Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Látomás fekete-fehér billentyűkön – így keríti földöntúli állapotba Liszt Ferenc Bogányi Gergelyt

Régi-új rovatunkban ismert embereket kérünk arra, meséljenek egy dalról, zeneműről, ami valamilyen okból fontos számukra. Ezúttal egy évekkel korábbi, kizárólag nyomtatásban megjelent epizódot hoztunk, amelyben Bogányi Gergely mondja el, mit jelent neki Liszt Ferenc Két legenda című darabja.
Régi-új rovatunkban ismert embereket kérünk arra, meséljenek egy dalról, zeneműről, ami valamilyen okból fontos számukra. Ezúttal egy évekkel korábbi, kizárólag nyomtatásban megjelent epizódot hoztunk, amelyben Bogányi Gergely mondja el, mit jelent neki Liszt Ferenc Két legenda című darabja.

Liszt Ferenc úgynevezett Két legendája, az Assisi Szent Ferenc prédikál a madaraknak, valamint a Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár szellemisége és lelkisége nagyon régóta foglalkoztat és kíséri az koncertéletemet.

A virtuózitásnak egy olyan magassága nyilvánul meg bennük, amely messze túlmutat az – egyébként önmagában el nem ítélhető – csillogáson vagy zongoratechnikai bravúron, egy felsőbb dimenziót jelenít meg hangszerkezelési, kompozíciós szempontból.  

Az 1860-as évek elején Liszt Ferenc Rómában élt, nem lépett fel nagyobb közönség előtt, legfeljebb szűkebb körben játszott, és kimondott céljaként tekintett az egyházi zene megújítására. És valóban megfigyelhető ezekben a művekben a komponista bátorsága, eredetisége, úttörő szellemisége, olyat alkotott, amelyet még senki korábban. Az impresszionizmus hangzásvilágát és gazdagságát Claude Debussyt megelőzően teremtette meg. Az első műben képes hangok mentén, kompozíciós technikával megfesteni a maga teljességében azt az elképzelt közeget, azt a másik univerzumot és szebb világot, ahová Assisi Szent Ferenc belép, és ahol madarak énekelnek körülötte. A Paolai Szent Ferenc a hullámokon jár című darabjában ezzel szemben a látomásszerű erejével, a fekete-fehér billentyűkön keresztül egy teljes bibliai epizódot jelenít meg, majdnemhogy egy összeművészeti kompozíciót alkotva. Nem csupán azért, mert pianisztikusan egy sokrétű történetet dolgoz fel, miközben a zongora úgy szól, mint egy teljes zenekar, hanem azért is, mert a mondanivalója lényege végtelenül transzcendens, ugyanakkor közben nagyon is konkrét.

Bogányi Gergely (Forrás: MTI)
Hiszen a cím alapján pontosan tudjuk mindkét mű esetében, hogy miről szól – utóbbi trivialitást pedig érdemes kihangsúlyozni, hiszen ebben a jelenlegi világban mindent eltorzítanak, mindenbe belemagyaráznak valamit, a legegyszerűbb darabokat is kiforgatják. Itt azonban, bár természetesen próbálkoztak vele, nem lehet megtenni mindezt, egyértelműsítve van a tartalom mindkét mű esetében. 

Ezek a darabok emblematikus módon Liszt Ferencnek a legmélyebb, legbensőbb szféráját is felfedik: az elkötelezett és erőteljes kötődését a valláshoz. A vallásossága pedig az egész életművét döntően befolyásolta. Ennek ilyesfajta kivetülése természetesen nem teljesen előzmény nélküli, a keresztény képző-, és zeneművészetben is találkozhatunk nagyon erőteljes hitéleti hatásokkal, elég csupán Bach Máté-passiójára vagy Mozart Requiemjére gondolni, Liszt Ferenc viszont a bibliai képalkotást egy soha nem tapasztalt új szintre emelte. Az egyetemes zenetörténelem megkerülhetetlen darabjairól van szó, amelyek a szerző oly gazdag életművében is kitüntetett figyelmet érdemelnek. 

Mindkét darab eljátszása rendkívüli felkészülést igényel. Nem csupán arról van szó, hogy technikailag komoly kihívást jelent a sokrétű, gazdag, virtuóz futamok elsajátítása, hanem még ennél is fontosabb és nehezebb a mondanivaló átadása. Liszt Ferenc a Két legendát mélységes meggyőződésből, azon látomásai alapján írta, amelyek a Biblia olvasása közben megjelentek a lelki szemei előtt. Ezt pedig az előadónak kötelessége megjeleníteni a koncert folyamán. Ehhez át kell magának is élni azt a közeget, azt a világot, amelyről az elbeszélés szól, teljes odaadással el kell mélyülni benne – nem eljátszani kell a művet, hanem elmesélni a történetet Liszt Ferenc hangjaival. Egy égi csatornát kell nyitni az előadónak ahhoz, hogy megvalósuljon a varázslat a koncertteremben, megjelenjen ez a fenséges, nem földi dimenzió. Ha mindezt sikerül megteremteni, akkor a hatás nem marad el. A befogadónak ugyanis nem kell vallásosnak lenni az élmény átéléséhez, nem kell szakavatottan ismernie a zenetörténetet vagy a Bibliát, elég csupán érdeklődéssel, nyitottsággal figyelni. Megfelelő tolmácsolásban ezek a darabok kifejtik a csodálatos, földöntúli erejüket. 

Kiemelt kép: Bogányi Gergely (Forrás: MTI Fotóbank)

Hasonló tartalmak

Szedd magad akciót hirdetett a Kapolcsikum

A szörpöket és lekvárokat készítő Kapolcsikumhoz nyolchektárnyi terület tartozik Vigántpetenden és Kapolcsonó: kétezer-háromszáz gyümölcsfa, közel kétezer-négyszáz méternyi málnasövény és ezerötszáz bodzabokorral rendelkeznek.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!