Mindig is fontos volt számomra, hogy ne csak egy műfajban gondolkozzak, dolgozzak, különben valószínűleg ellustulnék, és felülkerekedne a rutin – mondta 2021 októberében az akkor hetvenéves Orosz István. Születésnapi beszélgetés a rendező-grafikus szépíróval, amelyben sok más mellett a trianoni gyermekek, a MÁV és a képzőművészet kapcsolata és a diktatúrák anamorfózisa is szóba kerül.
„Miért írom ezeket a jegyzeteket? Azért-e, hogy később elolvassam? Nincs kedvem hozzá. Talán időm sem lesz rá. Gyermekeimet, unokáimat majd érdekelni fogja?” Ezeket a sorokat édesapja vetette papírra valamikor a nyolcvanas évek végén, amikor belefogott a visszaemlékezései megírásába. Memoárjai és naplói felhasználásával most önnek van egy sorozata a Forrás folyóiratban Emlékek apámról címmel. Ahogy az ember öregszik, óhatatlanul elkezd többet foglalkozni a felmenőivel, a gyerekkorával?
Ez is benne van. Meg az is, hogy miután apám 2016-ban meghalt, rábukkantam ezekre a füzetekre. 1987-ben, a nyugdíjazása után kezdte el feljegyezni az emlékeit, és ezzel párhuzamosan naplót is vezetett majdnem a haláláig. Magyartanár és irodalomtörténész volt, nem állt tőle távol a koncentrált, a lényeget megragadni képes fogalmazás. Most dolgozom az utolsó részen, a rendszerváltás utáni időszakon, és egyre több velem kapcsolatos eseményre bukkanok, köztük olyanokra, amelyek már rég kimentek a fejemből.
Az első részek komplett családtörténetet ölelnek fel, kiderül belőlük, hogy a szülei tulajdonképpen a trianoni döntésnek köszönhetik, hogy megismerkedtek. Hogyan kerültek éppen Kecskemétre?
Trianon után az apai nagyapám, aki a közigazgatásban dolgozott, nem írt alá valami hűségnyilatkozatot, és talán mondott valami oda nem illőt is, ezért menekülnie kellett. Az apai nagymamám szintén kárpátaljai volt, de lelkészlányként ebben az időben már a híres debreceni református leánynevelőbe, a Dóczy-intézetbe járt. A fiatalok Magyarországon találtak újra egymásra, összeházasodtak, letelepedtek Csépán, az időközben megszületett apám pedig a közeli Kecskeméten, a környék református központjában lett kisgimnazista. Majd jött az első bécsi döntés, és mivel nagypapám meg volt győződve róla, hogy a németek újra veszíteni fognak, a szülők Csépán maradtak, de a gyereket hazaküldték a rokonokhoz. Apám így végül Beregszászon érettségizett, majd Budapestre, az Eötvös-kollégiumba került, az egyetem, illetve a háború után pedig vissza Kecskemétre, ahol előbb a piaristáknál, később a egykori gimnáziumában tanított. És igen, az anyám is valamennyire trianoni gyermek. Az édesapja Délvidékről jött, az anyja hódmezővásárhelyi volt, ő Szegeden nőtt fel, ott járt egyetemre, majd Kecskeméten, az óvónőképzőben kapott tanári állást. Itt ismerkedett meg apámmal, majd, ahogy ez a dátum sajnos most már mindenkinek ismeretes, 1951 októberében világra jöttem én.
Milyen volt a KECSKEMÉTI gyerekkor?
Gyereknek lenni szerintem mindenhol jó. Falusias környéken, a város szélén laktunk egy házban, amelynek óriási kertje volt. A ház persze nem a miénk, hanem a kor szokása szerint úgynevezett társbérlet volt; a tulajdonos Hausinger Pali mellé költöztettek be minket két szobába, ő lakott a harmadikban. Palira magányos és roppant izgalmas figuraként emlékszem, olyasmi, mint a Vissza a jövőbe őrült professzora. Máshogy élt, mint mi: az éjszakát töltötte ébren, nappal meg aludt. Emlékszem, amikor 1956 elején egy hatalmas földrengésben Kecskeméten több ház összedőlt, anyu csak fölnézett, és azt kérdezte: mit csinált már megint az a Pali?! Hogy a gyerekkoromra ma is boldog időszakként gondolok, abból is következik, hogy az óvó nénim, Editnek hívták, anyám tanítványa volt, így protekciósként kicsit többet megengedhettem magamnak, mint mások. Ez a kiváltságos helyzetem aztán alaposan megváltozott 1956 után.