Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Így nyer új értelmet egy népdal, ha felszabadultan vagy éppen temetésen énekeljük  

Régi-új rovatunkban ismert embereket kérünk arra, meséljenek egy dalról, ami valamilyen okból fontos számukra. Ezúttal egy évekkel korábbi, kizárólag nyomtatásban megjelent epizódot hoztunk, amelyben Herczku Ágnes mondja el, mit jelent neki az Elment a madárka kezdetű népdal.
Régi-új rovatunkban ismert embereket kérünk arra, meséljenek egy dalról, ami valamilyen okból fontos számukra. Ezúttal egy évekkel korábbi, kizárólag nyomtatásban megjelent epizódot hoztunk, amelyben Herczku Ágnes mondja el, mit jelent neki az Elment a madárka kezdetű népdal.

Az Elment a madárka kezdetű dalt választanám – mint a legtöbb népdalnak, így ennek sincsen címe. Közülük több is ezzel a sorral indul, ez egy moldvai változat és azért ezt választottam, mert a pályám legelején nagyon fontos szerepe volt: Rossa László zeneszerző, népzenekutató rábeszélt, hogy induljak el a Magyar Rádió első népdalversenyén, és bár eleinte nem éreztem affinitást, hogy jelentkezzek egy ilyen megmérettetésre, végül belevágtam. A műsorban elő kellett adni egy szabadon választott dalt, és emellett döntöttem, mert nagyon szerettem már akkor is. Megdicsértek… Jólesett. De igazán később vált fontossá az életemben ez a darab: a verseny után. Alig egy évvel később felkeresett Nikola Parov és elmondta, hogy a Magyar Állami Népi Együttesnek készül egy új, nagyszabású produkciója, a Naplegenda, aminek ő zeneszerzője és ennek keretében felkért, hogy énekeljek fel két dalt. Amikor végeztünk a stúdióban, még a kérésére felénekeltem neki három szabadon választott dallamot, és az egyik közülük az Elment a madárka volt, ami annyira tetszett neki, hogy be is vette a repertoárba – mindez tizenöt éve volt, azóta folyamatosan végigkíséri a pályámat ez a szerzemény az ő hangszerelésében. 

Ez a dal azóta más szerepet is betöltött az életemben: 

egyszer egy anyák napi televíziós műsorban kértek fel szereplésre és ezt adtam elő, mert tudtam, hogy édesanyám nagyon szereti. Egy másik alkalom egy temetés volt… Döbbenetes volt, hogy a dal szövegének szimbolikája is megváltozott egy teljesen új kontextustól. 

Van benne egyfajta elvágyódás, szabadságvágy, remény, másrészt ugyanígy kiérződik belőle a szomorúság és a bánat, az örökké elbúcsúzás valakitől, a reménytelen felismerés: nem fog visszajönni, akit annyira várunk – ebben az esetben ez az oldala jött ki élesebben. 

Herczku Ágnes (Fotó: Balázs Attila / MTI)

Az elmúlt tizenöt évben hangszerelésében nem változott a dal, bennem viszont átalakult: minél több azonos stílusú dallamot hallgat az ember, annál inkább mélyül a tudása és gazdagodik az elképzelése arról, hogy ugyanazt a művet hányféleképpen lehet megfogalmazni úgy, hogy a stílus rovására ne menjen. Németh Ferenc, akivel közösen énekelünk a Naplegendában, mindig észreveszi, ha kicsit másként énekelem, és rá is szokott kérdezni ennek miértjére, én pedig mindig mondom, hogy nem akarom megunni a dalt, egy népdalnak pont az a lényege, hogy ne mindig ugyanúgy szólaljon meg, akár óráról órára, hétről hétre változhat kicsit, a variálókészség, a hangokkal való játék szeretete mindig ott motoszkál az emberben – nyilván alapjaiban nem térhet el, de frazeológiájában, díszítésében igen. 

Legelőször egyébként a dalban a moldvai asszony, Hodorog Luca előadásmódja és a hangszíne ragadott meg, valami megfoghatatlan bensőségességet árasztott, aztán miután elkápráztatott a szépsége, és jobban elkezdtem figyelni a szövegre, beleszerettem a szimbolikájába is, nagyon könnyű azonosulni a szabadságra vágyó madárral, akinek nem kell a szép kalitka, sem a kényeztetés. A megzenésítést követően is az elvágyódás érzése volt számomra a dal legfontosabb aspektusa, már csupán azért is, mert nem tudtam függetleníteni magam a színpadi történésektől: ugyanis egy pár táncol mögöttem, a lány a madár, aki hol repülne, hol inkább maradna a szerelem édes rabságában… Amikor egy szerzemény bekerül egy adott darabba, akkor nem feltétlenül az én személyes gondolataim hangsúlyosak a dallal kapcsolatban, hanem egészében nyer értelmet. Nikola Parov megzenésítésében egy kifejezetten szomorú árnyalatot kapott a dal, érződik rajta, hogy megfogta annak furcsa hangulata, és a hangszerelés során ezt az érzékenységet ragadta meg benne: egyszerre vált melankolikussá, de megmaradt benne a szépség is. Nem pusztán az esztétikai szép megkomponálása volt a célja, ez egy sokkal mélyebbről jövő intuíció. Emellett pedig az alázat jellemzi a munkáját: figyelt arra, hogy ne legyen túlhangszerelve a mű, hanem a kíséret a népdalt szolgálja, hogy ne nőjön túl rajta a zene, hanem inkább erősítse azt.  

A dal szövege a következő: 

,,Elment e madárka s üres e kalicka
mind azt fuddogálja, hazajő tavaszra
s ha tavaszra nem bár, buzapiruláskor
s ha akkorra sem jő, tudd meg soha sem jő.
Madárkám, madárkám, csináltatok néked
gyémántból kalyickát, ezüstből padlócskát
s én es adok neked zsemlyecipót enned
zsemlyecipót enned, moskotárbort innyod.
Nem szoktam, nem szoktam kalyickába lakni
kalyickába lakni, padlócskán sétálni
moskotárbort inni, zsemlyecipót enni
hanem szoktam, hanem, ágról-ágra menni.
Ágrul-ágra menni famogurát enni
famogurát enni, s harmatvizet inni.”

Kiemelt kép: Herczku Ágnes (Fotó: Balázs Attila / MTI)

Hasonló tartalmak

Scherer Péter

Scherer Péter: „Nem mindig beszélek szépen”

Scherer Péter a Lepattanóban egy korosodó férfit alakít, aki mániákusan rajong a gombfociért. A premier kapcsán kérdeztük arról, melyik hobbija tölti el hasonló lelkesedéssel, mely szerepeire a legbüszkébb, és miért viszi mindig magával a fellépéseire Jancsó Miklós és Antal Nimród forgatókönyvét.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!