Az már a Jupiter holdjából, A Viszkisből vagy a Valan – Az angyalok völgyéből kiderült, hogy a hazai szakemberek pazar akciójeleneteket képesek kreálni, a tervek szerint jövő év második felében mozikba kerülő Kabul művelet munkacímet viselő alkotás azonban valószínűleg tovább emeli a tétet. A megtörtént eseményeken alapuló produkció a Magyar Honvédség hősies és méltatlanul keveset emlegetett hadműveletét mutatja be, így valószínűleg jóval hangsúlyosabbak lesznek a tűzpárbajok és a robbanások, mint az említett filmekben.

A TV2-n debütált sorozat, a S.E.R.E.G. hasonló tematikájában ennek előfutáraként tekinthető. Akciók tekintetében nagyjából felvázolja, mire is számíthatunk 2025-ben a mozikban, és bár felemás összképet mutat, mindenképpen biztató előfutár.

Tűzpárbaj tört ki az újdörögdi Romvárosban, egy autó felrobbant a lövöldözés során | Magyar Krónika

Készül minden idők legnagyszabásúbb hazai akciófilmje, a Kabul művelet munkacímet viselő alkotás egy méltatlanul keveset emlegetett magyar hőstettről szól. A forgatáson jártunk.

A történet főszereplője egy katona (Csórics Balázs), aki elvesztette egy emberét Irakban, miután fogságba estek egy parancs megtagadásának következtében. Öt évvel később új esélyt kap, hogy irányítson egy missziót a közel-keleti országban, egy bajtársa (Kamarás Iván) viszont mindent megtesz, hogy ne ő vezethesse a bevetést. Mindeközben a fia (Séra Dániel) az orvosi egyetemre jár, de több energiát fektet a bulizásba és a szerencsejátékokba, mint a tanulásba. Amikor ezt az apa megelégeli, döntés elé állítja: vagy szedi a sátorfáját és elköltözik, vagy részt vesz az alapkiképzésen. A srác eleinte ellenáll, de miután két fiú állandóan meg akarja verni – elnyerte tőlük a pénzüket pókerben –, már csak az önvédelmi tudás megszerzése is motiválni kezdi. Egy barátja is biztatja, így végül beadja a derekát.

S.E.R.E.G. Forrás: Megafilm

A cselekmény két szálon fut. Végigkövethetjük, hogy az apa hogyan készül fel és képzi ki az embereit a bevetésre, párhuzamosan pedig a srác csetlését-botlását is a rendkívül fegyelmezett seregben. Előbbi leginkább a nyolcvanas évek amerikai akciófilmjeire emlékeztet baltával faragott, szigorú katonákkal, a utóbbi szál pedig tiniromantikájával az Egynyári kaland könnyedebb hangvételét idézi.

Tagadhatatlan, hogy a S.E.R.E.G. nemritkán suta vagy logikátlan – kiváltképp az, hogy a srác egy súlyos lábsérülést szenved pont a kiképzés előtt, pár nappal később viszont már vidáman futkos – és a párbeszédek is kifejezetten papírízűek olykor, de összességében korrekt munka. Nézeti magát, még ha nem is fogunk a magyar sorozatgyártás megkerülhetetlen klasszikusaként hivatkozni rá valószínűleg.

Külön szimpatikus, hogy bár a produkció nem titkolt célja toborzásra buzdítani a fiatalokat, mégsem éreztek késztetést az alkotók arra, hogy ezt az üzenetet újra és újra kétszeresen aláhúzzák. Sőt, bemutatja, hogy az alapkiképzés nem egy végeláthatatlan buli, szigorú fegyelmet várnak el, és fizikailag sem csupán egy laza séta a parkban. Emellett azt is ábrázolja, hogy a hadsereg felsőbb köreiben milyen furkálódások zajlanak. Nem állítjuk, hogy ne hatná át a pátosz mindeközben, de nem jobban, mint egy átlagos hasonló amerikai produkciót, mindvégig a jó ízlés határain belül marad.

S.E.R.E.G. Forrás: Megafilm

Amellett egyébként, hogy a Magyar Honvédség a helyszíneken túl számtalan haditechnikai eszközzel és járművel patronálta a forgatást, 865 milliós állami támogatásban is részesült, ami első hallásra óriási összegnek hangozhat, de tőlünk nyugatabbra a legtöbb B kategóriás horror is többe kerül. Ennek fényében nem meglepő, hogy az akciójelenetek tekintetében visszafogták magukat a készítők, láthatjuk flashbackeken keresztül, hogyan is zajlott az öt évvel korábbi, súlyos áldozatot követelő hadművelet egy része, majd a fináléban rendkívül gyorsan lezongorázzák az újabb iraki missziót, ennyi.

A sorozat inkább a kiképzésre, az emberi drámákra és viszonyrendszerekre koncentrál, néha túlságosan is, és olykor unalomba fullad – a hat rész történetét kényelmesen el lehetett volna 4-5 epizódban is mesélni –, de összességében kifejezetten szerethető a végeredmény. Ha az alkotóknak jóval több forrás állt volna a rendelkezésére, valószínűleg sokkal látványosabb lett volna a S.E.R.E.G. A nagyságrendekből több pénzből készülő Kabul művelet esetében azonban az anyagiak már kevésbé szabhatnak határt az akciók megvalósításának. Izgatottan várjuk, hogy az Aranyéletet jegyző Dyga Zsombor hogyan aknázza ki ezt a lehetőséget.

Kiemelt kép: S.E.R.E.G. Forrás: Megafilm