodi típusú hőst faragni a magyar katonából, nem fúl bele a pátoszba, és a rossz tálibok – jó afgánok leegyszerűsítő szembenállását is lazítja a menekülőkkel szembeni meglepő empátia. Azaz még annak megmutatása, hogy „a katona is ember”, akár a parancsokat felülíró érzelmekkel, is egész jól sikerült. Legalábbis egyszer nem jut eszünkbe hosszasan rugózni azon, a valóságban vajon mennyi terepe van a filmben látható egyéni akcióknak – legyen az egy, a kimenekítendők listáján nem szereplő gyerek megmentése vagy egy orvosnő kiszabadításért indított, az egész küldetést veszélybe sodró kis csoportos mentőexpedíció. Nem baj, hogy ezek a szálak belekerültek a sztoriba, mert valószínűleg elég unalmas lenne kizárólag azt nézni majd száz percen keresztül, ahogy marcona képpel álló katonák a kezükben a külügy összeállította listákkal repülőgépekre terelnek fel libasorban különböző korú és állapotú embereket.
A baj inkább a karakterek elnagyoltságában mutatkozik meg. A mellékszereplők totális arctalanságával még nem is volna akkora gond, pláne az alapvetően amúgy is erre játszó katonai közegben, az viszont, hogy a két főszereplő egyikével sem tudunk menni, nem túl szerencsés megoldás. És a forgatókönyvi lukak mellett színészvezetési problémákat is sejtet, tekintve, hogy a Kerekes Bálint hadnagyot megformáló Jászberényi Gábor és a Takács Eszter orvosnő szerepére választott Mészáros Blanka színházban egészen más képességeket csillogtatott korábban. Most viszont mintha kissé bizonytalanok lennének, ami annak fényében egyáltalán nem csoda, hogy még az sincs igazán eldöntve, kettejük közt mennyire dúl vagy nem a romantika. Személy szerint A Pál utcai fiúkból vagy a Rejtő-regényekből vett vicceskedő kódneveket is elhagytam volna, de ez igazán ízlés kérdése, és apróság is a nagy egészet tekintve.

Amiről elmondható, hogy a Sárkányok Kabul felett mégiscsak kellemes meglepetés, ami a fentebb említett céljait maradéktalanul teljesíti, miközben a pörgőssége, elevensége révén szinte végig fenn tudja tartani a figyelmet, sőt még a honvédségről alkotott sztereotip képet vonzó bajtársiassággal árnyaló toborzófilmként is működőképes. Ez egyáltalán nem ördögtől való, gondoljunk csak a Top Gunra, ami annak idején egyértelműen e szándékkal készült, vagy hogy ne menjünk olyan messzire, az Angyalbőrben sorozatra itthonról. Vagy, másképp fogalmazva; a Sárkányok Kabul felett egy hosszú út biztató kezdete, kijelölve a hazai akciófilmgyártás jövőbeli pozitív irányait.
Sárkányok Kabul felett. Magyar játékfilm, 2025. November 20-tól a Fórum Hungary forgalmazásában országszerte a mozikban.