Ahol korábban az Ullrich család dolgozott, most a Bodó család öt dűlőjéről – a Telekiről, az Előhegyiről, a Határiról, a Csontosról és a Kulcsárról – szedett szőlő érlelődik. A pincészet vezetője itt egy felirattöredékre irányítja a figyelmünket: „a tárgyak érintése tilos”. Ezt még Ullrich Károly írta föl, itt voltak a szárítóállványok, innen vitték zománcozni a termékeket. „A kommunizmus alatt lambériával, sőt beépített szekrénnyel is takarták, később Babszi néni irányításával a férjem és a kőművesek találták meg, és bicskával kaparták ki az írásrészletet. Jó, hogy itt van velünk valami az ő korukból, mert emlékeztet arra, ami számunkra is fontos, igyekszünk mi is mindent közösségben értelmezni” – meséli, és rögtön alá is támasztja a gondolatát. Miután ugyanis meghallja, hogy a hegyaljai utunkra rokonokkal érkeztünk, sőt az egyikük épp születésnapos, rögtön meg is kér, hogy hívjuk be őket kóstolóra.
„Hát nem pont egy pohár bor hiányzik a kezünkből? Menjünk vissza az előtérbe, mesélek nekik is egy kicsit a dűlők történetéről” – ajánlja, amíg pedig visszaérünk, megkérjük, hogy a szőlő szeretetének kezdetéről is tartson egy kis ismertetőt. „Dél-Tirolból érkeztem a vidékre, ahová elsődlegesen nyelvet tanulni utaztam, és közben gyerekekre vigyáztam. Amikor időm engedte, almáskertben vagy szőlőben dolgoztam, mivel nagyon jól fizettek. Így tudtam finanszírozni az itthoni mezőgazdasági iskola tandíját, míg a szőlőben rá nem jöttek, hogy milyen jól járnak velem. Multifunkcionális lettem: csallóköziként szót értettem a szlovákokkal, ezenkívül németül és egy kicsit oroszul is tudtam. Hirtelen a szedésből szervezés lett, nemsokára én irányítottam a folyamatokat. Aztán persze a pince hangulata gyorsan magával ragadott. Szóval nem volt tudatos választás a borászat, így hozta az élet.”
Neki így alakult a bor iránti érdeklődése, Bodó Józsefnek pedig leginkább a felesége által. Két évig bútorokat restaurált, majd, hogy a gyakorlatot megfelelően alá tudja támasztani, elvégezte a művészettörténet szakot is. Mivel Judittal való szerelmük már a Felvidéken elkezdődött, a szőlő is közös ügyükké formálódott. A feleség szerint ez nem meglepő, hiszen akiben van egy kis nyitottság a természet iránt, az rögtön a bor közelében találja magát. „A szőlő azonban nem demokratikus növény, nem engedi meg, hogy eldöntsd, mikor hova mész. Van egy mondás, ami egybecseng ezzel: »Hogyan lehet megnevettetni a Jóistent? Úgy, hogy tervezel.« A borászoknak muszáj megtanulniuk alkalmazkodni a természethez. Aki ezt nem tudja, nem marad meg a szakmában” – mondja visszatérve az előcsarnokba, ahol szintén nem tervezett módon már várnak az eddig kiránduló rokonok.
Judit, ahogy érkezésünkkor is, mosolyogva kér pár percet, ám most hamarabb tér vissza, jó néhány Bott bor társaságában. Amíg mi igyekszünk felzárkóztatni a frissen érkezőket, már el is készül az asztal. „Egy 2021-es Előhegyivel kezdünk, máris mutatom az elhelyezkedését” – vág bele a kóstolóba Judit, miközben a csapatot a térkép köré tereli. Itt megtudjuk tőle, mindig is fontos küldetésének tartotta, hogy a borvidékről szóló híradásokban a kultúra mögött megjelenjen a történelmi háttér is. „1730-ban Bél Mátyás készített egy dűlőklasszifikációt, amihez feltérképezte a tokaji magterületet. Ez azt jelenti, hogy majd fél évszázaddal a franciák premier cru és grand cru termőhely-osztályozása előtt nekünk már volt ilyenünk. Engem picit bosszantott, hogy mi egyszerűen nem tudunk élni az ilyen sikerekkel, más pillanatok alatt világhírt kreálna belőle. Bél Mátyás könyve alapján egy csapattal közösen elkészítettük a térképet osztályozással, dűlőhatárokkal együtt, egyfajta örökségként” – meséli.