Keresés
Close this search box.

„Itt van a város, vagyunk lakói”

Szöveg: Farkas Anita

Nem tudom, mi lehetett keményebb menet, megírni ezt a könyvet vagy elolvasni. Nem azért, mintha olyan rossz volna, sőt – hanem mert az igazság mindig felkavaró, és a másik igazsága kíméletlenül szembesít bennünket a saját ki nem mondott igazságainkkal is. Az idén hetvennégy éves Bereményi Géza több mint hatszáz oldalas nagyregénye ezért sokkal több, mint bravúros visszatérés vagy még inkább: megérkezés a kortárs magyar prózába. A múlt minél pontosabb rekonstruálása érdekében („az álom hazudhat – az önéletírás nem”) Bereményi kivételes nyelvezetet alkotott meg: ügyesen simulnak össze benne a gyerekkori örömök, de főleg traumák szövegileg-lélektanilag is hiteles megjelenítései a jelen idejű írás körülményeit magyarázó önreflexív kitérőkkel, s így a Magyar Copperfield bőven túlmutat a szokásos önéletrajzokon.
 

Még akkor is, ha a történet meghatározó helyszíne, mindennek az origója – mi is lehetne más? – a Teleki tér 9. és környéke. Az viszont, aki a regényben egy az egyben akarja viszontlátni az Eldorádó világát, bizonyosan csalódni fog. Az ismert sztorik és alakok persze bőséggel visszaköszönnek – ha nem is feltétlenül úgy, ahogy gondolnánk –, mindezt azonban egy meglehetősen furcsa kisfiú szemszögén keresztül látjuk, aki talán túlságosan is megértően figyeli a többnyire irracionálisan viselkedő felnőtteket. Aztán a kör kitágul, jönnek sorra a körfolyosós bérházak többszobássá növekedő lakásai, az iskola és a pápai kollégium – Bereményi nagy érdeme, hogy egyszer sem véti el a hangot, és csúszik bele valamiféle hamis vagy stílusidegen nosztalgiázásba.
 
Talán azért, mert az egész eddigi munkássága egyfajta felvezetőként szolgált ehhez a terjedelmes, a túlmagyarázó jelenbeli részletek miatt néha ki-kizökkenő műhöz. A Cseh Tamás által híressé tett dalszövegek, a filmforgatókönyvek és színdarabok puzzle-darabkái állnak össze itt, a díszlet javarészt az ötvenes-hatvanas évek Budapestje („Itt van a város, vagyunk lakói, maradunk itt…”), a mellékszereplők pedig éppen a valóságosságuk miatt tűnnek kitaláltnak, hiszen „a valóságnak van egy jellegzetes szövete, amire már a gyerek is felfigyel, és megkülönbözteti a meséktől”. Így válika Magyar Copperfield egy örökre eltűnt, ám a magyar kollektív tudatban bizonyára még nagyon sokáig ható, őrületes korszak krónikájává, amelyben természetes, hogy hetvennégy százalékos hadirokkantak koravén szomszéd kisfiúkkal sétálgatnak a Kerepesi temetőben, majd nem sokkal később már révült matematikatanárok kóvályognak a Kossuth tér kiterült hullái között. („És az erősen megmaradtak nem véletlenül vésődtek belém. Hanem azért, mert azok egy egész időszak lényege. És sorba állítva nemcsak szellemkép lett belőlük, hanem sűrítmény, a korszak piszkos lelke.”)
 
A Magyar Copperfield olvasása után végül mégiscsak az az ember érzése, hogy legyen bár némely alak és a helyszín jellegzetesen ismerős, mondhatni: tipikus magyar, ez a könyv összességében nem más, mint Bereményi Géza elszánt önterápiája. Nem véletlen, hogy a már születésekor identitását vesztett kisfiú névváltozásainak végig kiemelt szerepük van (Vetró–Rozner–Bereményi), ahogyan az anyátlanság- apátlanság érzetét nem pótolhatja sem a mesebeli nagyszülők (a „vajákos” Róza és a nagytermészetű, a pénzt istenítő Sándor) teremtette biztonság, sem az Éviből hirtelen édesanyává avanzsáló anya elrontott jóakarata. Pláne nem az a doktor Rozner, aki a fáspincében prakkerrel üti adoptált fiát, mert „nehéz sorsa” volt, és mert a más ivadékával együtt saját magát is gyűlöli titkon. Egy széthullott ország széthullott családjában felnőni persze önmagában ma sem lenne különleges sors. Bereményi azonban képes rá, hogy a szubjektív emlékezetdarabkákat hadrendbe állítva szigorú tanúja legyen a saját életének. És arra is, hogy végre megbocsásson azoknak, akik nem feltétlenül érdemlik meg.

Hasonló tartalmak

Mindenkinek érdeke, hogy több férfi tanítson

Magyarországon a bölcsődei és óvodai pedagógusok között csupán 0,6 százalék a férfiak aránya, az általános iskolákban a tanárok 15, a középiskolában pedig 33 százaléka férfi egy 2021-es kutatás szerint. Hogyan alakult ki ez a helyzet, és miért van negatív hatással tanárokra, diákokra egyaránt? Mit lehetne tenni a tanári karok nemi kiegyenlítéséért? Németh Szilvia oktatáskutatót, szociológust, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Ő volt a magyar Paganini a háborús Berlinben

Géczy Barnabás hegedűművész Budapestet és az Operaház koncertmesteri pozícióját hagyta ott, hogy Németország legnépszerűbb szalonzenésze váljon belőle. A második világháború után azzal vádolták, hogy túl szoros kapcsolatot ápolt a náci diktatúra vezetőivel.

Miért nem kíváncsiak egymásra a művészek?

Mindenki elvan a maga világában, Kukorelly Endre joggal mondja, hogy nincs ez így jól. Új könyve egyfajta manifesztum, a bizonyítéka annak, hogy ő bizony kíváncsi arra, mi történik például a képzőművészetben.

Szívet cserél, aki hazát cserél?

1987-ben Ceaușescu Romániájából Isztambulon át Németországba emigrált Hajdú Farkas-Zoltán író. Lapunkban megjelent szövegében döntése körülményeit idézi fel.

Alkossunk digitális házirendet – pszichológus szakértő a diákok kütyüfüggéséről

Közhely, hogy mi a játszótéren nőttünk fel, a gyerekeink pedig már az idejük jó részét a digitális dzsungelben töltik. Lehet ezen sopánkodni, de felesleges. Sokkal inkább az a kérdés, rá tudunk-e találni közösen azokra az ösvényekre, amelyeken még kényelmesen esik a járás. A hogyanról Tóth Dániel pszichológust, a digitális nevelés szakértőjét kérdeztük.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!