Keresés
Close this search box.

Ha a dalok igazak, nem érnek véget – beszélgetés Sülyi Péterrel

Szöveg: Demeter Anna
Fotó: Földházi Árpád

Sülyi Péter sokrétű szakmai pályája az Őrségben ért össze, amire a sors különös kegyeként tekint. Az Omega dalszövegírójával és közösségszervezővel Őriszentpéteren találkoztunk, és Hétrétországon át kalandoztunk.

Ha azt mondjuk, Őrség és kulturális élet, azt mondják, pajtaszínház és Sülyi Péter. E név elé azonban még számos jelző helyezhető: médiaszakember, dramaturg, rendező, dalszövegíró, közösségszervező, fesztiváligazgató – talán pont ebben a sorrendben. A vándor, aki néhány évig ingázóként fedezte fel magának és másoknak a vidéket, harminc esztendeje végleg megérkezett. Egy helyre, amelynek titkait ma sem győzi továbbadni és -álmodni.

„Amikor a rendszerváltozás utáni szabadabb levegő magával hozta az újrakezdés szelét, az értelmiségi réteg egy része megindult a vidék felé. Talán meg akarta próbálni, milyen máshol, milyen a természethez közel élni. Ide, az Őrségbe viszont csak az igazán elszántak érkeztek, akik hozzám hasonlóan elvarázsolódtak valamitől, amit a mai napig próbálunk megfejteni. Vajon mi van itt, ami máshol nincs?” – hagyja nyitva a kérdést üdvözlésül Őriszentpéter egyik központi helyszínén, a Malom Látogatóközpont és a pajtaszínház épülete előtt.

Mondhatnánk, hogy az otthonában járunk, de valójában nem messze, a szomszéd házban él, amely valaha az üzemeltető molnárcsaládé volt. „Szóval valami van ebben a tájban, amitől itt ragad az ember” – folytatja, miközben belépünk a volt gőzmalom épületébe, egy hangulatos kiállítótérbe. „Mindjárt elmesélem az épület­részek történetét is” – szakítja meg egy pillanatra a gondolatát, látva érdeklődésünket. Na de előbb még az a bizonyos titok: „Tehát én már akkor, harminc évvel ezelőtt úgy érzékeltem, hogy egy eltemetett, csendes dolog húzódik meg ebben a vidékben. Mintha maga a táj késztetne arra, hogy keressünk valamit, ami nincs a felszínen. Persze, van olyan csoda, ami látható, gondoljunk csak az Árpád-kori templomunkra, az alatta lévő völgy és a Szala patak ölelésében. Ezek amolyan érdemleges helyek az Őrségben, amelyeket fel lehet fedezni, és oda lehet álmodni valamit.”

Pont, mint ahol most állunk, az elhagyatott malom­épület, amely üresen és romosan állt, mikor későbbi tulajdonosa elhaladt mellette. Sülyi Péter akkoriban még nem otthonként tekintett az Őrségre. Leginkább ismerősöknél, barátoknál szállt meg, ha a vidékre érkezett. „Nem hajlottam arra, hogy saját házam legyen, mert annyi tervem volt ezzel az egész tájjal, hogy tudtam, nem maradna időm mindre, ha elkezdek a saját portámmal foglalkozni. Két-három évig éltem így. Még ingázóként láttam meg az elhagyott majorságot. A malom a 19. század második felében épült, a világháború után, az ötvenes években leszerelték, a téesz kapta meg, műhelyek voltak itt, az az épület, amely ma pajtaszínház, korábban bikaistállóként funkcionált. Mondanom sem kell, nem épp ilyen állapotban találtam.”

Az új tulajdonosnak azonban egészen konkrét elképzelése volt arra vonatkozóan, hogyan lehetne élettel megtölteni a hatalmas, pusztuló tereket: 1993-ban barátai­val megalapította az Őri Alapítványt, első ötleteik egyike pedig végül huszonöt éves hagyománnyá nőtte ki magát. „Ez volt a Virágzás napjai fesztivál, igen. Az alapítvány lendületét az a közös elhivatottság adta, hogy kiolvassuk mindazt, ami ebben a tájban rejlik, és az is, hogy hozzunk ide valamit, ami nincs” – magyarázza Sülyi Péter. Az „ide” alatt azt érti, ide, az Őrségbe és azon is túl, mindenhova.

Ebben az időszakban nem volt például telefon, csupán egyetlen fülke működött Őriszentpéteren, a posta előtt, ahol esténként sorban álltak az emberek. „Egy eldugott édenkertbe csöppentem, amelyben fantasztikus értékek rejlettek, és alapvető dolgok hiányoztak – meséli, s hozzáteszi, az infrastrukturális problémáknál már csak a kultúra területén volt égetőbb a hiány. – Na most, ugye a jó kultúra hangzik. Itt viszont abszolút csend honolt. Színház, mozi, könyvesbolt, hangszeren játszó ember a láthatáron sem. Így aztán elmaradtak a katartikus élmények, amelyek az emberi élethez nélkülözhetetlenek – amelyeket jó esetben a művészet képes elhozni számunkra.”

Ők pedig ha nem tudták is, megérezték, hogy sokan hozzájuk hasonlóan rezonálnának arra, amit ez a vidék titkos hatása révén nyújtani képes. Az első Virágzás napjai fesztivál 1994-ben volt, története pedig összefügg hatvan rododendroncserjével és egy csapat iskolással. „Meghívtam egy osztályt abból az iskolából, ahova a gyerekeim jártak, és a már említett Árpád-kori templom kertjében elültettük ezeket a számomra kedves virágokat. Végül ide szerveztük az első koncertet is, és ott, a templomban megszólalt valami. Érdekes, hogy errefelé a rododendron vadon is nő, köszönhetően a talajnak és a klímának – beljebb az országban, kelet felé nem. A tudat, hogy a következő évben, ráadásul május környékén ezek a bokrok virágba borulnak, megteremtette a kereteket, így esett, hogy minden évben pünkösdkor tartottuk a Virágzás napjai művészeti fesztivált.”

A program gerincét nem is feltétlenül a művészet, sokkal inkább a háromnapos folyamatos együttlét adta kirándulásokkal, értékes gondolatokkal, szerteágazó feltöltődési lehetőséggel. Az élmény nyomot hagyott, az ideérkezők elvitték magukkal, és visszatértek érte. „Egyébként ez nem az én találmányom. Hamvas Bélától vettem a receptet: ő megírta, az archaikus kultúrákban az ünnep őreinek az volt a feladatuk, hogy bizonyos időre kiemeljék az embereket a hétköznapokból, hogy egy más tudatszinten megújítsák életenergiáikat.” S hogy miért a múlt idő? A kilencvenes évek az újrakezdés jegyében teltek, de a főszervező úgy érezte, huszonöt év alatt sokat változott a világ, s a földet érések és illúzióvesztések azt jósolták, a magasban kell abbahagyni, mielőtt elindulnának lefelé.

Mielőtt azonban túl hamar visszatérnénk az ettől függetlenül sűrű jelenbe, megkérjük, meséljen arról, hogyan teremtődött oly sok minden általa az évek során. „Miután itt kötöttem ki, kerestem a kapcsolódást és az élet lehetőségeit. Sokfelé dolgoztam korábban, televízióban, színházban, az Omega együttes szövegírójaként és számos egyéb kulturális együttműködésben. Munkatársak helyett pedig a legtöbb helyen barátokat szereztem, akik örömmel vettek részt az általam teremtett kalandokban.” Az említett Őri Alapítvány célkitűzései között nem csupán kulturális események szervezése, de egy mintagazdaság meg­teremtése, illetve a helyi média felélesztése is szerepelt.

„A mintagazdaság már nem fog megvalósulni, de a tájkert alapjai megvannak, arra még van esély. Nemcsak a táj fogott meg annak idején, ugyanígy voltam az itteni emberekkel is, amikor megismertem őket közelebbről” – meséli, miközben körbejárjuk a korábbi malom, majd a majorság részeit. Az egykori teleház terébe érünk, ahol a harminc éve behozott modernitás most a múltat idézi meg. Itt szervezték meg ugyanis „az életet”, az alapvető szolgáltatásokon kívül helyi rádió és szerkesztőség is működött a falak között. „Nem igazán tudtam még, mi fán terem a közösségszervezés, de talán már afelé tartottam” – mondja Sülyi Péter. Annak idején a Magyar Televízió Fiatal Művészek Stúdiójában tanulta meg, mennyire szép egymásrautaltság rejlik a csapatmunkában. „A Magyar Televíziónak készítettem az ezredforduló idején egy tizenhárom részes sorozatot Triangulum – Az Őrség és vidéke címmel. Körbejártuk a vidéket, bekopogtunk a portákra, megkértük az embereket, hogy meséljenek magukról és a mindennapi életvitelükről.” Ez ma már kordokumentumnak számít, mint ahogy a szintén Triangulum néven futó helyi rádió adásai is. A közösségi rádió hét éven keresztül hozta közelebb egymáshoz az embereket. „Ennél elevenebb dolgot aligha tudnék említeni a praxisunkból: amiről délelőtt a közértben vitatkoztak, az délután már élő adásban ment a stúdióból az érintett szereplőkkel. Amellett, hogy hihetetlen hallgatóságunk lett, az itteni problémákra is közvetlenül, közösen kerestünk megoldást.”

A helyi hullám akkor csapott igazán magasra, amikor az egyébiránt kissé magának való őrségi ember szélesre tárta ajtaját a betérni vágyók előtt. A közeledést szó szerint kell érteni. A Nyitott porták című kezdeményezés ugyanis azt a hétköznapi célt szolgálta, hogy az emberek valóban bemenjenek egymás házába. „Ez a világnak is jó recept: csak érdeklődni kell a másik iránt” – mondja a szervező, miközben a teleház irodáiból a hatalmas udvar felé tartunk.

Séta közben megtudjuk, a 2002-ben induló Hétrét­ország fesztivál újdonsága volt a Nyitott porták hálózata. Eleinte húszan voltak, aztán a számuk negyven-ötvenre nőtt az évek során, miközben a keretet adó Hétrétország fesztiválból a sokatmondó „köztivál” névre tért át. A tíznapos művészeti rendezvény gazdája közösségépítésre törekszik inkább, mint a látogatószám növelésére, noha a Hétrétország határa messze túlnyúlik a szemhatáron: „Mindenki oda húzza, ahova szeretné, nagyjából ötven kilométeres körzetben. Azért adtuk a Hétrétország fantázianevet ennek a vidéknek, mert régebben, még a tria­noni határok előtt az Őrség virulens régió volt, intenzív belső élettel, a környék települései napi kapcsolatban álltak. Ezért játszom az Őrvidék kifejezéssel is, hiszen ebbe a fogalomba nem csupán néhány falu, hanem az egész földrajzi egység beletartozhat, a Muravidék és a korábban Vendvidék néven ismert táj településeit is magában foglalja”.

Persze a játékhoz is szükséges némi komolyság, a Hétrétország működését így alapító okirattal támasztották alá, és „országgyűlésekkel” tartják karban. „Ennek a családiasságnak nyilván ára van, hiszen ahol nincs tömeg, nincs kellő finanszírozás sem. Tudom, hogy én például nem látszom eléggé ahhoz, hogy megérjem a támogatást, de egyelőre ameddig bírjuk, működünk. Tegyük hozzá, hetvenhárom éves vagyok, és úgy látom, az én nemzedékemnek ezek az építő kezdeményezések sokkal fontosabbak voltak. Bízom a fiatalokban, lássák meg ebben a kihívást, a csodát, a feladatot, amit éltetni tudnak. Na, megérkeztünk a volt bikaistállóhoz” – állunk meg a legendás pajtaszínház épülete előtt.

Esőre áll, ami itt egyszer már meghozta a sikert. „Az első előadásunk A kékszakállú herceg vára volt, Balázs Béla eredeti szövegkönyve alapján. Akkor még nem volt fala a pajtának, kint pedig zuhogott az eső. Így kezdődött a színház.” Mi pedig látjuk, hogyan folytatódott, amint a szűk folyosón át belépünk a plakátok világába. 1993-as, szemléljük rögtön az elsőt, ami az Árpád-kori templomban tartott legelső koncert plakátja, tele aláírással. Főként a nézőktől, akik – ha már a fiatalokról beszéltünk – nagyrészt gyerekek voltak. „Az az ákombákom írás egy helyi gyereké, aki ma operaénekes, szoktam őt látni az újságokban” – meséli a pajta gazdája, miközben áthaladunk az évente egyetemi médiatábornak otthont adó padláson és a különféle oktató- és szórakozásra alkalmas tereken.

„Akkor a legszebb minden, amikor teli van élettel. Különös kegye a sorsnak, hogy itt jelentős dolgok történhettek. Az egész területet lépésről lépésre alakítjuk, fűtésünk például csak 2015 óta van, de haladunk. Az előző évhez képest mindig csak előrébb” – mondja, s már csak egy dologról hallgat, a zenéről.

Kisétálunk a szemerkélő esőbe. Több mint ötven év, több millió lemez, országosan ismert dalszövegek. Az Omega hatása vitathatatlan, története azonban az énekes halálával véget ért. „Egy korszak lezárult, a dalok viszont tovább élnek. Arra gondoltam, hogy ez az udvar lehetne az emlékezés élő helyszíne, ahol az Omega-misszió folytatódik” – néz körbe. Sülyi Péternek tizennégy hazai lemez szövegeit köszönheti a közönség. „A szövegek végén pont van, de nem úgy íródtak ezek, hogy véget érjenek. A dalok igaziak, az igazinak pedig nincs meghatározott ideje. Ilyen ez a vidék is, így hat az ide érkezőre. Öröm, ha ebből más is meríthet” – mosolyog. Na ugye, hogy van itt valami, ami máshol nincs? – hagyjuk nyitva a kérdést búcsúzóul.

Hasonló tartalmak

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!