Az #AdakozóKedd (#GivingTuesday), azaz december első keddje egy világszerte jelen lévő mozgalom, amelyet azzal a céllal hoztak létre 2012-ben Amerikában, hogy az őrült november–decemberi vásárlási időszak közepette legyen egy teljes nap, ami nem a féktelen fogyasztásról, hanem az adományozásról, a jótékony cselekedetekről és ezek elismeréséről, ünnepléséről szól.
A kezdeményezés a Black Friday és a Cyber Monday ellensúlyozására jött létre, hogy az embereket a rászorulók támogatására ösztönözzék. És arra, hogy miközben legalább ezen a napon fokozottan odafigyelnek az elesettekre, örömet adnak a náluk kevésbé szerencsés körülmények között élőknek, egymáshoz is jobban kapcsolódjanak.
Az egyre szélesedő mozgalomhoz mára több mint hatvan ország csatlakozott. Magyarország 2017-ben, az ügy hazai nagykövete a NIOK Alapítvány. Azóta minden esztendőben sok millió forint gyűlik össze csak az Adakozó Kedden jótékony célokra, nem mellesleg sok ezer ember végez valamilyen önkéntes munkát.
Mindenki maga dönthet arról, mit és mennyi összeggel, milyen tevékenységgel szeretne támogatni. Az Adjukössze közösségi adománygyűjtő portál ebben nyújt bő iránymutatást: kategóriánkénti lebontásban bárki kedve szerint választhat a hozzá közel álló szervezetek, missziók közül – az állatvédelemtől a kulturális, szociális ügyeken át az egyházi szervezetek hirdette segély- és egyéb akciókig.
Fotó: Máth Kristóf