A név is rögtön meglett?
Nem, ahhoz egy véletlen kellett. Sokat gondolkoztam rajta, hogyan nevezzem el az én kis figurámat, hiszen a gyermekirodalom tele van mackókkal; a leghíresebbek: Micimackó, Vackor vagy a lengyel Füles Mackó. A megoldás aztán szó szerint szembejött velem az utcán. Akkoriban Budapest tele volt színházi plakátokkal, és az egyik ilyen Oscar Wilde Bunbury című darabját hirdette. Ez a név eleve úgy hangzott, mintha egy mackó brummogna, elkezdtem vele gondolatban tovább játszani, és néhány perc alatt meg is született a Boribon szó. Aki először egyébként még egy szürke játék állat volt, és csak később változott barna színű, igazi medvévé. Csatlakozott hozzá Annipanni, és bár gyakran kérdezik, róla én sem tudom a mai napig, hogy Boribon nővére, anyukája vagy a barátja-e: éppen ez az izgalmas és titokzatos benne.
Ezt a bizonyos első Boribont az édesapja vitte el a Móra kiadóhoz. Ezek szerint az orvos szülőknek nem állt égnek a haja attól, hogy a gyerek még tizenévesen is ilyen haszontalan dolgokkal foglalkozik?
Nagy szerencsémre igen jó és támogató családi környezetben nőhettem fel a nyolcadik kerületi Baross utcában. Éreztem, hogy a szüleim szeretnek, az unokatestvéremmel nagyokat játszottuk, és mivel már négyévesen megtanultam olvasni, a könyvek is hamar a barátaim lettek. Írtam néhány versikét, az első nagy gyerekkori vállalkozásom pedig egy óriási füzet volt, amibe szerettem volna beleírni az összes embert. A házban, az utcában mindenkitől megkérdeztem, ő kicsoda, és a választ gondosan feljegyeztem. A fantáziámmal sem lehetett nagy baj, mert az elmondások szerint nyáron a cseresznyefán ülve mesékkel szórakoztattam a környékbeli gyerekeket.
Vagyis már azelőtt meseíró volt, mielőtt tudott volna ilyen szakma létezéséről.
Talán. A mai napig megvan az a darab papír, amin egy egész gyerekújságot akartam csinálni szöveggel és illusztrációkkal, még egy verset is írtam bele, amiben apukámat hívtam haza a Don-kanyarból. Otthon sokat olvasgattam a húszas-harmincas évekből való Az Én Ujságomat: ez a képes gyereklap volt a mintám. Sok évvel később, amikor a vöröskereszt megkért, hogy készítsek egy igazi gyerekújságot, rögtön beugrott ez az emlék, és nem is fogtam vissza magam: írtam hozzá vagy három új mesét, tettem bele verset, rejtvényeket, társasjátékot, és a belső illusztrációkkal együtt az első-hátsó borítót is magam rajzoltam.
Van tippje rá, hogy ezt a fajta kreativitást, színes fantáziát, rajz- és történetmesélő képességet kitől örökölhette?
Minden bizonnyal az édesapámtól, aki nemcsak orvos volt, hanem író is. Regényes ismeretterjesztő munkái, például Albert Schweitzer életéről vagy az emberiség fájdalom elleni harcáról szóló könyvei sikeresek voltak. Volt egy könyve, a Hogyan éljen az idős ember? című, ez különösen népszerű lett, háromszor is kiadták. Ebben visszaköszönt az egész életében jellemző optimista szemlélete, olyanokról írt benne, hogy az öreg embernek nem szabad sopánkodni, igenis nézze meg a szép fiatal nőket, és nyugodtan dohányozzon, mértékletesen, mert attól még senkinek nem lett baja. Nyilván ez a tanács nem volt független attól, hogy maga is szivarozott. Szóval különleges apukám volt, aki a szívén viselte a sorsomat. Azon a ponton, hogy elvitte a Mórához a Boribont, erősen beleavatkozott az életembe, és ezt nagyon ügyesen tette.
Mégis egy jó nagy kanyar után horgonyzott csak le végleg a gyerekkönyveknél. Addig mivel próbálkozott?
Előbb az Iparművészeti Főiskola díszítőfestő szakára jártam, majd az Állami Bábszínház színésze lettem, közben az ELTE magyar szakos diákja voltam. Elég kemény idők voltak, de a hatodik elfecsérelt év után rájöttem, hogy minden mást abba kell hagynom, és csak gyerekkönyveket kell készítenem. Hogy erre a döntésre jutottam, nagy szerepe volt benne a híres Pető András doktornak.