A tanító asztala katedrán állt, mellette tábla, lent padok, szekrény és vaskályha. A falon Magyarország térképe, a magyar Hiszekegy és néhány szemléltető ábra. A tantermeket minden évben kötelező volt kimeszelni, és minden iskolában volt gramofon és filmvetítő. A legkisebbek palatáblára írtak, a nagyobbaknak a tanító vásárolta meg a tintát, és ügyelt, hogy spóroljanak vele. 

A Bethlen-kormány legendás vallás- és közoktatásügyi minisztere már az első világháború idején elkezdett dolgozni népiskolákat létesítő tervén, így amikor a háború végére már égetővé vált az oktatás helyzete, volt mihez nyúlni. 1920-ban ugyanis minden hatodik tanköteles gyerek nem járt iskolába, de nem is volt hová. A Trianon utáni Magyarországon úgy vélték, semmi sem lehet fontosabb, mint az általános tudás és műveltség szintjének emelése, az analfabetizmus felszámolása. Ez mindennek az alapja.

A kunmadarasi népiskola diákjai. Fotó: Fortepan / Selmeczi Levente

Az új iskolák állami típusterv alapján téglából, palatetővel, nagy ablakokkal épültek, egy vagy két tantermes változatban, gyakran tanári lakás is került melléjük. Ha messze volt a templom, oltárfülkét is létesítettek. Az udvarra fákat, virágokat, gazdasági gyakorlókerteket kellett telepíteni, ehhez a minisztérium dísznövényeket tartalmazó egységcsomaggal járult hozzá.

Az igazgatóék lánya férjhez megy | Magyar Krónika

Egy esküvői felvétel és egy klebelsbergi népiskola története.

És akkor nézzük mindezt számokban. Klebelsberg Kunó a Bethlen-kormány vallás- és közoktatásügyi miniszterminisztersége alatt 1931-ig 5748 tanterem és 2778 tanítói lakás épült az országban. Hozzá 1500 iskolai könyvtár és ennél is több, 1550 népkönyvtár. 

A tanterv gyerekközpontú és gyakorlatorientált volt, sok gyakorlással, bírható tempóval. Első osztályban csak vallástant, magyar nyelvtant, számtant, éneket és testgyakorlást írt elő a tanterv, második osztályban már volt rajz és kézimunka, harmadikban természeti és gazdasági ismeretek, negyedikben pedig földrajz is. Az értő olvasás volt az egyik legfontosabb cél, és a hétköznapi élethez szükséges ismeretek elsajátítása. A diákok varrtak, kötöttek, babot karóztak, gyümölcsfát gondoztak, méhészkedtek és kosarat fontak. A tanító felesége gyakran főzni tanította a lányokat, és kellett, hogy jusson elegendő idő játékra, tornára, valamint az alapvető egészségvédelmi tudnivalók elsajátítására.

A miniszter Klebelsberg Kunó. Fotó: Wikipédia

Klebelsberg teljesítménye hatalmas, még a sikeres és produktív Bethlen-kormányban is kiemelkedő. A népiskolák hálózatán túl, nagy előrelépés történt a középiskolai és az egyetemi oktatás, a sportszervezés, a külföldi magyar intézetek és az alapvető kulturális intézmények fejlődése terén is. Pedig a család eredetileg a katonai pályára szánta, korán meghalt apja is a seregben szolgált. Szerencsére hosszas könyörgéseinek engedve kivették a bécsújhelyi katonai akadémiáról, és a jogot végezte el. Végigjárta a hivatali ranglétrát, mindig a társadalom számára hasznos szervezőmunkákra koncentrált. Volt víziója, de hozzá kitartása és kellő érdekérvényesítési képessége is. 

Megbecsültségét ékesen példázza a temetése, melyre negyvenezer ember gyűlt össze Szegeden. Ezer szállal kötődött a városhoz, hiszen hozzá köthető a szegedi egyetem, a Dóm tér és klinikák létesítése, Szent-Györgyi Albert hazahívása, ennek a városnak volt országgyűlési képviselője is. Sírja a Fogadalmi templomban, a híres szegedi dómban található.