A Magyar Képzőművészeti Egyetem diákjaival együttműködésben készült Ádám, utazunk. (Elsüllyednek) című részvételi installációkból álló kiállításon arra invitálják a látogatókat, hogy szálazzák szét, majd szőjék újra a madáchi szöveghagyományt. A kísérleti tárlat a cselekvés, a bevonódás, a részvétel és a párbeszéd lehetőségeit kutatja. Ironikus széljegyzet a múzeum Az álom vége? Klímaváltozás Az ember tragédiájában és ma című kiállításához. A disztópikus homokozón, szövőszéken vagy a hanginstalláción keresztül játékosan lehet reflektálni a Tragédia mai aktualitására és megtalálni a saját szólamot a szöveg értelmezési lehetőségei között. 

Korokon átívelő párbeszéd – Klímaváltozás Az ember tragédiájában és ma | Magyar Krónika

A Petőfi Irodalmi Múzeum új időszaki kiállítása Madách Imre fő művét vizsgálja meg eddig még sosem tárgyalt szempontból. Látnok zseni, aki megjósolta korunk klímaváltozását? Adhat a ma problémáira releváns válaszokat egy százhatvan éves mű? A kiállítás kurátorát, Sidó Annát kérdeztük.

Felmerülhet persze a kérdés, a globális felmelegedés, miként kapcsolódik a klasszikus irodalmi műhöz? A válasz egyszerű, Madách Imre mintha látnoki erővel bírt volna, az Eszkimó-színben egy disztópiára és annak közvetlen előzményeire fókuszál: a bolygó szinte élhetetlenné válik, kevés az élelem, szélsőséges klimatikus viszonyok uralkodnak, a fajok kihalnak, az emberi civilizáció radikális változáson megy keresztül. 

A Tragédia egyes színeinek vizuális megidézése mellett különféle tudományágak kutatóit is megkérdezik, hogy ezekre a Madách által felvetett, de a mai viszonyokra adaptált problémákra milyen válaszok adhatók. 

A tárlatokra jegyek a Petőfi Irodalmi Múzeum hivatalos oldalán válthatók.

Kiemelt kép: Az Ádám, utazunk. (Elsüllyednek) című tárlat (Forrás: PIM)