Emberek a havason (1942)
Bár Szőts István filmje több mint nyolcvanéves, aligha lehetne aktuálisabb, hiszen azt ábrázolja, milyen végzetes következményekkel járhat a természet rendjébe való beavatkozás. A történet főszereplője egy székely favágó, aki a gyermeke jövője érdekében minden ellenérzése ellenére elvállalja, hogy alkalmazottként egy fakitermelő vállalathoz szegődjön, amikor azonban annak vezetője megpróbálja megerőszakolni a feleségét – akinek bár sikerül elmenekülnie, életveszélyes sérüléseket szenved –, az események tragikus fordulatot vesznek. Az alkotás elnyerte az első díjat az 1942-es Velencei filmfesztiválon, és az olasz neorealizmusra is inspirálóan hatott, ezzel kapcsolatban pedig érdekesség, hogy Rákosi hatalomra jutása után a kommunista vezetés majdnem elégette az összes kópiáját csupán azért, mert „a fasiszta Olaszországban kitüntették az alkotást”. A mű végtelenül melankolikus és drámai, a szereplők lelki tisztasága és a záró karácsonyi képsorok mégis lélekemelő hatással bírnak.
Szerencsés Dániel (1982)
Sándor Pál rendezése távol sem nevezhető karácsonyi filmnek, sőt inkább azt illusztrálja, hogy vannak történelmi pillanatok és személyes helyzetek, amikor bizonyos emberek számára elmaradnak az ünnepek. A kezdő képsorokban egy Mikulásnak öltözött férfi gyűjt adományokat egy társasházban, innen tudjuk, melyik hónapban is járunk, a címszereplőt azonban nem az adventi készülődés emelkedett hangulata járja át, hanem épp az 1956-os forradalom leverése után egy barátjával megpróbál átszökni Ausztriába. El is jutnak egy határközeli szállodába, ahol számos sorstársuk mellett a társadalom szinte minden rétege és osztálya összezsúfolódik, a disszidensek mellett árulók és ávósok is megjelennek. A végtelenül keserű hangulatú alkotás a klasszikus „menni vagy maradni” kérdéskört járja körül olyan színészekkel, mint Rudolf Péter, Zsótér Sándor, Margitai Ági, Kern András, Major Tamás, Bodrogi Gyula és Törőcsik Mari.
Örök tél (2018)
Szintén nem ünnepi érzésekkel átitatott időszakot idéz fel az 1944 decemberében játszódó Örök tél, amelyben szovjet katonák egy dél-dunántúli sváb faluból elhurcolják a munkaképes nőket malenkij robotra, a foglyok azonban idővel szembesülnek vele, hogy az ígéretekkel ellentétben nem három hónapot kell a munkatáborban tölteniük, hanem talán sosem térhetnek haza. Köbli Norbert forgatókönyvíró és Szász Tamás rendező A berni követ és a Félvilág után harmadik alkalommal dolgozott együtt (később pedig az Apró meséket is közösen készítették), a gulág emlékévére készült alkotás pedig bár a tévé képernyőjén debütált, a látványvilága mozivászonért kiáltott. Ezt a rangot az izgalmas és érzelemgazdag – és nem mellesleg hiánypótló – produkció már csupán Csányi Sándor, Gera Marina, Döbrösi Laura vagy Farkas Franciska alakítása miatt is kiérdemelte volna.
Valan – Az angyalok völgye (2019)
A brassói nyomozó eltűnt lányok után kutat megszállottan, utóbbinak egyik fő katalizátora az, hogy képtelen megbocsájtani magának azt, hogy sosem találta meg a huszonkét évvel korábban, a romániai forradalom alatti zavargásokban elvesztett húgát. Aztán amikor egy bányászvárosban felmerül a gyanúja annak, hogy rábukkantak egy holttestre, ami talán a testvéréé, minden erejével próbálja felgöngyölíteni az igazságot. Bagota Béla első és idáig utolsó egész estés filmje briliánsan ülteti át a skandináv krimik éjfekete világát a zord, de kíméletlenségében is gyönyörű, hófedte erdélyi tájra, fojtogató atmoszférát teremtve. Mindehhez a megviselt arcú, depresszív kisugárzású, alkoholproblémákkal küzdő szereplők is hozzájárulnak; utóbbiak természetességét pedig fokozza, hogy többnyire helyi, magyar filmekben ritkán vagy korábban egyáltalán nem látható színészek alakítják. Az akciójelenetek nyugati színvonalúak, a tempó kiváló, a végső csavartól pedig ha nem is dobunk hátast, bőven kielégítő.
Nagykarácsony (2021)
A többszörösen kitüntetett tűzoltóra, Arnoldra rájár a rúd: nem elég, hogy épp a lánykérés közben tudja meg, hogy megcsalja a párja, még balesetet is szenved, amelynek következtében hirtelen tériszony kezdi gyötörni, amely igencsak ellehetetleníti abban, hogy a hivatásának éljen. Jobb híján egy karácsonyi vásár biztosítását kapja feladatul, ahol épp egy iskolai előadás próbái zajlanak, a keserű és cinikus férfi a háta közepére sem kívánja az egészet addig, amíg meg nem ismerkedik a kölykök tanárnőjével. Klasszikus karácsonyi filmre a magyar mozgókép történetében korábban nem volt példa, Tiszeker Dániel rendezése ezt az űrt tölti be, ráadásul meglepően ügyesen: a humora kiváló, az érzelmessége ellenére sem válik giccsessé, és bár a sztori enyhén szólva is kiszámítható, a lendületének és a szórakoztató karaktereinek köszönhetően mégis élvezetes. Ötvös András és Zsigmond Emőke párosa tökéletes, de szintén emlékezetes mások mellett Scherer Péter, Szabó Kimmel Tamás és Mészáros Máté figurája is.
Kiemelt kép: Örök tél. Forrás: Filmio