A Pulitzer-díjas David Mamet kortárs drámaíró nevéhez olyan klasszikus filmek forgatókönyvei fűződnek, mint a Jack Nicholson főszereplésével készült A postás mindig kétszer csenget, vagy Az ítélet, amelyért Oscarra is jelölték. Az Oleannát pedig nem csupán ő szerezte, de maga is adaptálta mozgóképre 1994-ben William H. Macy-vel az élen, mérsékelt sikert aratva. A történet azonban színházban annál jobban megállja a helyét.

A sztoriban egy egyetemi diák szexuális zaklatással vádolja meg a tanárát. A darab a professzor és a fiatal lány párharcát mutatja be, miközben az áthidalhatatlan származási különbségek háborúját is megjeleníti. A szakmai mérföldkőhöz érkező tanár kénytelen a nemek közt éppen újraíródó szabályrendszerhez is alkalmazkodni, vagy elveszít mindent, amiért eddig dolgozott. A darab két főszerepét Szabó Kimmel Tamás és Hermányi Mariann alakítja.

Puskás Samu rendező pedig így beszélt a produkcióról:

„Ha itt a változás ideje, egy jól elmondott sztorinál nem kell jobb szikra. Mert mindig ott szabadul ki a szellem a palackból, mikor a sztori után beszélgetni kezdünk. Pár hangból pillanatok alatt lesz moraj és a tömegek jövőjéről a tömeg dönt. Az egyenjogúságról, de ezen belül a társadalmi rétegek közt tátongó feneketlen szakadékról és a nemek harcáról írt darabot David Mamet. Iszonyatosan felbosszantott este, mikor először olvastam. Reggelre tudtam, hogy nagyon szeretem, nagyon fontos. Meg milyen más termőtalaja lehet a katarzisnak, mint az ekkora érzelmek, ekkora erkölcsi dilemmák. Igyekszem létrehozni egy olyan előadást, ami okítás helyett kérdez és hatásvadászat helyett az emberi hatás áldozatait láttatja. Mindnyájunknak jócskán van mit mondani ezekről a témákról, úgyhogy annyit szeretnék elérni, hogy mondjuk is. Egymásnak, bátran. Szerintem ennyi a gyökere a legnagyobb változásoknak.”

Kiemelt kép: Oleanna (Fotó: Puskás Dávid)