Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc dalai című lemez különlegessége, hogy a ma elterjedt szimfonikus nagy zenekari előadásokkal szemben, itt autentikus előadásmód hallható, korabeli hangszerekkel, hangszereléssel rögzítették a korabeli dalokat.
Ugyanakkor, miként L. Kecskés András ismertetőjéből kiderül, egy jóval eklektikusabb korongról van szó annál, mint amelyet a címe sugall:
„Noszlopy Gáspár emlékére – az ismert ’48-as dalokon és táncokon kívül – lemezünkre került még kettő az Ázsiából hozott, ereszkedő ötfokú dallamok társaságába tartozó, úgynevezett „páva- dallamba” öltöztetett somogyi rab-énekekből. Az egyik különböző szövegekkel, a másik furulyán szólal meg. Utóbbi a páva-dallambokornak egy úgynevezett „dunántúli terces” hajtása, s ugyancsak ázsiai örökség. Arany János a Nagyszalontáról Arad védelmére vonuló nemzetőr pajtásainak írt indulót Nemzetőr dal címmel, melyet a költő kézírásával ránk maradt versszakok és kottafejek nyomán értelmeztünk. Ritkán hallható énekelve Madách Imre Toborzója és Petőfi Nemzeti dala, mely utóbbit a forradalmi tömeg nagy lelkesedéssel énekelt együtt a dallam szerzőjével, Egressy Bénivel 1848. március 15-én este, az akkor közel egy évtizede működő Nemzeti Színházban. Kár, hogy e fontos szellemi táplálék rendre kimarad számos honi iskola zenei tananyagából.”
Az album teljes egészében meghallgatható itt:
Kiemelt kép: Kecskés Együttes.