Mint korábban megírtuk, az eSzínház Fesztivál kettős kettős céllal született. Lehetőséget biztosít arra, hogy a nézők a földrajzi korlátok nélkül tekinthessenek meg különleges darabokat, másrészt egy izgalmas kísérlet, hiszen kiderül, hogy a digitális térre adaptált előadások hogyan nyitnak új megközelítési lehetőséget a darabokhoz.
Ismét otthonról nézhetjük meg a legjobb színházi előadásokat | Magyar Krónika
Idén negyedik alkalommal rendezik meg az eSzínház Fesztivált: az elmúlt hónapokban magyarországi és határon túli magyar színházak, valamint független társulatok pályázhattak előadásaikkal, a legjobb tizennégy produkciót Szeptember 20-a és 29-e között online tekinthetjük meg.
Az online rendezvény szeptember 20. és 29. között zajlott, ezalatt tizennégy színház és társulat produkcióit tekinthette meg a közönség, az előadásokat pedig huszonhét országból és öt kontinensről követték a nézők. Közülük több, mint hétszázon váltottak bérletet és összesen több ezer előadás-megtekintés jutott a fesztivál-előadásokra.
A nevezett produkciókat szakmai zsűri értékelte Török Tamara dramaturg, Puskás Tamás igazgató-rendező, Závada Péter költő-drámaíró, Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője, valamint Sodró Eliza részvételével. Ők döntöttek a legjobb digitális adaptációnak járó elismerésről, a legjobb női főszereplőnek, a legjobb férfi főszereplőnek, illetve a legjobb látványt tervezőnek járó díjról. A nézők is szavazhattak a közönségdíjról, de az Art is Business, a Könyves Magazin, a Papageno és a rádiócafé is különdíjakat osztott ki.
A fődíjat a Kivilágos kivirradtig című alkotás nyerte el. Az átadáson Závada Péter, a Móricz Zsigmond-adaptáció írója nem tudott jelen lenni, de videóüzenetben méltatta Horváth Csaba rendező és Tóth Réka Ágnes dramaturg munkáját. A darabot a szombathelyi Weöres Sándor Színházban 2023. március 3-án mutattak be és számos elismerést elhozott már. Závada így fogalmazott:
„Anélkül, hogy úgy akarnék tenni, mintha avatott értője és ismerője volnék a különböző filmes formátumoknak és technikáknak, fontos leszögezni, hogy a legjobb e-színházi adaptáció díja nem a legjobb filmnek, hanem a legjobb filmre alkalmazott, élőben vagy felvételről közvetített színpadi előadásnak jár. Horváth Csabáról, a fizikai színház legelismertebb hazai képviselőjéről litániák százait olvashatjuk a színházi szaklapokban, melyek kiemelik néptáncos múltjából fakadó, csak rá jellemző játéknyelvi újításait, a folklór nem öncélú, dramaturgiailag is funkcionális szervesítését a színpadi formaesztétikába, a színpadi kelléktárgyak hangsúlyosan szimbolikus használatát, a zene – gyakran a népzene – jelentőségteljes szerepét. A magyar népi hagyománynak, a zenének és a táncnak ilyen fontos szerepe talán még Pintér Bélánál van itthon. És ahogy Pintér, úgy Horváth sem csak megőrzi, de bátran újra is érti és ezáltal meg is haladja, tehát teremti a hagyományt. Mi más lenne az érvényes színház feladata?”
– mondta el, a saját magának feltett kérdésre válaszolva folytatta: ,,Tóth Réka Ágnes kemény fába vágta a fejszéjét, amikor a regény színpadi adaptációjába fogott, és jó arányérzékkel, konfliktus- és problémaérzékenyen húzott ki és alá, rendezett sorba, írt bele, át és hozzá, és az előadásban elhangzó zenék is mindig jókor és jó helyen dúcolják alá a darab dramaturgiáját. A filmfelvétel pedig, mely Zilahy Tamás adásrendező munkáját dicséri, kiválóan megkomponált, értő és érzékletes. Számos kameraállás, amerikai és premier plánok, bőszekondok és szűkszekondok váltják egymást az E-színház felvételén, hogy hol a színpadon élőben játszó zenekart, hol az éneklő, táncoló vagy épp dialógusba bocsátkozó színészeket, hol pedig a hullámpalából, szalmakockákból és műanyag hordókból felépülő díszletet vegyék. A filmes adaptáció tehát végig jó ritmusban, dinamikusan és értőn követi a színpadi történéseket.”
A legjobb női főszereplőnek Takács Nóra Diánát választották az Ascher Tamás rendezte, az Örkény István Színházban bemutatott A várományos című darabban nyújtott alakításáért, a legjobb férfi főszereplő Vizi Dávid lett, akit a Katona József Színház előadásában, a Rozsdatemető 2.0-ben láthatott a közönség ifj. Hábetler János szerepében. A legjobb látvány kategóriájában a Szegedi Nemzeti Színház produkciója, az 1984 című került ki győztesen, míg a közönségszavazáson a Szélvész után is szép vagy diadalmaskodott.
Az Art is Business két különdíjat ítélt oda: A két egyetlen − Karinthy Frigyes nagy szerelmei című alkotás mellett ugyanis az 1984-et is díjazta. Ugyancsak két különdíjat osztott ki a Papageno: Az ember, aki csak azt tudta mondani, amit olvasott című alkotást és a Szabad lebegés − Variáció Bálint András Szerb Antal-estjére című előadást is díjazták. Utóbbira esett a Könyves Magazin különdíja is, míg a radiocafé különdíjait a Rozsdatemető 2.0 − A Hábetler család 100 éve, valamint az 1984 nyerte el.
Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője így fogalmazott a digitális térre adaptált színház jövőjével kapcsolatban:
„Ami pedig a jövőt illeti, az eSzínház és az eSzínházat is működtető Alapítvány a Magyar Színházakért továbbra is elkötelezett amellett, hogy értéket mentsen és értéket mutasson fel. Csökönyösek vagyunk abban, hogy dolgunk és felelősségünk a színházakkal és a társulatokkal együtt minőségi tartalmat létrehozni és megmutatni az interneten. Makacsul ragaszkodunk ahhoz az elképzelésünkhöz, hogy olyan tartalmat kell készíteni, amely egyszerre felel meg korunk technikai elvárásainak (azaz az online világ képi megjelenítésének), egyszerre biztosít magas minőségű kulturális élményt, és egyszerre merész annyira, hogy mindezt nem csupán egy a social media felületén látható, átlagosan 10-15 másodperces kisvideó keretében teszi meg.”
Hozzátette azt is, hogy az eSzínház elkötelezett támogatója a színházaknak, társulatoknak, művészeti intézményeknek. Miként fogalmazott: ,,Az eSzínház alapítványi formában működik, így tehát elsősorban nem a profitban érdekelt. Ezért és az alapítványi célok miatt a jegybevétel jelentős részét az eSzínház kifizeti a partnereinek, így jut megfelelő fedezet a jogdíjakra, és így jelenik meg az eSzínház mint számos színház és társulat már el nem hanyagolható bevételi forrása. A számok nyelvén: csupán 2023-ban közel 50 millió forintot fizetett ki a színházaknak, társulatoknak. Továbbá immár második éve szervezett kampányt és gyűjtést az eSzínház és az Alapítvány – együttműködő partnereivel karöltve – a független színházak és színházi neveléssel foglalkozó társulatok számára, amelynek eredményeképpen csak idén 15 millió forintot gyűjtött össze és már osztott ki a független szcéna meghatározó szereplőinek.”
Kiemelt kép: Az eSzínház Fesztivál ünnepélyes díjátadója (Fotó: Köllő Szabolcs)