Keresés
Close this search box.

Arc a piros orr mögött

Szöveg: Ferenczi-Bónis Orsolya
Fotó: Hölvényi Kristóf

A bohócdoktori hivatás egyúttal művészi önkifejezés. Hogyan talált rá?

Pécsre jártam bölcsészkarra, és felfedeztem az egyetemi színház világát. Jelentkeztem a Színművészeti dramaturg szakjára, de hiányzott a színház aktív alkotó-játszó mivolta, a klasszikus értelemben vett kőszínházi formanyelv egyre kevésbé érdekelt. Ekkor találtam rá a kórházi bohócmunkára, amely lényegében ugyanazt a fajta előadó-művészeti készséget-tudástárat igényli, mint a színházi munka, de a speciális térhasználat és a misszió miatt különleges tudás szükséges hozzá. Ennek lassan húsz éve.

Dr. Hablaty, vagyis Szabó Attila a Piros Orr Bohóc­doktorok Alapítványnál végzi tevékenységét. A szervezet harmincnégy bohócdoktora tizenhat gyerek­kórházat látogat heti rendszerességgel, emellett speciális programokkal van jelen három idősotthonban, a Pető Intézetben, valamint a halmozottan sérült gyerekekkel foglalkozó intézményekben

Hogyan dolgoznak a bohócdoktorok?

A kórházakba és idősotthonokba, amelyekkel szerződésben állunk, minden héten ugyanazokban az időpontokban megyünk, mindig párban dolgozunk. Maga a bevetés – ahogy nevezzük – a személyzettel való konzultációval kezdődik, hiszen fontos, hogy birtokában legyünk az aktuális információknak, és tudjunk minden speciális dologról, amire figyelnünk kell. A terápiás hatás leginkább abban fogalmazható meg, hogy egy alapvetően kiszolgáltatott helyzetben lévő ember szorong, és mi ezt a szorongást igyekszünk oldani.

Lelkileg megterhelő lehet a munkájuk, hiszen biztos, hogy nagyon kemény pillanatokat is át kell élniük.

Bizony, ezért is fontos ehhez a munkához a színészi eszköztáron túl mind a hivatástudat, mind a szakmaiság. Könnyen bele lehet csúszni abba a gondolatiságba, hogy én milyen jótét lélek vagyok, hogy másokon segítek, miközben csak a saját lelkiismeretemet ápolom. Folyamatos a pszichológusi kontrollunk, mert gyakran kiégéssel, fáradtsággal, bizonytalansággal jár a munkánk. Fontos a megújulási képesség és az, hogy egyáltalán el tudjam fogadni a hasznát annak a missziónak, amelyben részt veszek. Sok nehéz pillanatom volt nekem is, főleg az elején. Ahogy nő a gyakorlatos évek száma, annál kevésbé érzem azt a fajta bizonytalanságot, hogy nem jó vagy nem elég jó az, amit végzek. Valójában az az érdekes, hogy amikor elkezdtem, azért szerettem meg, mert ez a munka teljes embert igényel. Ugyanúgy szükség van a színészi munkámra, a dramaturgi látásmódomra, az improvizációs készségemre, mint arra, hogy milyen ember vagyok, és hogyan tudok szembenézni a problémákkal, milyen megoldási javaslatokat tudok ajánlani – nem direkt módon, hanem a játék természetén keresztül – a gyerekeknek és a felnőtteknek, akikkel találkozom.

Tulajdonképpen mi a küldetésük?

Valójában egyfajta szemléletről, derűről van szó. Nem is a nevettetést emeljük már ki, amikor a missziónk lényegéről beszélünk, hanem a megérintést és a megérintődést. A szorongást azzal oldjuk, hogy picit másfajta életszemléletet, viselkedési formát, a világ játékos természetét adjuk abba az elég praktikus rendszerbe, amelyet az orvosoknak a protokoll szerint és a gyógyulás érdekében kötelező működtetniük. Azért dolgozunk, hogy az emberek jobban érezzék magukat, és meglássák az adott helyzetben annak a lehetőségét, hogy jobb is lehet.

Hasonló tartalmak

Hogyan lehetünk úrrá az ökoszorongáson?

A fizikai mellett a mentális egészségünkre is hatással van a klímaváltozás. Az ökoérzelmekről és a lehetséges megküzdési módokról Ágoston-Kostyál Csilla kutatót, az ELTE PPK Ember–Környezet Tranzakció Intézetének munkatársát kérdeztük.

Máltai iskola Fotó: MMSZ/Majoros Árpád Csaba

„Nem működik, hogy majd az iskola falain belül megoldjuk” – Thaisz Miklós a bullyingról és a máltaiak válaszáról 

Az ország legszegényebb településeinek gyerekei számára működtetnek iskolákat a máltaiak. Tapasztalataik a kortárs erőszakban érintett iskolások tízezreinek javára válhatnának országszerte. „Nincs nálunk a bölcsek köve” – mondja Thaisz Miklós oktatási szakértő, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány kuratóriumának elnöke. Válaszuk mindenesetre van. 

Mit tehet a múzeumpedagógus a demenciával élőkért?

Legemberibb alapélményünk a másokhoz való kapcsolódás, de mi történik, ha ez a képességünk elhalványul? Sóki Diánával, a Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógusával a demenciával érintett emberek intézményi támogatásáról beszélgettünk.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!