A történelmi repülőgépek helyett az Ikarus buszok kerülnek fókuszba az Aeroparkban október 5-én és 6-án – írja a Lelépő. A legendás Ikarus gyár több mint 100 autóbuszát, köztük számos oldtimer járművet és ritkaságnak számító kocsit tekinthetnek meg az érdeklődők a repülőtéri múzeumban. A programok között szerepel élménybuszozás, látványos felvonulás, tematikus séta, gördülő kiállítás, különleges motorindítás, illetve nosztalgiarepülés a világ egyetlen Li-2-es repülőjével. (A programokról bővebben itt olvashat.)

Az Ikarus túlzás nélkül nevezhető export-sikertörténetnek. Amikor a Pannonia T5-ös motorkerékpárt már az igénytelen, mindent felszívó szovjet piacra sem lehetett exportálni, volt egy gyárunk, amely a különösen szigorú feltételeket támasztó Egyesült Államokban is meg tudta vetni a lábát. Pedig a vasfüggöny borúsabbik oldaláról sokszor eleve reménytelennek tűnt minden próbálkozás. Persze a szocializmusban a legritkább esetben volt meg egyszerre a minőségi gyártmány, a racionális termelési rendszer és a jó értékesítési struktúra – és más keretek között nyilván még jobb fejlődési pályát futhatott volna be a vállalat. „Ha a rendszerváltozás környékén érvényesül a gazdasági előrelátás, az Ikarus egy jó részét meg lehetett volna menteni” – mondja Gulyás Zoltán, a Lanta Kft. tulajdonosa. Ez a cég vásárolta meg másfél évtizede külföldi tulajdonosától a nyolcvanas évek végén különváló Ikarus Egyedi nevű társaságot. Nem véletlen, hogy ők is Mátyásföldön tevékenykednek: az Ikarus agóniájának idején számos cég alakult, amely megpróbálta kitölteni az űrt, és jellemzően a XVI. kerületben és környékén sűrűsödött össze az a szakmai tudásbázis, amelyre építkezni lehetett – olvasható az Ikarusról szóló korábbi cikkünkben.

A teljes írást alább olvashatja:

Buszok szárnyakkal – az Ikarusz-történet állomásai | Magyar Krónika

Mátyásföld nevét valószínűleg kevesen ismerik a világon, de az itt fejlesztett gyártmányok Madagaszkártól Kanadáig, Hawaiitól Kínáig emberek millióit szállították. Kilátogattunk az egyik volt Ikarus-telepre nosztalgiázni és megnézni, hogy áll most a magyar városibusz-gyártás.