
Se pénze, se anyaga nem volt, ma már az Őrség híres pitéstálkészítője
Tóth János fazekasmester a régi iskola híve, és a díszítés helyett nála a funkcióé a prioritás.
Szöveg: Hulej Emese
Fotó: Máth Kristóf
„Asszonyok! Fazokat! Kicsiket, nagyokat!” – így kiáltottak a veleméri völgyből útnak induló fazekasok, amikor szekereikkel betértek egy-egy somogyi vagy zalai faluba, és eladásra kínálták portékáikat. Voltak náluk aratókorsók, tejesköcsögök, nagy savanyítóedények és sütéshez, főzéshez használatos darabok is. Minden, amire egy paraszti háztartásban szükség lehet. Mivel az Őrség sosem tartozott a legbőtermőbb vidékek közé, ám agyagban és fában gazdag volt, sokan foglalkoztak edények készítésével, hogy ki tudják egészíteni soványka jövedelmüket.
A helybéli fazekasságnak vagy hétszáz éves hagyománya van, Magyarszombatfán kívül Gödörházán, Veleméren, Kisszerdahelyen, Alsójánosfán és Domonkosfán forogtak a korongok, izzottak a kemencék. A fénykor a tizenkilencedik század végére és a huszadik elejére esett, akkor éltek a legtöbben a gerencsérségből. Egy összeírás szerint 1899-ben Magyarszombatfán, Gödörházán és Veleméren százötven fazekas lakott és dolgozott. Addigra ez már rég nem jövedelemkiegészítés volt, hanem klasszikus mesterség, igazi mesterekkel, néhol számos embert foglalkoztató többgenerációs műhelyekkel.
Kós Károly hosszasan foglalkozott az őrségi fazekasokkal. 1944-ben megjelent tanulmányában még szerepel olyan idős ember, aki a céhes idők szokásaiba is beavatta az építészt: „Akit fel akartak szabadítani, annak remekűni kellett. Ha remekeltek, kellett csinyáni egy huszonöt literes faziekat és arra egy nagy födüt.” Akinek nem sikerült a vizsgaszámba menő remeklés, az nem árusíthatott a vásáron. Ha mégis megkísérelte, a többi gerencsér együttes erővel összerombolta az edényeit.
A mai őrségi fazekasok kevesebben vannak, és nem ilyen szigorúak egymással. Aki mostanában végigautózik vagy végigbiciklizik ezeken a településeken, messziről észreveszi, melyik portán él fazekas, hiszen a portékákat már a bejárat előtt megnézheti a legtöbb mesternél. Minden műhelyben látni oldalkorongot, ami az őrségi mesterekre tett mediterrán hatásról árulkodik. Olaszországban és Spanyolországban használják ezt a bal lábbal hajtott korongot, minden más magyar vidéken középkorongon dolgoznak a fazekasok. Helyi jellegzetesség a bőr használata és alapjában a zöldes, barnás, bordós árnyalatok.
A fazekasok között Magyarszombatfán két nő is van. Munkáik között látni piros alapon fehér pöttyös darabokat, ők színvilágban jobban elrugaszkodnak a hagyományoktól. A vendég jól teszi, ha betér ide is, oda is, mert az egyik mestertől vehet egy szép kaspót, a másiknál meg lehet, hogy a vajtartóba szeret bele. Aztán azon kapja magát, hogy a karácsonyi ajándékokat is beszerezte…

Tóth János fazekasmester a régi iskola híve, és a díszítés helyett nála a funkcióé a prioritás.

Az Őrségi Nemzeti Parkban az európai bölénycsorda mellett vadlóménest alapítanak, hogy vizsgálhassák, milyen is lehetett az Őrség abban az időben, amikor még a nagy növényevők tevékenysége alakította a táj képét.

Ne higgyük, hogy télen nem tartogat meglepetést és szépséget az Őrség. Hangolódjunk rá a tájra, szabaduljunk ki a napi teendők mókuskerekéből, és induljunk el valamelyik őrségi tanösvényen, egy nap akár több úton is. Olyan tanösvényeket ajánlunk, amiket télen is élmény felfedezni.

Rövid hétvégi kikapcsolódást keresett, életre szóló elköteleződést és a valahová tartozás csodás érzését találta meg helyette.