Az első fényképészek egyike volt, aki kimerészkedett a négy fal közül. Pedig egy húszkilós monstrummal dolgozott, 26 × 36 centis üveglemezekre. És magával kellett vinnie a sötétkamráját, ami külön szekérre fért csak fel. Ott öntötték fel a kollodiumot a lemezre, majd érzékenyítették a lemezt ezüstnitrát oldatban. Kellett még két-három segéd, és indulhatott a városfényképezés. 

A tóalmási Andrássy-kastély télikertje. Fotó: Fortepan / BFL

Pontosan 180 éve született Németországban, Darmstadtban Johann Justus Georg Kloess, azaz Klösz György, aki gyógyszerészként és amatőr fényképészként érkezett a kiegyezés időszakában Pestre. Itt már csak fényképészként működött, méghozzá kiemelkedő jelentőségűként. Azt, hogy milyen volt Kossuth temetése, a Közvágóhíd megnyitása vagy az Erzsébet téri kioszk, hogy néztek ki az első mentőautók, és hogyan fektették a villamossíneket, az ő képeiről ismerjük. Kevés forrás maradt fent róla, de ezekből is nyilvánvaló, hogy törekvő, folyamatosan újító ember volt, olyan, aki nagy becsben tartotta megrendelőit. 

Kossuth ravatalának képe. Fotó: Fortepan / BFL

Először ismert és tehetős emberek portréit készítette el a mai Kossuth Lajos utca 1. szám alatti műtermében. Lefényképezte Munkácsy Mihályt, Ybl Miklóst, Rómer Flórist, Klapka Györgyöt és Liszt Ferencet, majd a városfényképezés úttörője lett, Budapest vizuális krónikása. Megörökítette a Nemzeti Múzeum gyűjteményét is, legfontosabb munkáinak mégis az erdélyi fürdőket és a főúri kastélyokat ábrázoló fotográfiáit tartják. Országjáró utakat szervezett, olyankor néha hetekig távol volt a családjától, így egyszerre tudta le a vidéki kiszállások gondját. 

Klösz György hirdetése. Fotó: Fortepan / BFL

Gondosan feliratozott, jól dokumentált képei a korabeli lapokban is megjelentek, és jó részüket el is adta. Tisztában volt vele, hogy kulturálisan, építészettörténetileg mennyire jelentősek ezek a felvételek. Arra is ügyelt, hogy mindezt a jövedelme is tükrözze… Magyar lányt vett el, a mesei nevet viselő Zeller Karolinát, és három gyermeket neveltek fel együtt. A kizárólagos jogú Fényképészeti Szövetkezés égisze alatt több száz képet készített a millenniumi kiállításról, ahol az ő fotói több pavilonban is felbukkantak. Idővel szép villát és műtermet épített a Városligeti fasorban, és a kilencvenes években már negyven embert foglalkoztatott.

Képei ma is fontos kutatási segédletek, a korszak páratlan dokumentumai.