Érdekes, hogy az ízlésem fejlődése némiképp fordított evolúció mentén zajlott, mostanában jellemző rám ugyanis, hogy követem a friss, mai előadókat stílustól függetlenül, keresve az új impulzusokat. Gyerekként klasszikusokat hallgattam, komolyzenésznek készültem, a könnyedebb műfajokból is az olyan legendás neveket szerettem, mint Zorán, Bródy János, a Fonográf vagy a Republic. A legnagyobb hatást azonban Janis Joplin Try című dala gyakorolta az egyéniségemre: nagyjából tizenkét éves lehettem, amikor először hallottam talán Rúzsa Magdi előadásában, és mivel abba a generációba tartozom, amelyik okostelefonnal a kezében nőtt fel, rögtön rákerestem az eredetire az interneten, letöltöttem az összes albumát. Ez volt az a szám, amit először üvöltöttem otthon a szobámban, és bár akkor még nem tudtam, hogy a szövege a próbálkozásról szól, utólag visszagondolva végigkísérte az életemet. A hatására megszületett bennem a vágy, hogy én is énekesnő szeretnék lenni, és ezért mindent meg is tettem. Próbálkoztam és próbálkoztam, valamint hittem a szerencsémben, aztán megadatott nekem, hogy valóra válthattam az álmomat.

Fontos számomra, hogy egy adott előadóban legyen valami különleges, ami megfog, és Janis Joplin esetében a belőle áradó őserő, a rekedtes ordítás jelentette mindezt. Tinédzserként nagyon jólesett üvölteni a dalait: az éneklés és a zene önmagában is egyfajta terápia, iskola után pedig nagyszerű feszültséglevezetés volt magamra zárni az ajtót és a számai segítségével kiadni magamból a feszültséget.

Az is nagyon tetszik, hogy élőben vette fel a lemezeit a társaival, nincsenek túlfejtve az albumai, inkább az örömzenélés hangulatát keltik, természetesség és őszinteség árad a szerzeményeiből, nem úgy, mint a mesterségesen kreált, ezerszer feljátszott, marketing- és pr-szempontok alapján is átgondolt dalokból. Azt a hatást kelti, mintha a fejében megfogalmazódó üzenetek és gondolatok tényleg az adott pillanatban, ott helyben a stúdióban születtek volna meg, amelyeket egyből rögzítettek is. Azért is számított különleges jelenségnek, mert bár sok női előadó volt akkoriban is, a kissé férfiasabb kisugárzással, a politikai témájú felszólalásaival, az általa is terjesztett hippimozgalommal új ideát teremtett, útmutatást nyújtott, illusztrálva azt, hogy a nők is lehetnek belevalók, vagányak.

Megtanultam tőle, hogy a színpadon nem szabad hazudni a közönségnek, hanem őszintének kell lenni, és eltanultam a vagányságát is. Kezdetben rövid, szőke vagy éppen leborotvált hajjal, tetováltan, az önkifejezéstől túlcsordulva léptem fel, merésszé és vaddá váltam. A magánéletben kifejezetten visszahúzódó típus vagyok, de a koncerteken kiélhettem a bennem szunnyadó energiákat – ez a mai napig igaz rám. Az pedig külön fantasztikus érzés, ha ezáltal másoknak is tudok segíteni, pozitív hatást gyakorolni rájuk.

Lábas Viki (Fotó: Hegyi Júlia Lily / Facebook)

Janis Joplin hatalmas árat fizetett az életformájáért, hiszen sok más legendás társával együtt ő is 27 évesen halt meg, és bennem – akárcsak több szakmabeliben – szintén megvan néha a félelem, vajon mi lesz, ha betöltjük ezt a kort (az interjú 2014-ben készült – a szerk.). Állítólag sokan 33 esztendősen kerülnek az életüknek egy sorfordító szakaszába, a zenészek esetében azonban a 27 jelenti ezt a bűvös számot. Beszéltem olyan énekessel, aki éppen akkor mutált és vesztette el korábbi jellegzetes hangszínét, illetve több kollégám mesélte, hogy annyi idősen jutottak el a sikereik csúcsára, vagy ellenkezőleg, akkor rekedt meg a karrierjük. Persze lehet, hogy magunknak generáljuk mindezt, és azt sem kell elhallgatni, hogy a zenészek sokszor érzékenyebbek az átlagnál, ellenben rengeteg impulzus éri őket, és ezért sokan csak különböző tudatmódosítók segítségével képesek lenyugodni.

Mindenesetre nagyon kíváncsi lennék, miként folytatódott volna Janis Joplin karrierje a későbbiekben: nem degradálásból mondom, de huszonévesen, a pálya csúcsán könnyebb a méltóságodat megőrizve meghalni, mint több évtizedes karrierrel a hátad mögött. Úgy képzelem el, ha még élne, biztosan még mindig aktívan fellépne, Tina Turner egyfajta „hippiváltozataként” bluesos, soulos koncerteket adna, ugyanúgy az örömzenélés hangulatát keltve a színpadon, és őrizné a szókimondó egyéniségét is.

Nagyon szerencsés helyzetben vagyok, hogy hozzá hasonlóan engem is hagynak szabadon alkotni, nem kötik meg a kezemet, nem szólnak bele a dalainkba, illetve a hangszerelésünkbe. Ha pedig egy rádió nem akarja leadni az egyik számunkat valamilyen okból, megtehetjük, hogy azt mondjuk, köszönjük szépen, akkor ne játsszátok. Ugyanis a közönség éltet minket: ők támogatják azt a zeneiséget és gondolatiságot, amely belőlünk árad, nélkülük nem létezne a Margaret Island. Az internetes megosztóoldalak korszakában nem csak azok az előadók képesek érvényesülni, akiknek komoly hátszelet biztosít a média, hiszen ezeken az alkalmazásokon keresztül mindenki megtalálhatja a potenciális rajongóit. Svédországban például már szinte egyáltalán nem hallgatnak rádiót az emberek, és bár itthon még sokan onnan tájékozódnak, a tendencia nálunk is efelé tart.

Kiemelt kép: Lábas Viki (Fotó: Hegyi Júlia Lily / Facebook)