A család a Barta pincével összefogva újratelepítette az akkor már erdővel borított Király-dűlőt, és felújította a fák között meghúzódó régi kőgátakat. A területen ma is két hektár szőlőt gondoznak hagyományos kézi műveléssel. Birtokaik másik része az Úrágya-dűlőn, a Szepsy-birtok mellett található. Ott százéves tőkéik vannak. A betakarított termést helyi hordókban érlelik, amelyet egy erdőbényei kádárcsalád készít. A Demetervin borok ráadásul mind biominősítésűek. „A fiam nagy kísérletező, de ehhez ragaszkodik” – mondja büszkén az édesanya, miközben végignéz a dobozokban sorakozó palackokon. A felfogás, amelyet Endre képvisel, úgy tűnik, befogadókra talált. Az eucharisztikus kongresszus borául például a borász Joy, azaz élvezet nevű édes tételét választották.
Egyéni és közösségi célok még bőven vannak. „Mivel a régió az édes borokról volt híres, nekünk kötelességünk a világ legjobb édes borait felkínálni. De most, hogy az édes kevésbé divat, az a vidék feladata, hogy a világ legjobb száraz borát is megalkossa” – helyezi igencsak magasra a lécet önmaguk és Tokaj számára Kulcsár Edit.
KERESD A NŐT!
„Mádra érkezve úgy éreztem, hogy sok mindent kapok a helyiektől, és van, amit én is adni tudok. A fiúk borászkodni kezdtek, én pedig nekiláttam közösséget szervezni” – idézi fel, hogyan született 2003-ban a Tokaji Borbarátnők Társaságának gondolata. Látta, hogy a vidék csak a bor által tud felemelkedni, de az önmagában még kevés. Kell a közösség, a lelkiség, a kultúra. Ennek szellemében hívta össze azokat a nőket, akikről úgy gondolta, a segítségükkel vissza lehet helyezni Tokajt a világtérképre. „Ez nem kis cél, de nemes szándékért jó küzdeni – magyarázza teljes hittel. – Olyan asszonyokat kerestem, akik eddig is elkötelezettek voltak a régió iránt, és remélni lehetett, hogy ezután is azok lesznek. Nagyon sok hangzatos csoport, cím van mindenhol, de valódi cselekvőerő már jóval kevesebb. Mi ebben mások akartunk lenni.”
Rengeteg női aprómunka, minőségi kommunikáció a térségről és a borról, országmarketing, nemzetközi kapcsolatépítés, az összetartás erősítése, a gasztronómia támogatása, hiszen anélkül nincs fejlődő borvidék, valamint a nők képzése – sorolja az alapító, mik a Tokaji Borbarátnők legfontosabb feladatai. Amikor arról kérdezzük, a felsorolás utolsó pontja miért olyan lényeges, egy nemzetközi felmérésre hivatkozik. Eszerint Európában a borvásárláskor nyolcvan százalékban a nőké az utolsó szó, s ha étteremben kell italt választani, akkor is közel hatvan százalékban ők döntenek. „Ezért is olyan fontos a nők képzése. Ők főznek, rajtuk múlik, hogy olyan étel kerül-e az asztalra, amelyhez illik a jó magyar bor. Az asszonyok tudják átszoktatni a férfiakat a sörről a borra, és ők tudják elérni, hogy karácsonykor külföldi likőr helyett tokaji aszúval koccintson a család. Értik az apró praktikákat, tudják, hogy a borhoz hozzátartozik a terített asztal, a magatartás, a kultúra is, s finoman össze tudják kapcsolni a határterületeket, ezeken a látszólag kis dolgokon nagyban múlik a tokaji bor presztízse.”