
Se pénze, se anyaga nem volt, ma már az Őrség híres pitéstálkészítője
Tóth János fazekasmester a régi iskola híve, és a díszítés helyett nála a funkcióé a prioritás.
Szöveg: Ferenczi-Bónis Orsolya
Fotó: Máth Kristóf
Mohács karakterét évszázadok óta formáló déli szláv népcsoport tagjai, a sokácok nem hagyják veszni örökségüket, és olyan eseményekkel színesítik Mohács életét, mint a dunai mosás vagy a bütykösharisnya-készítés. Filákovity Dalmával, a Sokac Ház tárlatvezetőjével beszélgettünk.
Mit jelent önnek a sokác kultúra?
Olyan életérzés, amely átszövi a mindennapjaimat. Apai nagyszüleim sokacok voltak. Náluk mindig szólt a népzene, a nagymamám tanított meg sokacul beszélni. Ez nem a horvát irodalmi nyelvet jelentette, hanem azt a konyhanyelvet, amit ők használtak. Sajnos kisgyerekként vesztettem el a nagyszüleimet, és egy időre a hagyománytól is elszakadtam, hogy tizenkét éves koromban újra igazán magával ragadjon. Azóta néptáncolok. Tagja vagyok a Mohácsi Sokacok Olvasóköre hagyományőrző tánccsoportjának. A nagyszüleimtől örökölt népviseleteket féltő gonddal őrzöm, a kör népviseleteivel is én foglalkozom. A férjem is sokac családból származik, ő zenél. Talán a sors keze van abban, hogy egymásra találtunk, mert a nagypapám a legnevesebb mohácsi tamburazenekarban játszott, a nagymamám pedig néptáncolt, ahogy most én. Nálunk otthon is rendszeresen sokac népzene tölti meg a házat, csakúgy, mint egykor a nagyszüleimnél. Nekünk nemcsak az fontos, hogy megőrizzük mindazt, amit örököltünk, hanem hogy valóban felelevenítsük, élettel töltsük meg a népszokásokat. Ezért igyekszünk az ünnepeket újra megtartani, újból behozni az olyan hagyományokat, mint a dunai mosás.
Ez szó szerint Dunában való mosást jelent?
Igen. Régen évente kétszer végezték a nagymosást a Dunában, egyszer nyáron, egyszer pedig az őszi betakarítás után. Mivel utóbbi mindenszentek után esett, előfordult, hogy már hó is volt akkoriban. A férfiak hordták le a nagy szőnyegeket, szőtteseket, faliszőnyegeket a folyó partjára. Egész nap ott voltak, az ebédet is ott főzték, a keletkező hamuval is tisztítottak, illetve otthon készített szappanokkal mostak. Ezekből a hagyományos szappanokból én máig tartok otthon. A népviseletemet is ezzel kezelem, mert kiválóan tisztítja például az elsárgult nyakrészt. Ezt a régi népszokást elevenítettük fel, azzal a különbséggel, hogy mi csak nyáron, július első szombatján mosunk. Egy egész menet vonul le a folyóhoz. Ugyanúgy visszük a kellékeinket, mint az elődeink, a férfiak járgányokat tolnak, viszik a padokat, szépen lerakják nekünk a vízbe, mi pedig beállunk a Dunába, hogy bemutassuk, hogyan is mostak a nagyszüleink. Szerencsére még sokan közöttünk vannak az idősebb korosztályból, az ő személyes élményeik és régi képek alapján élesztettük újra ezt a hagyományt.
Egy ilyen szokatlan program, gondolom, sokakat megszólít.
Szerencsére igen, ahogy az augusztus eleji Sokac babfőző fesztivál is, amellyel az eredeti mohácsi agyagedényben főtt bab készítésének hagyományát visszük tovább. Húsvét első napján locsolóbált tartunk, és rendezünk bált Katalin-napkor és farsang környékén is. Illetve minden hónapban van táncház, és szervezünk horgászversenyt, disznóvágást is. Sőt, a sokacoknál a szenteste is meghatározott tradíciók szerint zajlik, azt is be szoktuk mutatni. Elődeink szerint a karácsonyi asztal alá helyezett tárgyak mágikus tulajdonságokra tesznek szert, ezért zöldséget, gyümölcsöt, gabonát tettek oda, hogy bőséges termésre számíthassanak, és odakerült szalma is, hogy később az ólban óvja a jószágot. Az sem volt mindegy, hogy a karácsonyi asztalra helyezett ennivalókat milyen sorrendben és milyen céllal fogyasztották. A mézet és a fokhagymát például a család egészségéért, az almát az összetartásért ették. Aprószentekkor pedig a sokac zenekar körbejár a városban, és a ház népét a sibával, azaz kis vesszővel megcsapkodják, hogy egészséges legyen, cserébe megvendégelik őket. A horvát önkormányzattal közösen igyekszünk újraindítani az Antal-napi búcsút is, ami a sokacok búcsúja volt. Szerencsére remek az együttműködés a nemzetiségi önkormányzatokkal, ennek eredménye a nemzetiségi vásár is. Itt bemutatjuk például, hogy hogyan készül népviseletünk elengedhetetlen kelléke, a bütykös harisnya, s közben mi is tanulunk a többiek kultúrájáról. Megkóstoljuk egymás ételeit, a színpadon pedig zenekarok és tánccsoportok váltják egymást. Természetesen részt veszünk emellett a busójáráson is, ahol igyekszünk felhívni a figyelmet az autentikus maszkok és ruhák fontosságára.
Ahogy nő a rendezvény, úgy látja, szükség van erre?
Sajnos sok esetben olyan öltözetet látunk, amely már egyáltalán nem hasonlít a mohácsi sokac népviselethez. Ezért készítettünk egy bemutatót arról, milyen is az eredeti viselet: hogyan illeszkedik a ruha, milyen hosszúságú a kötény, hány centi a szoknya, és ugyanígy az autentikus busóöltözéket is végigvettük.
Ez a lelkesedés magával ragadja a következő nemzedéket is?
Remélem, de erőltetni nem szeretnénk. Persze, örülnék, ha a kisfiam is zenélne vagy táncolna. A hagyományőrző tánccsoport és a sokac kör összetartó közösség, a legtöbb tag most már szülő, ezért olyan programokat szervezünk, amelyekbe a gyerekeket is be tudjuk vonni, illetve kimondottan nekik szóló eseményeket is tartunk. Mindennel igyekszünk megmutatni nekik, hogy a hagyományőrzés szórakozás is, így ahogy belenőnek, meg is szeretik. Talán ezért is maradt fenn a kultúra, mert folytonos volt; ahogy mi is beleszülettünk, most mi is fontosnak tartjuk, hogy élő hagyományként adjuk tovább. Ennek fontos része a nyelvünk őrzése, az óvodában van nemzetiségi csoport, az iskolában nemzetiségi osztály. De ha otthon nem beszélik a szülők, akkor a gyerekeknek sem lesz olyan természetes, mint az anyanyelv. Úgy érzem, egyelőre hitelesen képviseljük azt, ami fontos nekünk, mert van olyan tagja a közösségünknek, akinek egyáltalán nincsen horvát vagy sokac kötődése, egyszerűen csak szeret hozzánk tartozni.

Tóth János fazekasmester a régi iskola híve, és a díszítés helyett nála a funkcióé a prioritás.

Az Őrségi Nemzeti Parkban az európai bölénycsorda mellett vadlóménest alapítanak, hogy vizsgálhassák, milyen is lehetett az Őrség abban az időben, amikor még a nagy növényevők tevékenysége alakította a táj képét.

Ne higgyük, hogy télen nem tartogat meglepetést és szépséget az Őrség. Hangolódjunk rá a tájra, szabaduljunk ki a napi teendők mókuskerekéből, és induljunk el valamelyik őrségi tanösvényen, egy nap akár több úton is. Olyan tanösvényeket ajánlunk, amiket télen is élmény felfedezni.

Rövid hétvégi kikapcsolódást keresett, életre szóló elköteleződést és a valahová tartozás csodás érzését találta meg helyette.