Georg Baselitz kortárs német képzőművész manierista grafikai gyűjteményéből válogatott alkotásokat mutat be a Szépművészeti Múzeum Manierista szemmel című tárlata, amelyen mintegy 150 művel, köztük Parmigianino, Andrea Schiavone, idősebb Lucas Cranach és Hendrick Goltzius alkotásaival találkozhat csütörtöktől a közönség.
Georg Baselitz amellett, hogy művész – a Szépművészeti Múzeum már többször kiállította munkáit –, műgyűjtő is, hiszen egy izgalmas, egyedi műgyűjteményt is létrehozott. A képzőművész az 1960-as években kezdte el a gyűjtést, és az évtizedek alatt különleges kapcsolat alakult ki a művész világa és a manierista művészek között. A most kiállított, 151 darabból álló anyag szépen ötvözi a magángyűjtemény és a közgyűjtemény sajátosságait.
Kiállítás
A teljes gyűjtemény csaknem ezerháromszáz darabot számlál, amelyből 124 darabot kölcsönzött a múzeum a mostani kiállításra arra törekedve, hogy a gyűjtemény fókuszait, a művész szempontjait és a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének találkozásait, valamint különbözőségeit is meg tudja mutatni.
A gyűjtemény egyszerre tartalmazza a manierista korszak fő műveit, legkiemelkedőbb és legjellemzőbb grafikai alkotásait, ugyanakkor ritkaságokat is bemutat, amelyek sok esetben csak Baselitz gyűjteményében találhatók meg, vagy csupán egy-két példányban léteznek a világon. Baselitz nem gyűjti a klasszikusokat, érdeklődésének fókuszában sokkal inkább az innovatív, a forrásaitól eltérő, a reneszánsz, illetve a manierista alkotásokat grafikai nyelvezetben megfogalmazó alkotások állnak.
Georg Baselitz német művész neve világszerte ismert monumentális festményeiről és szobrairól, egyedi látásmódú grafikáiról, és övé a világ egyik legjelentősebb manierista grafikai gyűjteménye is. A budapesti kiállítás a Georg Baselitz-gyűjteményből a művész legkedvesebb alkotóira fókuszál különböző szempontok, például kvalitásuk, ritkaságuk, technikai kivételességük, szokatlan formaiságuk miatt.
A tárlaton hangsúlyosan szerepelnek Baselitz legkedvesebb alkotói, a fontainebleau-i rézkarcolók, mint Antonio Fantuzzi, Léon Davent, Geoffroy Dumonstier, Juste de Juste, az itáliai manieristák, mint Parmigianino és Andrea Schiavone, valamint a chiaroscuro fametszők, köztük Ugo da Carpi, Antonio da Trento, Domenico Beccafumi. Láthatók továbbá a korszak kiemelkedő németalföldi és német művészeinek lapjai is Hendrick Goltzius, idősebb Lucas Cranach, Sebald Beham és Hans Baldung Grien munkái.
Manierizmus
A kiállítás műgyűjtő művész személyes szempontjait és gyűjteménye hangsúlyait érzékeltetve mutatja be a 16. század közepén alkotó művészgeneráció grafikai alkotásait. A világhírű kortárs művész gyűjtői ízlése egyáltalán nem független alkotói meggyőződésétől. Egész pályája során kívül állt az uralkodó irányzatokon és kategóriákon, és ez az autonóm szemlélet sok rokonságot mutat a manierizmussal.
A harmonikus reneszánsz formavilágtól eltávolodó, helyette a szokatlanságra és a szabálytalanságra épülő manierizmus formabontó esztétikája, bizarr képi világa és merész vizualitása magával ragadta Baselitzet. Fiatal korától elszántan gyűjti a manierista művészek nyomtatott grafikáit – műveket abból a műfajból, melyet közvetlensége miatt a legfontosabbnak és a legeredetibbnek tart.
Az 1960-as években, amikor Baselitz manierista grafikákat kezdett vásárolni, szinte senki más nem érdeklődött irántuk. A manierizmus népszerűsége a 17. századtól csökkent, és a korszak alkotásai hosszú évszázadokra kikerültek a figyelem középpontjából. A manierizmus művészettörténeti újraértékelése a 20. század második felében ment végbe – Baselitz érdeklődése tehát messze megelőzte korát, és csak napjainkra ért össze a manierizmus komplex jelenségei iránt fogékony korszellemmel.
Kapcsolat a Szépművészeti Múzeummal
Georg Baselitz hosszú évek óta szoros szakmai kapcsolatot ápol a Szépművészeti Múzeummal. 2017-ben Baselitz első budapesti életmű-kiállítását Újrajátszott múlt címmel rendezte meg az intézmény, majd 2020-ban a művész a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének 150 éves jubileumára harminc saját nagy méretű grafikai alkotást adományozott.
A múzeum 2023-ban megújult és újranyitott grafikai kiállítóterének Baselitz X Schiavone. Egymást metsző korok című nyitókiállításán Georg Baselitz és a 16. századi velencei alkotó, Andrea Schiavone sokszorosított grafikái szerepeltek. Erre az alkalomra a múzeum kölcsönkapta a művésztől az Asger Jorntól ellágyulok című, 2011-ben készített festményét, amelyet a kiállítás bezárását követően a művész hosszú távú letétbe adott a Szépművészeti Múzeumnak, és amely a mostani tárlaton is látható.
Mindezeken túl a művész 2023 őszén a Szépművészeti Múzeumnak adományozta Dinard 1929 című, 2023-ban alkotott nagy méretű festményét is.
Nyitókép: Szépművészeti Múzeum / Facebook