2025. október 11-én a második világháború befejezésének 80. évfordulójára emlékezve kiállításokkal és előadásokkal kísért bemutatót tart a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum a Bálna Honvédelmi Központban – olvasható az esemény leírásában.

Vadászgép a tó fenekéről

Az érdeklődők megtekinthetik a 2023-ban Balatonból kiemelt magyar Messerschmitt 109 G-6 („Piros Tizenkettes”) vadászrepülő roncsdarabjait. A géppel Beregszászi Sándor szakaszvezető 1944. július 2-án szállt fel a jutasi repülőtérről az amerikai 15. Légi Hadsereg nehézbombázói elleni bevetésre. A híres Puma kötelékben harcoló 23 éves katona alulmaradt a küzdelemben és gépével együtt hullámsírba veszett.

A „Piros Tizenkettes” kiemelés után

A végtisztesség számára már megadatott, de hűséges repülőgépe elfeledve pihent a tó mélyén. 2021-ben a roncsot megtalálták, és 2023-ban a Magyar Roncskutató Egyesület és a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezdeményezésére a Magyar Honvédség harci búvárai és műszaki katonái kiemelték a tófenékről.

Hogyan zuhant le a „Piros Tizenkettes”

Beregszászi Sándor 22 évesen halt hősi halált a Balaton felett. 1923. március 14-én látta meg a napvilágot Túrkevén, és tudatosan pilótának készült. Első önálló repülését 1941. június 26-án teljesítette, első légi győzelmét pedig 1944. április 3-án Hemmert László hadnaggyal együtt Kajdács térségében aratta. 1944. május 24-én az amerikaiak elleni harcok során megsebesült, repülőgépével kényszerleszállást hajtott végre. Felépülését követően indult utolsó, végzetes bevetésére.

1944. július 2-án dél-itáliai támaszpontokról induló amerikai bombázókötelékek a legnagyobb légitámadást intézték a magyarországi célpontok ellen. A tervek szerint 620 darab B-17-es (Flying Fortress) és B-24-es (Liberator) bombázó szállt fel, és hajtott végre támadást Budapest rendező pályaudvarai, az almásfüzitői olajfinomító, a ferihegyi repülőtér, valamint Győr ipari célpontja és a szolnoki vasúti híd, illetve Brod és Vinkovci rendező pályaudvarai ellen. A bombázókat vadászok is kísérték, amerikai P-51 (Mustang) és P-38 (Lightning) gépek. Előbbiek a bombázókat biztosították, míg utóbbiak a légtér feletti szabad vadászatra kaptak utasítást.

A bombavetést elsőként elvégző csoport gépeit hazatérőben, a Velencei-tó közelében lepték meg a riasztott magyar vadászok, valamint egy őket támogató német kötelék. A Me-109-esek két támadása során hat Liberator zuhant le. A magyar és német gépek ezt követően zuhanórepüléssel akartak kitérni az amerikai vadászok elől, de azok egy része üldözőbe vette a földközelbe igyekvő Messerschmitteket. Ebben a harcban vesztette életét Beregszászi Sándor is, aki a „Piros Tizenkettessel” egy 5 darab Me-109-esből álló kötelék részeként húzott el alacsony magasságban a Balaton felé. Ekkor támadtak rájuk a Lightning-ok, akikkel felvették a harcot a Mustangok érkezéséig. Utóbbiak elől visszavonultak. Beregszászit feltehetőel egy bizonyos Lowler hadnagy találta el, a gép motorja ugyan kormányozható maradt, de a pilóta sebesülései miatt nem tudta levegőben tartani a gépet. A gép Balatonakarattya előtt, a tó északkeleti medencéjébe csapódott. Az öt visszavonuló Messerschmittből három (két magyar és egy német) veszett oda. A másik két pilóta kisebb sérülésekkel túlélte a bevetést, bár a német pilótát földet érés után a helyiek megverték, mert azt hitték, hogy amerikai.

A tóba zuhant gépéből Beregszászi holtteste rejtélyes módon kiszabadult, és a partra sodródott. A helyi hatóságok levelezése alapján a tetem rossz állapotban lehetett, mert az azonnali temetés mellett érveltek. Beregszászi földi maradványait végül mégis szülővárosában, Túrkevén helyezték örök nyugalomra.

Magyar páncéltörők

Ezen felül a második világháborús magyar páncélelhárító eszközök is terítékre kerülnek. A rakéta meghajtású páncélelhárító fegyver előzmények nélkül jelent meg a magyar királyi Honvédség felszerelésében 1944-ben. Bevezetése hiánypótlónak és sikeresnek bizonyult. Hasonló fegyverre a hidegháború időszakában is igényt támasztott a hadsereg, azonban a hazai fejlesztés a háborút követően csupán 10 évig folytatódott, sajnos kevés eredménnyel. A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum egyedülálló gyűjteményi darabjainak bemutatásával ennek az évtizedes fejlesztő munkának a történetét mutatják be.

Enigma

Ezen felül az Enigma rejtjelező készüléket is megtekinthetik a látogatók október 11-én. A legendás szerkezet fontos szerepet játszott a második világháborúban, és azóta is a kémkedés szimbóluma. Az eseményen a készülék működésével is megismerkedhetnek az érdeklődők.

Az Enigma a náci Németország legfontosabb titkosító eszközének számított, és sokáig feltörhetetlennek gondolták. Kódjait naponta változtatták, a német hadsereg pedig minden reggel újraállította a gépet, így a kódfejtők számára mindössze 24 óra állt rendelkezésre, hogy feltörjék az üzeneteket, hiszen másnapra már minden információ elavult. Ennek ellenére a szövetséges kódfejtők Bletchley Parkban nap mint nap újra megpróbálták a lehetetlent, és végül sikerrel jártak – olvasható az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára (ÁBTL) egyik bejegyzésében (a Kutatók Éjszakáján az intézményben tekinthették meg az érdeklők az Enigmát).

Az ÁBTL egy másik posztjában leírják, a Bletchley Park egy békés angliai kastély volt, amelynek falai között brit kódfejtők sokasága igyekezett az Enigmát és más német titkosírásokat megfejteni. Bletchley Parkban a háború csúcspontján több mint 10 000 ember dolgozott, főként fiatal nők, matematikusok, nyelvészek, sakkozók és keresztrejtvény-fejtők. Elővigyázatosságból mindenki csak egy apró részletet látott a gépezetből, senki sem ismerte a teljes képet.

Hogy honnan toborozták a kódfejtőket? A brit hírszerzés a háború előtt újságok hasábjain tett közzé kifejezetten nehéz keresztrejtvényeket, majd meghívta azokat, akik elsőként fejtették meg azokat. A Bletchley Parkban dolgozók nem beszélhettek arról, mit csinálnak. Ha megkérdezték őket, azt kellett felelniük, irodai munkát végeznek. Sokan még évtizedekkel később sem árulták el az igazságot, még családjuknak sem.

Az Enigma

A részletes program itt érhető el.

Kapcsolódó cikkünk – epizód a magyar fegyvergyártás történetéből

A második világháború során a keleti fronton szolgáló és a megszálló tevékenységet folytató magyar katonák felszereltsége a kezdetektől súlyos hiányosságokat mutatott. A mennyiség tekintetében jelentkeztek a legnagyobb gondok, de a minőség sem volt mindig megfelelő. A hadvezetés már korábban felismerte, hogy szükséges egy sorozatlövésre alkalmas fegyver rendszeresítése, amely megnöveli az alakulatok tűzerejét. Így került képbe először a Király Pál által tervezett, a Danuvia gyárban készített géppisztoly, amely Király vagy Danuvia néven lett ismert. (A fegyvert megálmodó mérnök egyébként a svájci SIG gyártónál is dolgozott korábban, ötleteinek egy részét onnan merítette.) Fegyverét a háború kitörésének évében rendszeresítették 39M néven, de csupán pár ezret rendeltek belőle a csendőrség számára, így a gyártás nem volt kifizetődő a cég számára.

A teljes cikk alább olvasható.

• • •

Beregszászi Sándor és a repülőroncs történetéről az alábbi linkeken olvashat bővebben:

Roncsmentés a Balatonon – Az egyetlen megmaradt magyar gyártmányú Messerschmitt 109-es felkutatása és kiemelése

Beregszászi szakaszvezető 1944. július 2. Balatonkenese

Nyitókép: A híres fotó a pilótáról és a gépéről / Magyar Futár / Magó Károly gyűjteményéből. Feljavítva, retusálva.

Fotók: Hadtörténeti Intézet és Múzeum & Magyar Roncskutató Egyesület