Már gyerekkorában megérzett valamit a lét örök körforgásából, és ma sem tud elképzelni nagyobb dolgot annál, hogy az élet mint felfoghatatlan csoda az emberi tudás által megmenthető. Peták István missziója orvosként a rák legyőzése, és hogy minél többen megértsék: a tudomány nem misztikum, és nemcsak a tudósnak, hanem a betegnek is van joga van kérdezni.
Viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy kisgyerek arról álmodozzon, a rákkutatásnak szenteli az egész életét, pláne, ha nem egy többgenerációs orvoscsaládban nő fel. Ön miért választotta ezt a hivatást?
Nagyon messziről kell kezdenem. Édesapám amellett, hogy újságíróként és televíziósként imádta a szakmáját, rajongott a természetért. Szabadidejében folyamatosan az erdőt járta, ő volt a Magyar Turista Egyesület újjáalapító és örökös tiszteletbeli elnöke, hétvégente társadalmi munkában építette a dobogókői turistaházat, festette a jelzéseket az erdőben, forrásokat foglalt be. A két szenvedélyét a Másfélmillió lépés Magyarországon című sorozatban ötvözte, tőle ered a koncepció, ő is szerkesztette, és az ő felkérésére rendezte a filmet és vezette a túrát zseniálisan Rockenbauer Pál. Ez tulajdonképpen az első hazai valóságshow volt, a kamera élőben követte a túrázók útját, így a néző mintha fizikailag is ott lett volna velük a reggeli, bozótbeli fogmosástól az esti táborverésig. Vagyis megjelent egy új, innovatív televíziós műfaj, amely már nemcsak arról szólt, hogy a magányos hős hegymászó hogyan jut el a Csomolungma csúcsára, hanem a hátizsákos turista állt a középpontban, aki bármely hétköznapi ember, akár mi is lehetnénk. Nem csoda, hogy a Másfélmillió lépés hatására komplett természetjáró mozgalom indult el országszerte a hetvenes-nyolcvanas években, a kéktúrázás az utóbbi években pedig szerencsére új lendületet kapott.
És hogyan függ össze mindez az ön által választott úttal?
Édesapám sokszor magával vitt a kirándulásaira, a Másfélmillió lépés felét is végigjártam kilencévesen, néha fel-felbukkanok a felvételeken. Így nagyon korán kialakult bennem is a természet, az élővilág iránti szerelem, ezért kezdetben még biológusnak, állatorvosnak készültem. Meghatározó élmény volt, amikor tizenkét éves koromban kaptam egy szárazföldi teknőst. Először persze nem tudtam, mit kell vele tenni, mit eszik, egyáltalán hogyan kell gondozni. Elmentem a Szabó Ervin-könyvtárba, kikölcsönöztem a terrarisztikai könyvet, amelyből kiderült, hogy ennek a fajtának Testudo hermanni Gmelin a latin neve, ami eleve varázslatosan hangzott, és ellentétben az ékszerteknőssel ez az állat nem hús-, hanem zöldség- és gyümölcsevő. Ma is fel tudom idézni, milyen csodálatos érzés volt, amikor először adtam neki paradicsomot, és boldogan habzsolta. Ez volt az első megélt tapasztalatom arról, hogy az emberi tudás segítségével az élet mint felfoghatatlan csoda megmenthető. Néhány évvel később, amikor természetvédelmi őrként a Kis-Balatonon mentettem a tavi bénulásos madarakat, még erősebben elkezdett foglalkoztatni ez a gondolat. És valahogy innen jött a következő lépés: ha az állatokat meg lehet menteni a tudás hatalmával, azzal, hogy ismerjük a természet törvényeit, akkor az embereknél sem lehet ez másképp.
Merthogy az ember is a természet része…
Pontosan. Amikor tinédzserként ott gázoltam a mocsárban, megéreztem valamit az örökkévalóságból: ha eggyé válok a természettel, halhatatlan leszek. Hiszen én csak egy örvény vagyok a körforgásban: az általam kilélegzett szén-dioxidot felveszik a fák, a testemből származó szénatom beépül az ő testükbe, majd a gyümölccsel, amit ezek a fák teremnek, visszakerül belém a szén – nincs ennél csodálatosabb rendszer. Az anyag és az energia örök cirkulációjában vagyunk, amit nagyon izgalmas törvények, algoritmusok irányítanak. Ráadásul, és ez szinte felfoghatatlan, a világban minden pontosan ugyanazon törvényszerűségek alapján működik. Itt van például a zene. Édesanyám zongoratanár volt, gyerekként én is zongoráztam, klarinétoztam, így a zenében is hamar megtapasztaltam a természet törvényeit. Egyszer például a kezembe került egy csodálatos könyv, amelyben arról volt szó, hogy ha lelassítjuk a madarak énekét, pont olyan lesz, mint egy népdal. Mert ugyanazokat a szabályokat követi mindkettő: ugyanazok a hangközök, hangnemek, zenei kérdések és válaszok vannak jelen. Ez az egész pedig visszavezethető a fizika törvényeire. Az egyik legősibb hangszer a tilinkó, tulajdonképpen egy cső, amelybe ha különböző sebességgel fújjuk a levegőt, különböző hullámhosszú rezgések jönnek létre a cső hosszától és vastagságától függően. És amikor létrejönnek ezek a hullámok, a köztük lévő rezgéstávolságokat halljuk kellemes hangközöknek. Persze ha az ember folyton ezeken az összefüggéseken töri a fejét, könnyen megbolondulhat. Elég, ha felismerjük, hogy benne élünk egy olyan mátrixban, amelyet szabályos harmónia ural.