Keresés
Close this search box.

Pörgés a panelek között

Szöveg: Demeter Anna
Fotó: Földházi Árpád

Nem könnyű lekötni a mai fiatalok figyelmét – halljuk gyakran. Szabó Mátyás Tailornek a Csobánka téri Békásmegyeri Közösségi Házban mégis sikerül. Igaz, ő nem leköti, hanem pont hogy mozgásra bírja a környékbeli iskolásokat, hogy a breaktánc erejével vigyen lendületet a hétköznapjaikba.

A környéket kevéssé ismerő járókelőnek talán meglepő, milyen sokan szállnak le a hévről Békás­megyer megállónál: élményeket megosztó, hangos iskolások, fáradtan mosolygó, a napi munka és a bevásárlás terhét cipelő felnőttek, a sie­tős léptekkel igyekvőket kedvesen beváró idősek. A hétköznapi tömeget az aluljáró újra összehozza, majd elosztja a panelrengeteg különböző pontjai felé. Mi gyorsan célba érünk, a Csobánka téri közösségi ház jellegzetes, kocka alakú épülete már messziről feltűnik. Ezen a szokatlanul hűvös tavaszi napon jólesik betérni ide. Csend van, a délutáni napfény épp az aulában lévő kiállítást szemelte ki magának nyugvópontként. A recepcióson kívül csupán egy jókedvű nyugdíjascsapat fordul felénk mosolyogva – mint megtudjuk, szokásos ultipartijuk és a világot foglalkoztató kérdések megtárgyalásának közepén tartanak. Ekkor még nehezen képzelhető el, hogy nemsokára zene, gyerekzsivaj és különleges táncmozdulatok uralják majd a termeket.

„Pedig így lesz – biztosít minket az időközben befutó Szabó Mátyás, azaz B-Boy Tailor breaktáncos és sportedző, a Budapest Breaking Sportegyesület vezetője. – Egy-két ember jelezte, hogy késni fog, de tudják, hogy a saját idejükből veszítenek ilyenkor.” Mátyást már első látásra sem gondolnánk vas­szigorral fegyelmező típusnak, ezt maga az elismert táncos is megerősíti: még a legkisebb neveltjeire is leginkább barátként tekint. „A sport közösséget kovácsol, alázatra tanít, és erősíti a küzdeni akarást, ami a breakben különösen fontos, hiszen nagy koncentrációt igénylő elemekkel dolgozunk. Ezért alapvető célkitűzésem, hogy a nálunk elsajátított tudást, valamint a vele járó önfegyelmet a csapatom az élet többi területén is kamatoztatni tudja” – ismerteti a mindennapjait meghatározó mozgás hasznát. S hogy honnan tudjuk, hogy szó szerint a break körül forog az élete? „A hiphop­kultúra életstílus, tehát gyakorlatilag minden időnket meghatározza. Az utánpótlás esetében is az a cél, hogy a sport szeretete összefonódjon a gyerekek életével. Ma már nem is annyira az utcáról, inkább a képernyő elől kell megmenteni a fiatalokat” – fejti ki. Érzékeli, nem véletlenül firtatjuk a pályaválasztását, a break­táncot ugyanis az átlagember nem feltétlenül érti vagy értékeli. „A sportág megítélése leginkább Magyarországon kérdéses, a laikusok sok esetben csak annyit látnak, hogy utcagyerek-külsejű fiatalok hangos zenére pörögnek a hátukon. Pedig hazánk öt évig világelső volt a sportágban az ezredforduló környékén. Bejárjuk a világ cirkuszait, színházait, filmek és videóklipek hátterét alkotjuk” – magyarázza Mátyás.

A kérdésre, hogyan indult a ma már szintén világ­járó békásmegyeri break, nem is olyan messze, Üröm környékén találjuk a választ. „Pilisborosjenőről származom, tizennyolc éves koromig válogatott kajakos voltam. Édesapám olimpikonok edzője volt, így nálunk a kajak egyfajta erősen ajánlott sportágnak számított. Fiatal felnőtt koromban azonban már a saját utamat kerestem, így kerültem közelebb a már régóta foglalkoztató hiphopkultúrához. Egy kedves barátom ajánlására látogattam el az ürömi művelődési ház breakedzésére, és szépen ott is ragadtam. Rábóczki Zsuzsa, az intézmény akkori vezetője hamar felmérte a breakesek többségének anyagi helyzetét, így amikor csak tudott, termet adott nekünk a napi két-három órás edzésekhez. Miután később a Békásmegyeri Közösségi Ház igazgatásával bízták meg, a mi utunk is itt folytatódott” – meséli a ma már vezetőedzőként tevékenykedő Mátyás.

Megosztja velünk a „breakes nevek” eredetét is. „Nevünkben a B előtag egyfajta kötelező elem, mivel a breaktáncot b-boyingnak vagy b-girlingnek is hívják. Ezt követi a becenév, amely jellegzetesen a személyiségre épül, esetemben mondjuk leginkább a megértésre, mivel külföldön nem igazán tudtak mit kezdeni a nevemmel” – magyarázza.

A táncos szervezőkészsége és tehetsége a Budapest Breaking Sportegyesületben ért össze, amelyet elsősorban annak örömére és érdemére indított, hogy a break 2024-ben hivatalosan is olimpiai sportágként szerepel majd Párizsban. „Ez óriási löketet adott. A mostani edzőkollégáimmal alkotott csapatunknak már húszéves múltja van egy korábbi, professzionális formáció révén. Régebben magunk is rendszeresen versenyeztünk, de most, hogy újabb és újabb nemzedékeket nevelünk, leginkább rájuk koncentrálunk” – mondja. Mátyást aztán épp egy tanítványa keresi telefonon. Kell még neki néhány perc az induláshoz – halljuk, sajnos belefeledkezett a kötelező olvasmányba. „Van ilyen. Tudom, hogy nem füllent” – nevet az edző, majd hozzáteszi, a break ma már olyan sportág, amelyre a szülők egyre nyugodtabban merik elhozni a gyerekeket, de a széles körű elismertségért még dolgozniuk kell.

Naivan azt gondolnánk, közönséget leginkább rendezvényekkel lehet formálni, B-Boy Tailor azonban rávilágít: ez csak akkor működik, ha a nézőben már előzetesen kialakult a személyes breakélmény. „Teljesen más, ha egy frekventált helyen egyszer csak elkezdünk táncolni, a korábban talán közönyös járókelők ugyanis olyankor ott ragadnak. Ezért is alakulnak ki spontán körök egy-egy breakelő fiatal körül az utcán. Az embereket talán az nyűgözi le, milyen nagy szerepe van az egyéniségnek ezekben a látványos és nehéz mozdulatokban.” Mindezt hamarosan mi magunk is megtapasztalhatjuk, a lelkes egyéniségek ugyanis már az aula előtt gyülekeznek.

„Alig várják, hogy megmutassák a tudásukat – mondja a büszke edző végigtekintve a többnyire békásmegyeri, öt–tizenöt éves gyerekekből álló csapaton. – A nagyobbakon már látom, hogy hozzám hasonlóan életstílusukká kezd válni a tánc. Néha meg is szeppenek, milyen hamar túlnőnek majd rajtam, de ez rendben van így.” Mátyást innentől már nehezebb szóra bírnunk, az egymás szavába vágó növendékek ugyanis maguknak követelik a figyelmét. De ez is rendben van így, hiszen indul, vagy inkább folytatódik a pörgés. Az edző hozzáteszi, ebben az egész embert kívánó feladatban a felesége a legnagyobb partner. „Ő is breaktáncos, tehát a sportban is társak vagyunk. Nemrég született gyermekünk, így a nevelést már otthon is gyakorolhatom” – mosolyog, miközben terelgeti a tökéletes fotó kedvéért különféle pózokat felvevő csapatát.

„Ma már nem is annyira
az utcáról, inkább
a képernyő elől kell
megmenteni a fiatalokat”

Néhány frízt követően – amely esetünkben nem épületdíszt, hanem egy breakes alapelemet jelent – visszatérünk a közösségi házba, ahol kezdetét veszi az edzés. A b-boyok és b-girlök lelkesen követik az edző mozdulatait. Mátyás búcsúzóul még elmondja: „Ez a közeg minden fiatal előtt nyitva áll. Az anyagiak nálunk is fontosak, nem szeretném, ha valakinek a tandíj miatt ne lenne lehetősége sportolni, így ebben sokszor segítünk. A terembérlés nagy részét fedezik a tagdíjak, a fennmaradó költségeket pedig egy tiszteletbeli tagunkkal közösen álljuk. A vezetőségtől is sok segítséget kapunk, de az év végére azért már szeretnénk önfenntartók lenni, remélem, ez is sikerülhet. Mindenesetre a jókedv töretlen.”

Az ultipartinak vége, lassan besötétedik a békásmegyeri panelek fölött. A közösségi ház emeletén kezdődő tánctól azonban tényleg nehéz elszabadulni. Visszafelé, az aluljáró tömegében a főváros felé sodródva már arra gondolunk, biztosan jó néhányan itt ragadnának, ha ők is látnák, amit mi.

Hasonló tartalmak

Színek és virágok nyelvén

Ruhákba hímzett női sorsok, történelemről mesélő főkötők, pruszlikok és pántlikák. Három felvidéki népviselet rétegeivel üzennek a múltból, miközben párbeszédbe lépnek a jelennel.

Egy élet a hajón – Németh Zsolt kapitány és a 133 éves Kelén

Filmre kívánkozik a legendás Kelén hajó története, de filmre kívánkozik a mostani kapitányáé is, aki 41 éve került a fedélzetre. Németh Zsolt itt ismerte meg a feleségét, a gyerekeik is itt nőttek fel. A Balaton legrégebbi, jelenleg is használatban lévő hajóját a nácik elől csak az elsüllyesztés, a 80-as évekbeli szanálástól pedig Bujtor István verekedős filmjelenete mentette meg.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!