Ennyire váratlanul kezdtek bele a vállalkozásba?
Nóra: 2011-ben, mikor az esküvőnkre készültünk, tudtuk, hogy magasnyomású technikával szeretnénk elkészíteni a meghívónkat, amelyet Dani tervezett; ő akkor már grafikusként dolgozott.
Dániel: De sokáig nem találtunk senkit, aki elkészítette volna a meghívót úgy, ahogy mi megálmodtuk.
Nóra: Nagy nehezen ráleltünk egy mesterre. Ahogy beléptünk a műhelyébe, rögtön éreztük, hogy ez fontos pillanat. Vannak olyan momentumok az életben, amikor meglátsz valamit, és egyértelműen érzed: dolgod van vele. A műhelyben mindkettőnket ez az érzés fogott el.
Dániel: Ez olyan erős tapasztalat volt, hogy azonnal elhatároztuk, már a nászajándékból is egy ilyen műhelyre spórolunk. Akkor az egészet csak hobbiként képzeltük el, mégis olyan volt, mintha minden összeérne benne, ami régóta érdekelt, motivált minket. Mintha minket választott volna ez a feladat.
Miért olyan különleges és ritka ez a nyomdatechnika?
Dániel: Maga a módszer, amellyel a gép dolgozik, valójában nem különleges, sőt ugyanaz, amit Gutenberg kitalált. A préselés által nyomódik bele a minta a papírba. Ami ezáltal nemcsak látható, hanem tapintható is lesz. Annyi a különbség, hogy amit Gutenberg átalakított szőlőpréssel csinált, azt most egy jóval precízebb nyomdagép végzi.
Nóra: De a mi gépünk is már több mint hatvan éves. Szívet melengető tudat, hogy annyi embert kiszolgált már előttünk, és ha akarnánk, életünk végéig dolgozhatnánk vele. Mióta nálunk van, egyetlen alkatrész lett benne kicserélve. Nincsenek is hozzá alkatrészek, hisz ez a gép már a rendszerváltozáskor elavultnak számított. Mi is egy gyűjtőnek hála jutottunk hozzá.
Dániel: Igazából nem csoda, hogy elavult, hiszen nagyon idő- és emberigényes. Minden megtervezett mintához külön formát kell készíteni, amelyet aztán megfestünk, és egyesével a papírba préselünk. Ezzel a technikával nem lesz huszonöt színű egy grafika, nem lesz fotó realisztikus, és még sorolhatnám.
Nóra: Ha úgy nézzük, irracionális, hogy jóval több erőfeszítéssel készítünk egy sokkal kevésbé részletgazdag, kevesebb ingert adó tárgyat, mint más módszerrel lehetne. De az elkészült nyomat ettől a döntéstől lesz számunkra értékes.
Dániel: Az úgymond fölösleges többletmunka rengeteg lelki pluszt ad.
Nóra: Igen: minél kevesebb idő jut egy-egy nyomatra, annál személytelenebb, lélektelenebb lesz az eredmény. Manapság a gyorsaság oltárán pont az emberi kéz érintését áldozzuk fel. Annyira kevés ma az érintés, pedig hiszünk benne, hogy amit megfogunk, amivel törődünk, abba valahogy belekerülünk, és aki kézbe veszi az alkotást, megérzi ezt.