A kilencvenes években játszódó, hamis vonatjegyekkel fél Európát beutazó alkotást a premierje óta kisebb kultusz övezi, jól illusztrálja ezt az, hogy már csaknem huszonötezren váltottak rá jegyet, ami igencsak szép szám egy hazai animációs produkció esetében.
Így nem meglepő, hogy Németországot is meghódította és a DOK Leipzig fesztiválon elnyerte a fődíjat. Miként a zsűri a döntését indokolta:
„A film a fizikai, társadalmi és politikai korlátokon és határokon átívelő képzelőerőt testesíti meg. Az álmok hajszolásáról, a felfedezésről, a barátságról és a találékonyságról szól. Bár az álmaink valóra váltásának véleményünk szerint nem a jegyhamisítás a legjobb módja, kifejezetten nagyra értékeltük a történetmesélés módját, a vizuális nyelvet és mindenekelőtt azt a könnyed személyes és történelmi őszinteséget, amelyet a film magában hordoz.”
A lipcsei Dokumentum és Animációs Filmek Nemzetközi Fesztiválja egyébként a világ első, 1955 óta minden évben egy héten át tartó olyan rendezvénysorozata, amely kifejezetten dokumentumfilmekre és animációs filmekre fókuszál, az idei évben kétszáznál is több produkciót mutattak be. Csáki László rendező a díjátadón személyesen vett részt Cui Sissy line producer és Ács Zsuzsanna, a film kifestője, valamint az élőszereplős részek szereplőinek társaságában.
„Teljesen be voltam csokizva, amikor hamis vonatjeggyel utaztam külföldön, és jött a kalauz” – Csáki Lászlóval, a Kék Pelikan rendezőjével beszélgettünk | Magyar Krónika
Kevés magyar alkotás válik szinte azonnal kultikussá, Csáki László animációs dokumentumfilmjét, a Kék Pelikant azonban rögtön keblére ölelte a közönség. A kilencvenes években, három, vonatjegyek hamisításával csencselő fiatal srácról szóló produkció a világelső animációs filmfesztivál, a júniusi Annecy versenyprogramjába is bekerült.
Kiemelt kép: A Kék Pelikan alkotói a díjátadón (Fotó: Susann Bargas Gomez)