A Concerto Budapest nyitja meg a Fesztivál Akadémia Budapest 10. nyári fesztiválját. A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által alapított FAB ünnepi nyitókoncertjén, július 18-án az Ön vezényletével játszik a zenekarral négy szólista, világhírű előadók és ifjú tehetségek egyaránt. Milyennek ígérkezik a velük való közös munka?
2023 óta ez a második alkalom, hogy a Concerto Budapest nyitja meg a FAB nyári fesztiválját, és bár ez még nem nevezhető hagyománynak, de az lehet belőle. Azért is örülök ennek, mert nagyon hasonló Barnabásékkal a zenei felfogásunk, gondolkodásunk és a viszonyulásunk is a fiatal zenészekhez. 2025-től egy stratégiai együttműködést is elindítottunk a Concerto Budapest és a Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) között, hogy minél jobban tudjunk hatni, tenni a magyar zene jövőjéért.
A 10 éves FAB idei nyitókoncertjén Dohnányi ritkán hallható 1. hegedűversenyét adjuk elő a nagyszerű Boris Brovtsynnal, akivel már terveztünk korábban koncertet, de a covid akkor meghiúsította. Mozart c-moll zonograversenye a zongorarepetoár egyik különlegesen szép darabja, amelyet a fiatal Pei Lin Oisin Pu fog előadni, Nino Rota ritkán hallott Divertimentójának zárótételét pedig Strahinja Mitrović nagybőgőművésszel játszunk majd el. Fenyő László fantasztikus szólista, csodálatos kamarazenész, akivel sokat zenélünk együtt hiszen a Keller Quartet tagja. Ő ezúttal egyik kedvenc művét, Csajkovszkij Rokokó variációit adja elő szólistaként zenekarunkkal.
Nyáron folytatódik a Mozart Planet-sorozat is, amellyel a Concerto Budapest zenészei olyan helyeken, kistelepüléseken lépnek fel – zömében ingyenesen látogatható koncerteken – ahol egyébként nem, vagy ritkán szólal meg klasszikus zene. Személyesen fontos Önnek ez a misszió?
Olyannyira fontos, hogy ennek a kiteljesítése a legnagyobb vágyam. Látva azokat a változásokat, amik a mindennapi életünket befolyásolják – fokozódó elidegenedés van körülöttünk, ami mindenkire hat –
úgy érzem, nagyobb szükség van a klasszikus zenére, mint valaha.
A Mozart Planetet ingyenes sorozatként indítottam el néhány éve, a kezdeményezés célja, hogy minél több ember juthasson klasszikus zenei élményhez. Ebben az évben a Petőfi Kulturális Program támogatásával 50 kistelepülésre visszük el a klasszikus zenét, valamint a magyar intézetek szervezésében 8 külföldi fővárosba is. A Mozart Planet mögötti gondolat – A kis hercegben olvashatóhoz hasonlóan –, hogy mindannyiunkban létezik egy titkos hely, ahol szeretnénk lenni. Ezen a bolygón nem érnek csalódások, nem fognak bántani, nem csapnak be – a zene minden bennünk rejlő érzést képes megnemesíteni, és az érzések révén keletkező gondolatainkat fel tudja emelni. Ha hagyjuk magunkat feloldódni benne, mindenképpen valamilyen jót fog okozni a tudatunknak, érzelmi világunknak, és a negatív érzelmeket is pozitívra váltja. Most pedig semmire sincs akkora szüksége az emberiségnek, mint a békére, a szeretetre és az emberi jóra.
Mozgalmas évad van Ön mögött, nyáron is vannak fellépései, a következő évad pedig egy nagyszabású fesztivállal veszi kezdetét: a Magyar Kincsek Ünnepét Bartók Bélának szentelik a zeneszerző halálának 80. évfordulójából. Mikor, hogyan alakult ki a személyes kötődése Bartókhoz, mit jelent önnek a művészete?
Bartók mindig velem van. Az első meghatározó élményem tizenéves koromban A csodálatos mandarin volt, majd következett a Szólószonáta tanulása. Később jöttek sorban a további fontos szóló- és versenyművek majd a hat vonósnégyes tanulása, amelynek előadói gyakorlata egy életre szólóan határozta meg zenei és művészei gondolkodásomat. A Keller Quartettel három évtizeden keresztül legfőbb missziónk volt a magyar zenét eljuttatni mindenhova a világon, Bartók mellett Kodályt, Kurtágot, Ligetit és Eötvöst is. Azt tapasztaltam, hogy Bartók zenéje csodálatot és rajongást váltott ki a világ minden pontján, de egy idő után rá kellett jönnöm, hogy külföldön sokkal jobban ismerik és becsülik a zenéjét, mint itthon. Fájdalmas volt ezzel szembesülni. Azt szeretném, és azért szeretnék dolgozni, hogy Magyarországon ne csak a zenészek, zenetudósok, és a közönség egy szűk rétege szeresse meg a művészetét, hanem mindenki. Bartók Béla zenéje esszenciálisan fejezi ki a magyarság lényegét. Hangokkal mondja el, hogy milyenek vagyunk mi, magyarok, és ezzel a világ számára a legszebbik arcunkat mutatja, amely igaz, egyenes, mély és őszinte. Bartók életében is azt vallotta, hogy mindent szabad, csak hazudni nem. Ezt a mindenen átütő őszinteséget Bartók mellett még Beethoven zenéjében találtam meg. Beethoven szellemi örököse Bartók Béla.
Hogyan jelenik meg mindez a fesztivál programjában?
Most fordul elő először Magyarországon, hogy Bartók Béla összes versenyműve elhangzik két nap alatt, kiemelkedő Bartók-előadók közreműködésével. Azt szeretném remélni, hogy Bartók gondolatait és Bartók szellemét a művek szólistái és a zenekar folyamatos párbeszéde révén intenzíven tudjuk megidézni mindannyiunk számára. Ezek a művek végigkísérik valamennyi alkotói korszakát, így egy teljes Bartók pályakép tárulhat elénk.
A Párbeszéd lehetne a mottója is akár a Bartók Ünnepnek. A teljes program valójában erről szól. A versenyművek mellett a kamaraprogramok is a párbeszédről szólnak, a 2. hegedű-zongoraszonáta, az 5. vonósnégyes és a Kontrasztok erőteljesen fejezik ki ezt a gondolatot.
A versenyművek mellett a minden korok legnagyobb és örök problémáját, a férfi és nő viszonyát és belső világunk titkait, ennek megválaszolatlan kérdéseit teszi fel nekünk A kékszakállú herceg vára. A fesztivált Bartók zenekari versenyműve, a Concerto zárja, amelyben Bartók egész életművét összegzi.
Mi Bartók életművének, szellemiségének üzenete a jelenben?
Bartók eredeti célja az volt, hogy új magyar nemzeti művészetet teremtsen. Ehhez a kulcsot abban látta, hogy le kell menni a gyökerekig, ezért elkezdte gyűjteni a Kárpát-medencében élő népek dalait. Világossá vált az is, hogy a sok évszázados együttélés révén ezek mennyire kereszteződtek egymással. Ebből a hatalmas kutató- gyűjtőmunkából merített ihletet és alkotta meg Bartók a saját művészetét. Megismerve a dalokon keresztül az itt élő népek történeteit, karaktereit, érzéseit, ebből teremtett szintézist, amellyel egyszeriben új magyar és egy csodálatos európai művészetet és szellemiséget teremtett. Amikor hallgatjuk a zenéjét, magunkra ismerünk, hiszen minden magyar ember a génjeiben hordozza népünk históriáját. Bartók a művészetét integrálta a nyugati kánon evolúciójába, és ezzel tudta megtermékenyíteni és megújítani az egész európai zenét! Mindezért méltán tarthatjuk őt a 20. század legjelentősebb alkotójának, őt kellene a nemzeti origónak is tekintenünk.
Az én vezéreszmém azonban, amelynek, amióta csak mint zeneszerző magamra találtam, tökéletesen tudatában vagyok: a népek testvérré válása minden háborúság és minden viszály ellenére. Ezt az eszmét igyekszem – amennyire erőmtől telik – szolgálni zenémben; ezért nem vonom ki magam semmiféle hatás alól, eredjen az szlovák, román, arab vagy bármiféle más forrásból. Csak tiszta, friss és egészséges legyen az a forrás! Bartóké a „tiszta forrás” művészete.
A Bartók Ünnep mellett számos egyéb fesztivállal készül a Concerto Budapest. Többek között A Hegedű Ünnepét és Mozart-napot is megrendezik. Miért fontosak az olyan zenei események, amelyek egy témára fókuszálnak?
Azt tapasztaltam, hogy a tematikus események új kapcsolódást tudnak kialakítani a közönséggel, amely hozzáadott értékkel bír. A Mozart-nap rendkívül népszerű, 2018 óta március első vasárnapján tartjuk, és fontos eseményévé vált Budapest kulturális életének. A Hegedű Ünnepét első alkalommal tartjuk meg 2026-ban. A háromnapos fesztivállal a hangszerben rejlő lehetőségek kimeríthetetlen tárházára hívjuk fel a figyelmet, és a nagy magyar hegedűiskola jelenét is szeretnénk bemutatni.
A klasszikus mellett a kortárs zenének is dedikálnak eseményeket?
A Hallgatás Napja a mi nagy kortárs zenei missziónk. A legprogresszívebb ügyünk, amit azért hoztam létre, hogy a kortárs zenét a legkülönbözőbb dimenziókból mutathassuk be. Mindennel, amit létrehozok, szeretném a művészetünket előre vinni, kortárs zene nélkül pedig nincs se jelen, se jövő. Ezért nagyon fontos a Hallgatás Napja, amire még soha nem volt elegendő támogatásunk, és minden évben veszélybe kerül a léte. Bízom abban, hogy összefogással idén sikerül megvalósítani.
Kurtág György 100. születésnapja alkalmából különleges rendezvénnyel készülnek.
2026-ban olyan történelmi pillanatra kerül sor, amilyen még nem volt. Nemcsak Magyarország, de a mai zenei világ talán legnagyobb zeneszerzőjének, mesteremnek, Kurtág Györgynek a 100. születésnapját ünnepeljük. Csodálatos, hogy Kurtág minél öregebb, annál fiatalabb – ez is azt mutatja, hogy a zenében minden nap meg lehet fiatalodni. A százéves zeneszerző, akit ünneplünk, új műveket ír, 2026. február 20-án mutatjuk be új operáját. Egy új zongoraversenyt is ír, amivel nem biztos, hogy addig elkészül, de nagyon reméljük. Az évforduló alkalmából kétnapos nyilvános workshopot rendezünk a Zeneakadémián, amelyen a mester a Concerto művészeit fogja tanítani, esténként pedig koncerteket adunk a Jelek, játékok, üzenetek sorozatból és más kamaraművekből. Semmi mást nem kívánok, csak hogy méltók lehessünk arra, hogy együtt dolgozhatunk Kurtág Györggyel.
Az ön számára mit jelent Kurtág-tanítványnak lenni?
15 éves korom óta vagyok a növendéke, lassan 5 évtizede. Ez alatt az 50 év alatt nem volt olyan pillanat, hogy ne lett volna velem a mester.
Kurtág növendékének lenni ugyanis azt jelenti, hogy tudni kell, a zenéért mindent fel kell áldozni, miközben azt is tudomásul kell venni, hogy így se biztos, hogy sikerül.
Nekem nagyon sokat jelentett, hogy fiatalon ő segített közel jutni a nagy zeneszerzőkhöz. Kiváltság volt, hogy kísérte a hegedűversenyeket, amiket játszottam, és ahogy megmutatta a darabokat, mintegy bevilágította azokat számomra. Ezek nagyon nagy ajándékok, és a legfőbb törekvésem, hogy mindazt, amit tőle és a többi mesteremtől tanultam, továbbadhassam. Sajnos, azt látom, ahogy romlik a világ, úgy enyészik a tanítás is. Ezért is vallom, hogy az olyan mohikánoknak, mint amilyen én is vagyok, akik még a magyar zene óriásainak nevelésében részesülhettek, ki kell tartaniuk, hogy fennmaradhasson az a zenei szellem, amit ránk hagytak.
A Concerto Mesteriskola megálmodója. Mit gondol, mennyit számít a fiatalok indulásakor a nagy művészek hatása?
A mesteriskola keretein belül a zenekar által vendégül látott nemzetközi hírű művészek tartanak kurzusokat a kiemelkedő tehetségű ifjú magyar zenészek számára. Nagyon fontosnak tartom, hogy a fiatalok találkozhassanak azokkal a világsztárokkal, akikkel a Concerto évek óta rendszeresen együtt dolgozik. Ha a fiatalok csak két-három órát eltölthetnek a jelenlétükben, olyan élményeket szereznek, amelyek világokat nyitnak meg a számukra. Látják őket a próbán, jelen vannak, amikor zenei kérdéseken gondolkodunk, és mindez olyan rálátást adhat számunkra a művészet mögött álló tudásra, amelyet másképp nem szerezhetnek meg. Az információs világ csapdájának tartom, ha valaki elhiszi, hogy ha telefonon meghallgatja a nagy művészeket, abból tanulhat. Az igazi tanuláshoz emberi kapcsolódás kell, mi ezt adjuk meg a mesteriskolában.
Említette, hogy a Mozart Planettel 50 kistelepülésre viszik a klasszikus zenét. Nyolc ország fővárosában is koncerteznek a Liszt Intézetek szervezésében, valamint nemzetközi turnéra indulnak. Fontos, hogy a magyar zenék megismertetése mellett hazánk zeneművészeti szerepét is erősítsük a világban?
Egyik legfontosabb misszióm a Concerto Budapest Mozart Planet sorozata, amelyben országszerte ingyenes kamarakoncerteket adunk. A Petőfi Kulturális Program szervezésében idén ötven vidéki településre viszünk Mozart Planet programot oda, ahol ritkán van lehetőség élő klasszikus zenét hallani. Hisszük, hogy a zene képes közösségeket formálni, identitást erősíteni és közös élményeken keresztül gazdagítani a mindennapokat. A koncertekre a Liszt Intézetek meghívására nyolc ország fővárosában is sor kerül. Mozart zenéje mindenkit megérint, életörömöt sugároz és boldogságot ad. A „Mozart-bolygón” ebből a tiszta zenéből fakad az élet, és ha ezt akár csak egy órára is átélhetik az emberek, máris kicsit jobb hellyé válhat számukra a világ.
Az európai turné mellett az Egyesült Királyságba és Írországba is megyünk idén, ide rövid időn belül harmadszor hívnak vissza minket.
Egész életemben küldetésemnek tartottam, hogy mindenhova elvigyem a magyar zenét,
büszke vagyok arra, amit a Keller Quartettel elértünk. Azért hagytam fel a világméretű turnézással, hogy építhessek Magyarországnak egy másik világszínvonalú zenekart. Szeretném, ha a Concerto is lehetőséget kapna arra, hogy megmutassa, világsikereket arathat Magyarországnak. Egy magyar nemzeti nagyzenekarnak rendkívül erős kifejező ereje van, érzékelteti az összetartozásunkat, a magyarokat meghatározó innovációt, képzelőerőt, tehetséget. Mindig arra vágytam, hogy felfedezzék, a sporteredményeken kívül a zenei kincseink is milyen sokat javíthatnának világszerte Magyarország megítélésén – ráadásul több nemzetközi szinten játszó magyar zenekar van, így még több helyen hozhatnánk dicsőséget hazánknak, ha lehetőséget kapunk rá.
Kiemelt kép: Keller András. Fotó: Cseke Csilla