A filmek világa, ahogy a földkerekségen mindenütt, úgy a Kádár-korszak Magyarországán sem csak a mozikban volt varázslatos, hanem már a forgatások idején is. Egy film születése, a stábok mindennapi élete és a forgatások atmoszférája nemegyszer keltette és kelti a mai napig az elvágyódás illúzióját azokba a teremtett világokba, ahová írók, forgatókönyvírók, majd rendezők és operatőrök repítik el történeteikkel a nézőt. Kivételes helyzetekben ez a varázs a semmiből képes az egyszeri sétálóra találni; történetesen azzal, hogy váratlanul filmforgatásba botlik az utcán. Jelen írás is ilyen forgatások pillanatképeiből válogat a Nemzeti Fotótár gyűjteményéből.

Balatonaliga, vasútállomás. Tóth Piroska manöken az Utószezon című film forgatásán. Fortepan / Hunyady József

A hatvanas, hetvenes és nyolcvanas évek Magyarországán a filmgyártás a második aranykorát élte; az első nagy korszak a két háború közötti időkre datálható. A hazai filmipar ebben az időszakban nemcsak a hazai közönség számára produkált emlékezetes alkotásokat, hanem a nemzetközi színtéren is egyre nagyobb figyelmet kapott. Elég ha olyan díjnyertes alkotásokra gondolunk, mint a Cannes-ból Arany Pálmát elhozó Makk Károly-opusz, a Szerelem, vagy első Oscar-díjas játékfilmünk, Szabó István Mephistója

Mindeközben a budapesti utcák és a vidéki városok terepei gyakran szolgáltak autentikus, olykor nosztalgikus, máskor realista díszletként. Ekkoriban a magyar városok utcái, azok népszerű forgatási helyszínei sajátos hangulattal töltődtek meg. Várkonyi Zoltán Jókai-feldolgozásai zömmel a reformkorba, Ranódy László Móricz- és Kosztolányi-adaptációi pedig a dualizmus korába és a két háború közötti évekbe varázsolták vissza a szocializmus idején jócskán megkopott történelmi városi tereinket egy-egy forgatás erejéig. De Simó Sándortól Jeles Andráson és Szomjas Györgyön át Tarr Béláig gyakorta maga a megvalósult szocializmus kulisszái adták filmes alkotásaikhoz a félreismerhetetlen atmoszférát. 

A vidéki forgatások gyakran különleges kihívásokkal jártak a stábok számára, például nemegyszer a helyi italbolt öltötte magára azt a szerepet, amit ma egy szofisztikált catering jelent. És persze hálás volt a gyártásvezető, ha a helyi termelőszövetkezet kölcsönadott egy-egy traktort vagy munkagépet, hogy zökkenőmentesen alakuljon az adott forgatási nap. A magyar vidék mindeközben ismerős kulisszája lett a külföldön is összetéveszthetetlen atmoszférát kölcsönző filmeknek, elég ha számos Jancsó-film Balaton-felvidéki forgatási helyszínére gondolunk, vagy olyan gyöngyszemekre, mint Fábry Zoltán Isten hozta, őrnagy úr! című művének szarvaskői utcái és Fehér György Szürkületének Rónabánya környéki hegyei és völgyei. 

A Kádár-korszak forgatásai gyakran zajlottak elképesztő sebességgel. Nem mintha bárkinek kedve lett volna rohanva dolgozni, de a költségvetések és a bürokrácia miatt nem lehetett hosszú hónapokig elhúzni egyetlen forgatást sem, erre még a szocializmus bevett munkatempója sem predesztinálhatta a stábokat.

Persze ez nem jelentette azt, hogy ne lettek volna kreatív kihívások. Sőt, gyakran előfordult, hogy a forgatási időszak kellős közepén kellett kitalálni, hogy például a szocialista valóságot hogyan tükrözze hűen egy szerelmes jelenet a budapesti buszmegállóban. 

A filmek finanszírozása is változatos módon zajlott, miközben a költségvetés jelentős része állami forrásokból érkezett. Egy kis szívesség itt, egy kis segítség „okosban” amott, és máris összeállt a költségvetés, legalábbis papíron. Mindamellett az alkotók néha igencsak leleményesek voltak, amikor a hatóságok által biztosított eszközöket és helyszíneket használva próbáltak mondjuk nyugatiasabb hangulatot teremteni. Erről a kényszerű kreativitásról még ma is sokan tudnának mesélni.

Sólyom-sziget. Pécsi Ildikó színművésznő az Aranyember című film forgatásán. Fortepan / Kotnyek Antal

Ráadásul nem lehetett csak úgy mozit csinálni. Minden film elkészítéséhez meg kellett szerezni az 1964-ben létrehozott Filmművészeti Tanács áldását. Ez persze nem azt jelentette, hogy a forgatókönyvet tüzetes olvasás után lepecsételték, és már mehetett is a munka. A hivatalos szervek mindent átnéztek, ellenőriztek, vitattak, és ha kellett, finoman terelgették az alkotókat. A terelgetés gyakran azt jelentette, hogy a szocialista ideológia szellemében kicsit meg kellett faragni a történetet – néha csak egy picit, néha pedig radikálisan. Később, a Művelődési Minisztérium égisze alatt létrejött Filmközpont, valamint a filmstúdiók rendszerének a kialakítása több szabadságot adott az alkotók kezébe, ami azt is elősegítette, hogy a hivatalos kultúrpolitika doktriner szellemiségétől eltérő alkotások is jócskán születtek, elég ha Sára Sándor, Gothár Péter vagy Bereményi Géza bizonyos alkotásaira gondolunk. 

Baja, Déri Miksa köz, Latinovits Zoltán színművész és Ranódy László rendező. A felvétel az Aranysárkány című film forgatásakor készült. Fortepan / Hunyady József

Budapest utcái és a különféle magyarországi helyszínek nem pusztán a szocialista filmgyártás ikonikus háttereit biztosították, idővel nemzetközi produkciók is felfedezték maguknak városainkat, valamint a magyar vidéket.

Így lett időről időre Budapestből Berlin és Párizs, Szentpétervár és London; és közismert, hogy a hazai forgatási helyszínek mind a mai napig töretlen népszerűségnek örvendenek a nagy nemzetközi filmstúdiók és a gyártással is foglalkozó streamingszolgáltatók körében.

Kiemelt kép forrása: Fortepan / Bojár Sándor