A postáskisasszony még ráragasztja őket borítékjainkra. És ezt természetesnek vesszük, elvégre így mennek a dolgok: nekünk fel kell adni egy levelet, a postások pedig… szeretnek csak úgy ragasztgatni, mert az megnyugtatja őket. Ezen a ponton teljesen komolyan feltehetjük a retorikai kérdést: tudjuk-e egyáltalán mire jó az az apró, ragadós papírdarabka a leveleinken? Ezzel véletlenül sem szeretnék heccelni senkit: két héttel ezelőttig én se tudtam. Az életvilág része, legalábbis postai kontextusban, minek kérdéseket feltenni vele kapcsolatban.

Sokan használjuk a bélyeget, de valószínűleg csak kevesen ismerjük az igazi funkcióját. Az élet többi területén viszont nem is igazán használjuk már. Hol vannak már azok a napok, amikor a forradalmi rezsimek számára kiemelten fontos volt a bélyegek szabályozása? Amikor a legnagyobb lapoknak volt filatéliai rovata? Amikor a negyedmillió bélyeggyűjtő országa voltunk? Az aprócska papírdarab olyan volt nekünk, mint Teiresziasz egy Szophoklész-drámában. Ott volt minden tragédiánknál. Tenni semmit nem tudott. De vakon is látott mindent.

A bélyeg feltalálása: volt egyszer egy kaotikus postaszolgálat!

A postabélyeget mint eszközt egy könnyen felfogható igény szülte: a postaszolgálatok csökkenteni akarták a kézbesítési költségeket. A bérmentesítési díjak körüli adminisztráció a 19. század első felére kezelhetetlenné vált a nyugat-európai államokban. Az elterjedt gyakorlat az volt, hogy a postai alkalmazottak a kézbesítésnél átvették a bérmentesítési díjat készpénzben, ezt pedig a küldemény lepecsételésével igazolták. Igen ám, csakhogy a küldemény értelemszerűen a címzettnél maradt, így a postának nem volt ellenőrzésre alkalmas bizonylata. A rendszer a csalások melegágya volt, a hatékony ellenőrzés pedig növelte a kezelési költséget. Ennek egyenes következménye volt a kézbesítés megdrágulása: Angliában egy munkás egynapi bérébe is kerülhetett egyetlen levél postázása!

Sokan versengenek a postabélyeg feltalálói címéért, de kétségtelen, hogy az átfogó brit postareform szellemi atyja Rowland Hill volt. Forrás: Wikimédia Commons

Az ügyfelek persze igyekeztek minden elérhető módszerrel spórolni: elterjedt szokás volt például, hogy írtak egy levelet, majd megfordították, és a következő oldalra szánt mondatokat az eredeti sorai közé préselték fejjel lefelé. Így elvileg egyetlen lapra négyoldalnyi információt is össze lehetett zsúfolni: feltéve, ha az átvevő el is tudja olvasni. Voltak olyan leleményes megoldások, amik már a csalás kategóriáját súrolták: mivel a bérmentesítést gyakran a címzett fizette, megesett, hogy előre megbeszéltek a feladóval egy titkos, rövid jelsort, amit elég volt a borítékra írni. Így kézbesítéskor nem volt szükség a levél kibontására: a címzett csak ránézett a borítékra, és nem vette át a küldeményt, a postaszolgálat fáradozása pedig kifizetetlen maradt.

E kaotikus helyzetre született meg válaszként a postabélyeg. Voltaképpen ez nem más, mint egy értékjegy. Egy előre megvásárolható, a küldeményekre egyszerűen és tartósan ráhelyezhető (színes) papír. A feltalálását több személyhez köthetjük: az újítás lényegét többen, egymástól függetlenül lejegyezték. Szokták emlegetni James Chalmerst, Lovrenc Kosirt és Rowland Hillt is, az alapötlet ugyanaz: egy viszonylag alacsony tarifát kell bevezetni a kézbesítési díjra, amit a feladóra kell terhelni, és az átláthatóság kedvéért egy értékjeggyel kell adminisztrálni. Az első bélyeg kiadására végül 1840-ben került sor, az angol királynő, Viktória arcképével.

A magyar első filatelistáktól a negyedmillió bélyeggyűjtőig

Hogy ki volt a világon az első bélyeggyűjtő, valószínűleg soha sem fogjuk megtudni. Egy találó hasonlattal élve: úgy alakulhatott ki, mint a gyufacímkék gyűjtése. Valakinek egyszer csak eszébe jutott, az ember pedig olyan lény, aki mindenhez talál játszópajtást. Magyarországon 1863-tól van nyoma a bélyeggyűjtésnek. Egy bizonyos Pollatschek Mihály – egy barátja emlékiratai szerint – ekkoriban panaszkodott arról, hogy Svájcból hazatérve nem talál cserepartnerre.

A helyzetértékeléshez hozzátartozik, hogy az 1870-es évek végéig a bélyeggyűjtés lenézett hobbi volt, gyerekes dolognak tartották. Alfred Moschkau, német történész-filatelista így emlékezik erről:

Ha felmerül a kérdés valahol, hogy: ki az, aki bélyeget gyűjt? – Erre ironikus mosoly kíséretében ez a válasz: Bélyeget csak a gyerekek gyűjtenek! – Pedig nem csak a gyerekek gyűjtenek, hanem a legkülönbözőbb foglalkozású felnőttek is. Sőt, királyok, hercegek, grófok, még a pápa is gyűjt, hogy az egyetemi tanárokról, katonákról, papokról […] meg ne feledkezzünk.

A bélyeggyűjtők köre pedig csakugyan szélesedett hazánkban is, habár a kezdetben elég rendszertelen volt. A jelenség érthető, hiszen 1900-ig a világon mindössze ötezer bélyeg jelent meg az egész világon. Az első speciális gyűjtési módok ekkoriban tűntek fel: a gyűjtők elkezdték osztályozni egy-egy ország bélyegeit olyan szempontok szerint, mint szín, fogazás, kiadás, és vízjel. Az infrastruktúra szintén kiépült: az 1870-es években több egyesület is alakult. Ezek közül a legjelentősebb a budapesti alapítású Levélbélyeggyűjtők Első Hazai Egyesülete (LEHE – habár a nevével ellentétben egyáltalán nem ez volt az első ilyen csoportosulás), a szintén fővárosi Hungária, illetve a temesvári Hunnia lett. A filatélia témája megjelent a napilapokban: a századforduló éveiben a Budapesti Hirlap indított bélyegrovatot. Sőt, ha valaki tényleg ennek a szubkultúrának szentelte életét, akkor még a humort is fogyaszthatta a bélyegekeken keresztül. 1910-ben ugyanis útjára indult két filatelista vicclap, igaz, német nyelven: Lachende Marken (nevető bélyegek) és Humoristische Markenzeitung (humoros bélyegújság) címmel.

Gróf Dessewffy Miklós a korai magyar filatélia legjelesebb alakjai közé tartozott. Neki köszönhetjük az első magyar filatélia szakkönyvet 1898-ból. Forrás: Magyar Posta

Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogyan vált a filatélia „tömegsporttá”, nagyot kell ugranunk az időben, egészen az államszocialista időszakig. Sok szempontból cudar évek voltak ezek a magyar lakosság számára: jó befektetési lehetőségeket nehéz volt egyszeri lakosként találni. Az emberek szerettek volna egy olyan csatornát találni, amelynek hála a pénzük értéke megmarad, esetleg növekszik.

Ez az igény vastagon hozzájárult ahhoz, hogy az 1970-es évekre a Magyar Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége (Mabéosz) mintegy negyedmillió tagot számlált. A rendszerváltás előtt ugyanis kizárólag az egyesület tagjai kaphatták meg névértéken a bélyegeket: a névérték pedig – papíron – néhány év alatt akár tízszeresére emelkedhetett. Ránézésre kiváló befektetés: ott van a katalógusban, hogy száz forintot ér, akkor annyiért el is lehet adni. Ez viszont hiú ábrándnak bizonyult. A katalógusban szereplő érték ugyanis csak azt mutatta, hogy mennyiért lehet az adott bélyeget megvenni egy szaküzletben.

A legendás Fordított Madonna 1923-ból. Forrás: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet

Az eladás viszont gyűjtői részről már egészen más kávéház. Egy ilyen piacon talán még szigorúbban működik a kereslet-kínálat elve, mint bárhol máshol. Ahhoz, hogy egy bélyeg tényleg felkeltse valamely nagy gyűjtő figyelmét, az egyik legfontosabb szempont, hogy kellőképpen ritka legyen. Magyarországon például egy tévnyomatnak köszönhetjük a legértékesebb darabot: az úgynevezett Fordított Madonnát. A bélyeg egy koronás Mária-alakot ábrázolt, probléma pedig abból adódott, hogy két menetben nyomtatták – mivel két színben adták ki a bélyeget. 1923. december 1-jén viszont az egyik ívvel történt egy apró malőr: az első menetet követő nyomdai ellenőrzés után fordítva tették vissza a papírkötegbe. Az eredmény pedig az lett, hogy ezeken a bélyegeken fejjel lefelé állt a Mária-alak, azonban ez több mint egy évig senkinek nem szúrt szemet. Mire kiderült a hiba, és megtiltották a további árusítását, már nyolcvan darabot eladtak belőle. Az a nyolcvan darab pedig olyan kevés, hogy ezért egy szenvedélyes gyűjtő tényleg hajlandó milliókat áldozni.

Bélyeggyűjtői szempontból egy másik értékes ritkaság Magyarországról. 1867-ben, a kiegyezés után függetlenedett a magyar postaigazgatás az osztráktól, viszont nagy tételben álltak még rendelkezésre a korábbi bélyegek. A magyar postaigazgatás emiatt két hétig engedélyezte, hogy a régi osztrák és az új magyar bélyegeket együttesen használják a feladók. Ebből az időszakból mindössze tizenöt levél maradt ránk. Egy ilyen, igényes állapotban megmaradt példány értéke forintban kifejezve milliós nagyságrendű. Forrás: Bélyegvilág

A Fordított Madonna persze szélsőség, viszont fonákból rámutat arra, hogy a rendszerváltás környékén miért kellett sokaknak csalódniuk a bélyeggyűjteményükben. Bár névértékén sokat érhettek, egyszerűen lehetetlen lett volna olyan vevőt találni, aki a „hétköznapi”, nagy példányszámban kinyomtatott bélyegekre egy fillért is áldoztak volna. Meglepetések persze mindig lehetnek, de a kedves olvasónak visszafogottságot javasolnék, ha esetleg megtalálja a nagyapa elfeledett bélyeggyűjteményét. Nem valószínű, hogy nagy anyagi hasznot érdemes várni tőle, viszont ha a nagyapa igényes gyűjtő volt, gyönyörködni ma is lehet a színes értékjegyecskékben. Arról nem beszélve, hogy mindegyik egy-egy ablakocskát nyújt arra a korszakra, amiben nyomtatták.

Bélyegen a propaganda: a tanácsköztársaságtól a Kádár-korig

Amióta államok vannak a földön, a vizuális propaganda hozzátartozott az emberiség életéhez. Ha így tekintünk a postabélyegre, lényegében ugyanazt a funkciót töltötte be, mint a pénzérmék. Amikor 1840-ben megjelent az első bélyeg, a Brit Birodalom minden részébe Viktória királynő arcképét vitte el: ő az uralkodó, ez bárki memóriájába bevésődött, aki levelet adott fel. A bélyegnek ráadásul volt egy olyan előnye az egyszeri pénzérmékhez képest, hogy nem csupán egy adott állam határain belül keringett. És ez nem csupán a postai forgalomból adódott: az 1960-as évektől a bélyegek egyre nagyobb hányadát nem a „klasszikus” értelemben használták fel. Nőtt a bélyeggyűjtésre termelt darabok jelentősége: ezek a nemzetközi filatéliai mozgalmon keresztül juthattak ki az országból.

Hazánkban a propagandacél az első világháború végéig kevéssé jelent meg. Ezután viszont az egymást váltó rendszerek mindent megtettek azért, hogy egymás bélyegeit minél gyorsabban kiszorítsák. A tanácsköztársaság százharminchárom napja arra tökéletesen elég volt, hogy egy saját bélyegsorozatot adjanak ki. A korabeli sajtó beszámolója szerint:

Először történik meg a filatéliában, hogy a bélyegeken király, császár és más állami nagyságok helyett tudósok és költők arcmását látjuk.

Olyan hősök tűntek fel rajtuk, akik később a Rákosi-korszakból is ismerősek lehetnek: Petőfi, Dózsa és Martinovics mind a forradalmi rendszer önképét reklámozták. Új idők, új hősök, akik voltaképpen egy hasonló forradalmat készítettek elő, mint a tanácsköztársaság prominensei.

A százharminchárom napos proletárdiktatúra időszakában nem ez volt az egyetlen érdekes fejlemény a bélyegeket illetően. Mai szemmel nézve talán abszurdnak tűnik, de arra is figyelmet fordított a kommunista vezetés, hogy a legértékesebb bélyegek ne hagyhassák el az országot. A pénzügyi népbiztosság egy rendeletben adott utasítást a kétezer koronánál nagyobb értékű bélyeggyűjtemények és a húsz koronánál nagyobb értékű egyedi bélyegek beszolgáltatására. Úgy tűnik, az államnak ekkoriban tényleg minden fillérre szüksége volt.

Bélyegek a tanácsköztársaság időszakából. Forrás: Wikibooks

A tanácsköztársaság bukását követően a Horthy-rendszer célja, hogy az ezeréves magyar állam folytonosságát közvetítse a bélyegeken keresztül is. A föntebb említett Fordított Madonna e szimbolikába illik bele: a Regnum Marianum-kultusz meghatározó eleme volt a rendszer legitimációjának. Hiába a megcsonkított ország: a magyarok lelki hazája továbbra is az az állam volt, amelyet maga Szent István királyunk ajánlott Szűz Mária kegyeibe. Ez az irányvonal az 1938-as Szent István-évvel és az eucharisztikus kongresszussal különösen felerősödött. Ebben az időszakban három nagy bélyegblokkot adtak ki, amelyek többek között az első magyar király koronázását ábrázolják, illetve azt a pillanatot, amikor Máriának felajánlja Magyarországot.

Egy másik fontos téma a Horthy-korszakban a revízió volt, viszont az első területvisszacsatolásig ezt alig tudjuk a bélyegeken tetten érni. Egyedül az 1933-as Repülők nevű bélyegsorozatot említhetjük, ami utalt erre. Ábrázolják például a Justice for Hungary nevű repülőt, amely egy sikeres óceánátrepüléssel népszerűsítette a magyar ügyet a külföldi nyilvánosságban is. A terület-visszacsatolások után viszont egyre nagyobb hangsúly került a revizionista, adott esetben irredenta szimbólumvilágra. Ebbe beletartozott a határon túl élő nemzetiségek integrálása a magyar államiságba. Példa erre a 1939-es Magyar a magyarért című sorozat, amelynek kezdőbélyegén a keresztre feszített Hungária alakja látható, amelyhez hozzásimul egy kisfiú, aki a tót nemzet ragaszkodását fejezi ki az anyaországhoz.

A Rákosi-rendszer hozzáállását a filatéliához jól szemlélteti Hajdu Endre könyve 1954-ből. A szerző „iránymutatásként” huszonnyolc témakört javasol a gyűjtőknek. Ennek mintegy harmada nyíltan propagandatartalmú, például: békeharc, munkásmozgalom, a szocializmus építése. Forrás: Antikvárium.hu

Az 1945 és 1948 közötti éveket általában átmeneti időszakként szoktuk jellemezni: az államszocialista rezsim lassanként kiépítette bázisait és bevezette a proletárdiktatúrát. Érdekesség, hogy a „puha hatalmi” eszközöket viszont sokkal hamarabb elkezdték használni, mintsem az átmenet lezajlott volna. A háború vége után gyakorlatilag azonnal megjelent a kommunista szimbólumrendszer a bélyegeken. Lényeges volt a munkás-paraszt egység kommunikációja, amelyből a későbbi állampárt a legitimációját levezette. Az 1945 és 1956 közötti időszakra jellemző a nyílt politikai indoktrináció, ez alól a bélyegek sem jelentettek kivételt. Szinte évenként jelentek meg az „új ünnepeket” népszerűsítő bélyegek: április 4., május 1., november 7. olyan eseményeket szimbolizáltak, amelyek jelentőségét frissen kellett felépíteni a magyar köztudatban.

Kiss László, szociológus egy 2020-as tanulmányában rámutatott arra, hogy a korszakban kiadott bélyegsorozatok mintegy harmada hordozott nyíltan politikai vagy átpolitizált történeti üzenetet. A megidézett alakok egy része a tanácsköztársaságból ismerős lehet: feltűnt Petőfi, Dózsa, Marx, Engels, mellettük pedig, nem meglepő módon, Sztálin is. A Rákosi-rendszer legitimációja a forradalmakra alapozott: a bélyegeken ábrázolt történelmi események, személyiségek e téma köré csoportosultak. A helsinki olimpia után viszont egyre nagyobb hangsúlyt kapott a „nemzeti identitás” átélésének megtűrt formája: a sport. Ahogy maga Nagy Imre is meghirdette 1953-ban: „Magyarország sportnagyhatalom!” Az olimpiák rendszerint megjelentek olyan bélyegek, amik a játékokon érmet hozó sportágakat ábrázolták.

Ez volt az egyik olyan téma, amit a kádári konszolidáció időszaka is vitt magával. A nyílt, közvetlen politikai propaganda viszont némileg háttérbe szorult. Erre az időszakra tehetjük, hogy a bélyeg mint „puha hatalmi eszköz” tényleg puhává vált: a forradalmi legitimációnál nagyobb hangsúlyt kapott a sport- vagy a tudományos-technológiai fölény ábrázolása. Az űrsikerekről előszeretettel megemlékezett az államhatalom: 1961-ben Gagarin tiszteletére megjelent a Szovjet ember első a világűrben című sorozat. Beszédes az is, hogy a Magyar Posta irányelvei szerint az 1960-as évektől nem szerepelhetett élő ember a bélyegeken, kivételt ezután egyetlen személlyel tettek: Farkas Bertalannal.

A Kádár-rendszerben Farkas Bertalan volt az egyetlen magyar, aki még életében postabélyegre került. Forrás: Index.hu / Nagy Attila Károly

A kádári konszolidáció volt tehát azon időszak, amelyben a filatéliai mozgalom térnyerésének köszönhetően csökkent a postaforgalmi cél jelentősége és nőtt a bélyeggyűjtésé. A bélyeg exportcikké vált, lehetőséget biztosított arra, hogy a puha hatalom ne csak az ország határai közt fejtse ki hatását. Így a nemzetközi eladhatóság lényeges szempont lett. Erről a is közölt egy cikket 1981-ben:

(V)együk egy kissé szemügyre a bélyeget, mint árut. Mindenki természetesnek, sőt szükségesnek tartja, hogy a hazai ipar alkalmazkodjék a külföldi megrendelő igényeihez. Vajon a magyar bélyegek kiadásával, gyártásával is ez a helyzet? […] Úgy gondolom, hogy akik a bélyegek kiadását intézik, nagyon jól tudják, mennyire kell azon őrködni, hogy bélyegeink ábrája és felirata összhangban álljon szocialista hazánk gazdasági és kulturális célkitűzéseivel. […] Azt hiszem, mindenki egyetért velem, hogy csak a bélyeg lehet áru, nem pedig a magyar bélyegkiadás.

A magyar bélyegkiadásból végül nem lett áru a Kádár-rendszerben. A sors keserű iróniája viszont, hogy azon bélyegekből sem lehet igazán árut csinálni, amiket a Kádár-rendszerben megvettünk.