A gróf a két világháború közötti évek egyik legfontosabb és legnagyobb hatású kultúrpolitikusa volt, aki 1922 és 1931 között állt a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium élén. Közel egy évtizedes kultuszminiszteri tevékenységének, elméleti munkásságának, gyakorlati érzékének és szervezőkészségének bizonyítéka számos korabeli kulturális, oktatási reform, új tudományos, közművelődési, valamint oktatási intézmény – írja Székelyné Kőrösi Ilona: Tanyai iskolaépítési akció Kecskeméten 1926-ban című munkájában.

Éppen 100 évvel ezelőtt, 1925-ben indult el az 5 évig tartó tanyai iskolaépítési program, melynek során országszerte 5000 új iskolát építettek típustervek alapján. Ebből 1018 a Homokhátságon épült meg. A kecskeméti tanyai iskolák felavatására 1926. október 4-én került sor Horthy Miklós kormányzó és Klebelsberg Kunó kultuszminiszter részvételével. A méheslaposi külterületi iskolánál rendezett ünnepségen jelképesen felavatták az Alföldön addig felépült 361 népiskolai létesítményt is olvasható az említett szakirodalomban.

Az új tanyai iskolaépületek nem csupán az elemi iskolai oktatás színterei voltak. Szinte kivétel nélkül minden iskola rövid időn belül a környék kultúrcentrumává vált. Nemcsak a népiskolai ünnepségek, nyilvános vizsgák alkalmával jelentek meg a szülők az iskolában, hanem egyéb rendezvényeken is. A tanítók fontos szerepet töltöttek be a tanyavilág életében; nemcsak a gyermekek, hanem a felnőttek művelődését, kitekintését is segítették. A program számos iskolája még most, 100 évvel később is az oktatást szolgálja, de nagy részük a tanyasi lakosság csökkenésével elveszítette eredeti szerepét és magántulajdonba került – a kiváló minőségű épületek nagy része azonban ma is áll, ahogyan Klebelsberg munkájának áldásos hatásait is érezzük a mai napig.

Klebelsberg Kunó vallotta, hogy a művelődés nem csupán kulturális kérdés, hogy az életszínvonal, a termelési színvonal növeléséért a kultúrpolitika eszközeivel is küzdeni kell. „Korántsem arisztokratikus kultúrpolitika […] az, amely párhuzamosan a magyar nemzet széles rétegei művelődésének emelésével követeli egy szellemi elitnek tervszerű és szisztematikus kiképzését, olyan emberek nevelését, akiknek magyar a lelkük, de európai a tudásuk Kultúrpolitikám két vezető motívuma tehát az – foglalta össze A magyar kultúra jövője c. írásában –, emelni a magyar tömegek művelődési szintjét, erkölcsi és szellemi értékét […] és ennek a műveltebb nemzetnek olyan vezetőket adni, akiknek a méretei megütik az európai dimenziókat.”

Klebelsberg munkásságáról részletesebben itt olvashat.

Nyitókép: Sorsfordítók / YouTube