Keresés
Close this search box.

0036mark falra keni a nosztalgiát

Szöveg: Kéri Gáspár
Fotó: Máth Kristóf, Muray Gábor

Klasszikus magyar és amerikai rajzfilmfigurák jelennek meg a budapesti utcák falaira kiragasztott paste-up graffitiken, amelyeket a máig névtelenségbe burkolózó street art alkotó, 0036mark készít a múlt évtized vége óta.

Idén már négy éve lesz annak, hogy a hirtelen beköszöntő októberi hidegben cidrizve vártuk a bebocsátást az Örkény-stúdió Asbóth utcai bejáratánál. Amíg az Andromakhé előadására hangolódtunk az egyre növekvő sorban, néhány méterre tőlünk feltűnt a mára AntallTales néven elhíresült falragasz, mely az első szabadon választott miniszterelnököt ábrázolta a Kacsamesék főhőseinek társaságában. 1993. december 12. kora estéjére repített vissza a kompozíció, abba a gyászos pillanatba, amikor a Kacsameséket megszakítva bejelentették Antall József halálát. Vakuemlékként nevesítik ma már ezt a meghatározó pillanatot, melynek az irodalma sem elhanyagolható. A mai negyvenesek tudatába ugyanis annyira beleégett ez az este, hogy máig kohéziós erővel bír számukra. A kilencvenes évek Magyarországa elképzelhetetlen e momentum felidézése nélkül, bár e sorok írója akkor már Jim Jarmusch, David Lynch és Lars von Trier filmjein, a Nap-nap fesztiválon és a Diákszigeten pallérozta magát.

A street art művész 0036mark ügyesen bánik a nosztalgiafaktorral, hiszen a félmúltat összeköti a mával, áthidalva a generációs szakadékok jelentős részét. Így történhet meg, hogy busók alakjai keverednek Star Wars-figurák társaságába, MZ/X a Daft Punk tagjaival dj-zik, vagy az ugyancsak Mézga-szereplő Kriszta Mia Wallace pozitúrájában tetszeleg, mozgásba hozva a Tarantino-univerzumot is. Ugyanígy találkozhatunk a legváltozatosabb helyzetekben a kockásfülű nyúl, Pityke őrmester, Pom Pom és Picur alakjával vagy éppen a Macskafogó, a Vízipók-csodapók, a Kengyelfutó gyalogkakukk és a Vuk hőseivel. Nyilvánvaló nosztalgia és kortárs utalások szintézise jellemzi tehát 0036mark házfalakra, lerobbant telefonfülkékre, elrozsdált ajtókra, valamint tűzcsapok, bankautomaták és villamos elosztók közvetlen szomszédságába elhelyezett paste-up graffitijeit. A szándék pedig ugyanaz, mint ami Pompeii ókori falfirkái óta ismerős lehet: közölni a várossal, a világgal a gondolatainkat és az érzéseinket.

Vizuális műfajként a 20. század második felétől, a New York-i street art színtér kialakulása óta beszélhetünk utcai művészetről; néhány év leforgása alatt meghódította a nyugati világot, majd a rendszerváltozás után az euró­pai posztszocialista országokat is. A street art az utcai környezetben való alkotói kifejezés egyik legizgalmasabb formája. A műfaj átfogja az olyan technikákat és stílusokat, mint a graffiti, a festészet, a mozaik és a stencil. Ezek a művészeti alkotások szembeötlők és gyakorta provokatívak, de céljuk nem pusztán a figyelemfelkeltés vagy a vandalizmus, hanem a környezet megváltoztatása és a gondolkodásra ösztönzés. Az utcai művészet hagyományosan a lázadás, a társadalmi üzenetek közvetítése vagy a politikai kifejezés eszköze volt, azonban ma már sokkal többet jelent ennél. A street art gyakran városfejlesztési kezdeményezésekben, helyi közösségek összetartásában vagy a kulturális örökség megőrzésében is szerepet játszik, sőt egyesek szerint az utcai környezet demokratizálásának egy formája. Mivel a városi tér mindenkié, a street art lehetőséget ad bárkinek, hogy másokkal megossza hangját és kifejezőerejét.

Az utcai művészetnek azonban megvannak a maga kihívásai és vitás kérdései. Sokan vandalizmusként tekintenek rá, ezért számos hatóság próbálja megfékezni vagy tiltani a graffitizést és a street art tevékenységet. Mások viszont úgy vélik, hogy ezek a művészeti megmozdulások gazdagítják a városi környezetet, és meg kellene találni az egyensúlyt az alkotói szabadság és a közösség érdekei között. Valójában 0036mark is ezen az úton jár: a tiszta falakat és rendezett városi környezetet érinthetetlennek tartja, rongálásnak vél bármilyen beavatkozást ilyen felületeken. Mindemellett az utcai művészet egy izgalmas és folyamatosan fejlődő terület, amely gondolkodásra és párbeszédre ösztönző kérdéseket vet fel a művészetről, a városi környezetről és a közösségek identitásáról. Ahogyan a városok, úgy a kultúrák is állandóan változnak, és velük változnak ezek a kreatív megnyilvánulások is, mindig új inspirációs formákkal és üzenetekkel gazdagítva a közösségeket. 0036mark paste-up graffitijei ugyanezt teszik jelenünkben: inspirálnak, emlékeznek és emlékeztetnek – nem utolsósorban pedig tartalmas élményekkel gazdagítanak.

Busók alakjai keverednek Star Wars-figurák társaságába, MZ/X a Daft Punk tagjaival dj-zik, vagy az ugyancsak Mézga-szereplő Kriszta Mia Wallace pozitúrájában tetszeleg

Hasonló tartalmak

Nem szeretem azt a szót, hogy vége – beszélgetés Hajdú Farkas-Zoltánnal

Hajdú Farkas-Zoltán regényfolyamában a pálfordulásokkal és egyszerre jó és rossz szereplőkkel teli közép-európai történetek mellett saját és családja életét is meséli. Az íróval a kézírás fontosságáról, a posztmodernről, a progresszív és a konzervatív irodalomról beszélgettünk, és arról is, miként interjúvolta meg a világhírű filozófust, Hans-Georg Gadamert.

Előbb farkas lettem, most már tigris vagyok! – Interjú Szőnyi Ferenccel

Komárom versenygépe, Szőnyi Ferenc a negyvenes évei közepén pattant kerékpárra, hogy nem sokkal később üstökösként robbanjon be az ultrasportolók elitjébe. A nemzetközi sporttársadalomban Racemachine néven ismert sokszoros bajnok ma szerte világon példakép, és nem is csak a hihetetlen sporteredményei miatt.

Pém Bálint máktermesztő: Részese lehetek a csodának

Pat Szlovákia legdélibb pontja. Itt építette fel Pém Bálint családi gazdaságát, ahol különböző fajtájú és színű mákokat termeszt és dolgoz fel, s közben újabb és újabb közösségi összefogásra épülő terveket sző.

Polgár Sándor méhész: Sosem fogyunk ki az ötletekből

Kava Komárom központjától északra fekszik, itt alakította ki Polgár Sándor a méhészetét. Betérve hozzá hamar megértjük, nemcsak azért talált itt otthonra, mert eszményi helyszín a méhészkedéshez, hanem mert ez az a hely, ahol önmaga lehet.fere

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!