A fordulat évében, 1948 szeptemberében három fiatal lány kezdte meg tanulmányait a soproni evangélikus teológián. Egyikük Kárpátaljáról érkezett, másikuk a salgótarjáni bányatelepről, a harmadik, aki háromévesen tanult meg olvasni, Budapestről. Már a pályaudvaron megismerkedtek, és sokszor fűtetlen szobában, koplalva, de erős közösségben tanulták végig a soproni éveket.

A soproni evangélikus teológiai akadémia épülete. Fotó: evangelikus.hu

Akkoriban a magyarországi egyházak még nem szenteltek nőket lelkésszé, ők mégis kitartottak, dolgoztak segédlelkészként, hitoktatóként, titkárként. A létező legkisebb fizetéseket kapták az egyházban, és azon kívül is, amikor arra kényszerültek, hogy irodai vagy fizikai munkát végezzenek. A teológiai tanulmányok sehol sem számítottak jó ajánlólevélnek.

Mindhárman megélték azt az időt, amikor már nők is felvehették a Luther-kabátot, de csak ketten éltek a lehetőséggel. Egyikük a Deák téri gyülekezet legendás alakja, a 95 esztendős Zelma néni, aki generációk sorát varázsolta el a bibliaórákon, és sokan őrzik a vasárnapi istentiszteleteken tőle kapott útravalót is.

Takács Dánielné Kovácsházi Zelma. Fotó: Németh Ildikó

A kötet életútinterjújában a kis Zelmáról megtudjuk, hogy már hatévesen vissza tudta mondani a vasárnapi prédikációk lényegét, sokat olvasott, szépen rajzolt és zongorázott, kitűnő tanuló volt. A soproni teológián egyetlen kivétellel mindig jelesre vizsgázott, mégsem tudott női lelkészként elhelyezkedni. Az álláskeresés idején közveszélyes munkakerülésért egy alkalommal be is vitték a rendőrségre. Alkalmi munkában textilfestő volt, majd helyettesként felvették a püspöki titkárságra. Férjhez ment, fia született, ekkor került a Deák térre, ahol évtizedeken át szolgált Keken András mellett. Ötvenkét éves volt, amikor lelkésszé szentelték.

Kinczler Irénnek az volt a vágya, hogy a szórványban élőkön segítsen, nekik szolgáljon lelkészként vagy más módon. Amikor erre sem kapott lehetőséget, Kőbányán lett segédlelkész, de takarított is, adminisztrált, harangozott, látogatta a gyári munkásokat. A helyi gyerekek születésnapi üdvözletet kaptak tőle, bábozott velük, színielőadásokat rendezett. Később a fasori közösséghez került, de egy időben orvosírnokként is dolgozott, meg biztosítónál, végül egy iskolában titkárnőként. Hatvanévesen vehette fel a Luther-kabátot.

Kinczler Irén. Fotó: Németh Ildikó

A kötet harmadik szereplője nem élte meg, hogy a szerzők személyesen kérdezhessék, az ő életét önéletrajzi regényéből állították össze. Bérczi Margit több egyházi témájú könyvet írt, többek között a rémalaknak beállított Báthory Erzsébet igaz történetét. A salgótarjáni bányatelepen felnőtt lány 12 órás műszakot vállalt egy varrodában, így spórolta össze a pénzt, hogy leérettségizhessen. Egy korai spirituális élmény hatására akart tanulni, ezért végezte el a teológiát is. De hiába az elköteleződés, ő sem helyezkedhetett el a végzettségének megfelelő szolgálatban, így először bérelszámoló lett egy traktorgyárban, csak utána került el segédlelkészként egy gyülekezetbe. Lelkész férjével három gyermeket neveltek fel, de előbb a férje, majd ő is az egyház elhagyására kényszerült. Idővel mindkettőjüket rehabilitálták, de senki sem tudta visszaadni nekik az ellopott éveket.

Bérczi Margit. Fotó: Németh Ildikó

Nemcsak három küzdelmes élet, de az evangélikus egyház háború utáni és rendszerváltozás előtti időszakának története is kiolvasható a könyvből, melyet Boda Zsuzsa és Angyal-Cseke Csaba írt és szerkesztett, és a Luther Kiadónál jelent meg.