Nem fél, hogy a népzenei hangzás miatt az Aurevoir. rétegzene marad?
Nem félek, mert tudom, hogy így lesz. Nincs gond azzal, hogy az undergroundban mászkálgatunk, mert nem cél az, hogy a teljes lakosságot kiszolgáló produkció szülessen, hanem hogy azok az emberek, akik meghallgatnak minket, épülni tudjanak a zenénkből.
Szembetűnő, milyen közvetlenül, szinte baráti hangnemben beszélnek a közönségükkel akár a közösségi médiában, akár a koncerteken vagy azok után.
Nálunk tudatosan irtva van a sztárkodás, már amennyire van mire sztárkodni. Elértük azt a korszakot, hogy mindenki látszani szeretne, mindenki annak látszik, aminek szeretne, és mindenki nagyon próbál valamilyennek látszani. Pont ezért már nem érdekli az embereket a póz, az önpolírozás. Az érdekli, ha láthatja, hogy nekünk is vannak nehézségeink, meg van törve a kocsink hátulja, kiszakadt a turkálóban vett nadrágunk, hogy semmivel nem vagyunk különbek, mint bárki más. Na, ennek a megmutatására nagy hangsúlyt is helyezünk. Muszáj széttörni a túl magasra épült falakat a közönség és a fellépő között. Ez talán még a népzene és a versek terjesztésénél – ami a másik fontos célunk – is lényegesebb. Aki eljön a koncertre, úgyis látja, hogy mi fent állunk a színpadon. Ezt kár elhazudni, de nem szabad túlgondolni. Felmegyünk a színpadra, elzenéljük, amit érzünk, megtapsolnak minket, de a távolságnak ezzel a tapssal véget kell érnie. Mert ha én lenézek a tömegbe, akkor azt látom, hogy ott tapsol nekünk egy kiváló történelemtanár, egy prémiumszobrász, egy szuper séf és sofőr, vagy ha épp nem tűnik ki semmiben, akkor is ott van egy ember. Senki nem ér többet azért, mert tapsolnak neki.
Mi kell ahhoz, hogy jól működjön egy ilyen soktagú zenekar?
Elsősorban az egó teljes lerombolása. Abban a pillanatban, hogy valakinek fejébe száll a dicsőség, rögtön gyűlnek a viharfelhők a zenekar fölé. Az én-enyém-belém-nekem gondolatiság nagyon mérgező tud lenni. Például bárki hozza a dalötletet a zenekarba, az akkortól, hogy bekerült az Aurevoir.-kohóba, közös. Ugyanígy ki kell irtani a ki ér többet a zenekarban kérdésnek még az írmagját is. A vállveregetés mindenkinek egyformán szól. Persze van, akinek látványosabb a szerepe, de ez nem jelenti, hogy fontosabb. A gépeknél sem azon múlik, hogy melyik fogaskerékre mekkora szükség van, hogy az mekkora. Ami még elengedhetetlen, az a végtelen türelem. Nemcsak a zenekar tagjai, hanem a családtagok részéről is. Méltatlanul kevés szó esik róluk, pedig le a kalappal minden előadó-feleség és -gyerek előtt. Határtalan a hálám irántuk.
Az Aurevoir. életében szinte egyszerre történt meg, hogy a zenekar jelentős együttessé nőtte ki magát, és a tagok is felnőtté, sőt családos emberré váltak. Hogy lehet megtartani az egyensúlyt akkor, amikor ennyi minden érik be egyszerre?
Már a fél zenekar házas, többeknél épp úton van a gyermek, én két kisgyermek apukája vagyok. De jól mutatja ennek az életmódnak a kihívásait, hogy a legtöbb előadóművésznek nincs sok gyereke és holtomiglan-holtodiglan házassága. Elképesztően tudatosnak kell lenni, hogy mit helyez előre az ember, és mi áldozható fel. Pedig mi még kis zenekar vagyunk, és így is nehéz, hogy van bennem egy belső kényszer, hogy hozzátegyek valami jót a világhoz, alkossak, zenéljek, de ezzel otthon mindenkinek feladatot adok.
A zene is leköveti az együttes tagjainak életében bekövetkező változásokat?
Nemcsak felnövünk, de remélem, fejlődünk is. A korai számaink – mint a Mocsár című dalunk – a maguk őrültségével, vad szerelmes tinédzserhangulatával remekül tükrözik, milyen volt a gondolatvilágunk a húszas éveink elején. Az új lemezünkön, amelyet augusztusban mutatunk be, azért bőségesen lehet érezni, hogy felnőttek lettünk, megházasodunk, gyerekeink születnek, házat építünk, munkahelyi problémákat oldunk meg, vagy épp régi barátokat próbálunk felkeresni. Van bennünk egyfajta megnyugvás. Erről nem hazudhatunk sem önmagunknak, sem a közönségünknek. Ha akarnánk, sem tudnánk hitelesen megalkotni egy Mocsár 2.0 című számot, mert nem ez jön az életünkben. Remélem, hogy akik szeretik, amit csinálunk, azért szeretik, mert igyekszünk őszinték lenni a platformjainkon, a színpadon és a zenénkben is.
Említette az Aurevoir.-kohót. Hogy készülnek ott a dalok?
„A szív bőségéből szól a száj!” De azért nem ilyen egyszerű. Ahogy Pilinszky fogalmaz: az alkotás végtelenül passzív és végtelenül aktív folyamat. Végtelenül passzív, mert vársz, de közben végtelenül aktívan kell figyelned a pillanatra, amikor jön a jól ismert ihlet. Számomra ez az alkotás legnehezebb része. Az ember simán el tudja nyomni a figyelmét az apukája, a felesége, az ég vagy akár az alkotás felé. A tompaságból kiszakadva azonban a szemünk elé kerülhetnek olyan foszlányok, amelyeket el lehet csípni. Ám hiába az ötlet, mielőtt még betennéd a nagy közösbe, ahol mindenki hozzáteszi a részét, meg kell kérdezned magadtól, hogy amit írtál, hozzátesz-e valamit a világhoz, vagy esetleg elvesz belőle.
Ezt mi alapján dönti el?
Az üzenet alapján, amit közvetít. Ahogy egyre többen – főleg fiatalok – követnek minket, egyre inkább érezzük ennek a felelősségét. Az első telt házas A38-koncertünk után le is ültünk erről beszélgetni a zenekarral. Láttuk, hogy bármit teszünk, a közönség óriási ovációval fogadja. Tehát minden példamutatás volt. Fel kellett tennünk a kérdést, mit akarunk mutatni. Például: szabad-e alkoholt inni a színpadon, ha igen, milyen formában? A számok, amiket játszunk, mit állítanak az életről? Az alkotás hatalom, ezért óriási felelősség. Nem olyan dalokat szeretnénk írni, amelyeket este elfogyasztanak és reggel elfelejtenek, hanem olyanokat, amelyek igazak, időtállók, és jogosan szereznek helyet maguknak a világban.