Ez nagyon jóindulatú feltételezés, sajnos nem így áll a dolog. Bonyolult megválaszolni, hogy miért. Megszűntek olyan alapegységek és emberi dimenziók, mint a faluközösség. Megszűntek azok az eszmények is, amelyek sokáig éltették az embereket. Amikor ideköltöztem, kíváncsi voltam rá, miféle hagyománya van itt Berzsenyinek, aki elvégre a faluban született. Sokakkal beszélgettem. A tanácselnök azt mondta, igen nagy baj, hogy Berzsenyi itt született, nem a szomszéd faluban. Amikor rákérdeztem, miért baj ez, azt válaszolta, ha Bobán születik, most nem kellene évenként Berzsenyi-emléknapot tartani. És ezen kívül is vannak mindenféle furcsa mendemondák vele kapcsolatban. De van azért másféle emlékem is. A Berzsenyi- emlékház korábbi gondnokához, Pécz Mariska nénihez kapcsolódik. Mariska nénénk egész életében visszavárta a férjét a háborúból, még negyven évvel később is, pedig a férje 1945-ben, Buda ostromakor elesett. Amikor Mariska néni először kinyitotta az emlékházat, legnagyobb megdöbbenésemre egyszer csak haptákba vágta magát, és kéretlenül kezdte mondani a Bucsuzás Kemenes-Aljától című Berzsenyi-verset, gyönyörű tájszólással. „Messze setétedik már a Ság teteje, / Ezentúl elrejti a Bakony erdeje, / Szülőföldem, képedet: / Megállok, még egyszer, s reád visszanézek. / Ti kékellő halmok! gyönyörű vidékek! / Vegyétek bús könnyemet.” Hátborzongató volt, döbbenten hallgattam. Ez is egy Berzsenyi-hagyomány. De visszatérve a faluhoz: tisztában voltam azzal az egyszerű létigazsággal, hogy dolgozni kell. A romos házat rendbe tettem, holott senki nem bízott benne. Építettem kemencét is. Erre is azt mondták, nincs értelme – a faluban korábban mindenki szétverte a saját kemencéjét mint a feudalizmus és a szegénység ősi jelképét. Sütöttem ezt-azt, főleg kenyérlángost, megkínáltam a szomszédasszonyokat is. Néhányszor meg is kértek, hadd használják ők is a kemencét. Azóta legalább öthat kemence épült már a faluban. Ez is valami.