Kicsit sötét, kicsit keserű és a miénk! Az Unicumnak története van, legendája, híre, múltja, jelene és jövője. Egyszerre nosztalgikus és trendi, valószínűleg azért, mert a legfontosabb tulajdonsága mégiscsak ez: nagyon jó.
Ha igaz, ha nem, a történet első epizódja egészen II. József udvari orvosáig nyúlik vissza, aki az uralkodó gyomorpanaszaira saját jóféle gyógynövénylikőrjét ajánlotta. Mária Terézia fia megitta a nedűt, és állítólag ekkor hangzott el a mondás:
Dr. Zwack, das ist ein Unicum!

Hogy így volt-e, nem tudni, de az már bizonyított tény, hogy bizonyos Zwack József 1840-ben céget alapított a pesti városfalon kívül, és ezt az italféléket készítő üzemet egészen 94 éves koráig igazgatta. A gyár később többször költözött, mire a Soroksári útra került, oda, ahol ma is áll. A Generális – így hívták Zwack Józsefet – időszakában nyerte el a vállalat a császári és királyi udvari szállító megtisztelő címet is.

Zwackék első szabadalma mégsem az Unicum volt, hanem egy Kincsem nevű likőr, melyet a csodalóról neveztek el, és remélték, hogy hasonlóan sikeres lesz. A favorit mégis az Unicum gyomorerősítő likőr lett, amelynek szabadalmi bejegyzése 1883 májusában történt meg. Ennek a sorozatnak az a címe, hogy Hungarikumok műhelytitkai, az Unicum titkait mégsem fedhetjük fel. Azért, mert nem tudjuk. Senki sem tudja, pontosabban alig valaki… Amikor a második világháborút követő államosítás megtörtént, és az egyik családtag, Zwack Béla Magyarországon maradt, ő sem az eredeti receptet adta át az új gyárvezetésnek, pedig akkor még csupán átmenetinek remélte az új hatalmi rendszert. A likőr leírásában arányokat változtatott meg, néhány összetevőt ki is hagyott, így a kommunista időszakban gyártott ital hasonlított ugyan az Unicumra, de mégsem az volt. Az igazi változat gyártása akkor folytatódott, amikor Zwack Péter a rendszerváltás után hazatelepült, és hozta magával a hamisítatlan, gondosan őrzött receptet.

Amit tudni lehet: több mint negyven gyógy- és fűszernövény adja ki az ízt, és ezek a növények a világ több táján teremnek. Nevük és arányuk titkos, még ha ki is érezni néhányat belőlük. Fontos hozzávaló még a tölgyfa hordóban való érlelés, egyáltalán az a törődés és kézműves gondoskodás, amitől a magyarok egyik kedvence valóban kedvenc és világszínvonalú termék.
Könnyű kvízkérdésnek számít, ha valahol azt kérdezik, milyen az Unicum védjegye. Piros alapon arany kereszt, vágják rá sokan, de jó, ha tudjuk, hogy az első termékeken fehér mezőben piros, azaz vörös kereszt szerepelt. Csak arra egy elég nagy szervezet, nevezetesen a Vöröskereszt csapott le, így az Unicum szimbólumát 1922-ben újra kellett gondolni. Ám a gyógyerejére utaló kereszt maradt, ahogy a gyógyerő is.

Ugyancsak mindenki látta már a cég Pachl Viktor által készített legendás reklámplakátját, amelyet a „vizes emberként” emlegetnek a köznyelvben. Mindenkiben jó érzéseket kelt, egy kivételről tudunk csupán, őt Barcsay Jenőnek hívták… A jeles festő szeretett úszni Szentendrénél a Dunában, de amikor a fiatal Bálint Endre egy unicumosüveget dobott elé a vízbe, Vajda Lajos, Szántó Piroska és Korniss Dezső pedig a parton egymásnak dőlt a nevetéstől, vérig sértődött. Pedig valóban úgy nézett ki a szakállas mester, mint a plakáton látható figura.
Esett már szó a cég életében is mérföldkőnek számító második világháborúról, melyben a Zwack-gyárat földig rombolták. Értékes hordóikat pedig egy kivételével elszállították a pontonhidak építéséhez. Innen kellett újra elindulni, és ez 1948-ig a család erőfeszítéseinek hála meg is történt. Aztán mire újra felépítették a vállalatukat, jött az államosítás.

Zwack Péter Budapesten született, katolikus nevelésben részesült, és apja tanácsára a kommunista fordulat miatt hagyta el az országot. Kapcsolata a hazájával és az Unicummal soha nem szakadt meg, amint lehetett, hazatért, és neki köszönhető, hogy a patinás cég immár a család hatodik generációjának vezetése alatt működik.
A valami régi – valami új jelszó a menyasszonyi öltözeteken kívül a patinás márkáknak is javára válik. A Zwack új fejlesztései, melyek a szilva, a kávé, illetve a narancs ízét adják a kedvelt italhoz nagyon sikeresek minden korosztály körében.
Kapcsolódó olvasnivaló: