Elegáns volt, sármos, a közönség kedvence, Jávor Pál mellett a harmincas-negyvenes évek magyar filmjeiben ő játszotta a szerelmes férfit. Például ő volt Milkó Pál, aki a Lovagias ügyben pofon ütötte Kabos Gyulát, majd jóvátételként beleszeretett a lányába.

A nézők azt hitték, biztosan valami nagypolgári család gondosan nevelt fia, olyan könnyed és elegáns volt, pedig apja hangszerkereskedéssel, anyja varrással foglalkozott. Fiuk festőművésznek készült, onnan kanyarodott el Rózsahegyi Kálmán színiiskolája felé.

Fotó: Wikipédia

A húszas években Berlinben filmezett, ott is örömmel foglalkoztattak egy ennyire jóképű színészt. Aztán hazajött, és színpadon, filmen egyaránt az élvonalba került. Dunaparti randevú, Lovagias ügy, Kölcsönkért kastély, A hölgy egy kissé bogaras – csupa mára klasszikussá vált romantikus vígjáték. Kedves partnere volt Tolnay Klári, vele több filmben is együtt játszott, és a színésznő első nagy vígszínházi szerepében, a Francia szobalányban is ő állt mellette. Ezzel a kicsit pikáns darabbal még sokáig turnéztak az országban.

A hölgy – és az úr – egy kissé bogaras. Fotó: Arcanum

Kapcsolódó:

A zsidótörvények és az üldözés időszakában Ráday nem játszhatott, egy időre elment Hollandiába. 1945 után tagja lett a Nemzeti Színháznak, a Madáchnak, 1956 után pedig a forradalomban való részvétel miatt száműzött nagy színészekkel együtt a József Attila Színháznak. Gyönyörűen beszélt, méltán ítélték neki elsőként a frissen alapított Kazinczy-díjat. Játszott, rendezett, tanított a főiskolán is, Törőcsik Mari, Bodrogi Gyula vagy Schubert Éva is elismerően szólt róla.  

A Rangon alul című filmben Sulyok Máriával. Fotó: Fortepan / Ráday Mihály

„Elbűvölő, kedves, szellemes ember volt. Finom úr. Nagyon komolyan vette a szakmáját, a tanítást éppúgy, mint a játékot. Ugyanakkor, emlékszem, egy gyönyörű tavaszi napon nem volt kedvünk bent ülni a főiskolán, megjegyeztük, milyen jó lenne egy szép, napsütötte teraszon üldögélni. Soha nem felejtem el. Felállt és azt mondta: »Meghívom magukat a Bristol teraszára!« Ott ülni elsőéves főiskolásként és az osztályfőnökünkkel beszélgetni, kávézgatni… Ritka pillanatnak számított akkoriban” – idézte fel Törőcsik Mari.

Első házassága Erdélyi Mici színésznővel nem tartott sokáig, gyermekük nem született. 1941-ben vette feleségül a kor népszerű divatszalonjának tulajdonosát, Ferda Manyit. Az asszonynak a Váci utcában, Rotschild Kára szalonjával szemben volt az üzlete, több színésznő dolgoztatott vele. Ferda készítette Karády Katalin ruháit a Halálos tavasz című filmhez. Két fiuk született, előbb a városvédőként ismertté vált operatőr, Ráday Mihály, majd András, aki tizenöt évesen agydaganatban meghalt.

Ferda Manyi két fiával, Mihállyal és Andrással. Fotó: Fortepan / Ráday Mihály

Ferda Manyi öt évvel élte túl kisebbik fiát, de akkor Ráday már mással élt. A nála három évtizeddel fiatalabb színésznő, Pápai Erzsi lett a harmadik felesége.

Rádayt filmszerepeinek köszönhetően azok is ismerhetik, akik bőven halála után születtek. És nem csak a harmincas-negyvenes években készített, mára klasszikussá lett vígjátékokból, hiszen játszott a Keménykalap és krumpliorrban, az Angi Verában, a Kísértet Lublón-ban, és számos rádió- és tévéjátékban.

Nyitókép: Ráday Imre a rádió stúdiójában. Fotó: Fortepan / Szalay Zoltán