Keresés
Close this search box.

Így fedezte fel Petőfi a magyar irodalomnak a várost

Szöveg: Demeter Anna
Fotó: Hölvényi Kristóf

Petőfi Sándor jóval több volt, mint tankönyvi zsánerfigura – kevesen gondolnak bele, de a költőben a modern városi kószáló magyar mintapéldájára ismerhetünk rá. Kardeván Lapis Gergely irodalomtörténésszel, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem magyar tanszékének tudományos munkatársával beszélgettünk Petőfi újító ön- és világmegjelenítéséről.

Március 15-én általában, a bicentenáriumi Petőfi Sándor-emlékév során pedig egyre erőteljesebben példaképként jelenik meg a költő. Valóban tekinthetünk így rá?

A költő életvezetési stratégiája csakugyan nem egy nyugodt, boldog hétköznapokat megélő filiszterére hasonlított, így a saját fiam elé biztosan nem állítanám követendő példaként. Mivel azonban a Petőfi-jelenség meglehetősen összetett, néhány tulajdonsága kitűnő mintaként szolgálhat a mai kor emberének is. Induljunk ki az önfeláldozás romantikus vágyából és a prófétai szerep megéléséből – ezek különösen házasságkötése után, majd a szabadságharc éveiben kerültek szembe a hagyományos boldogságkereséssel. Gondoljunk bele akkori élethelyzetébe, abba, mennyire aggódott a harcok elől különböző helyekre cipelt Júlia a költőért, akit nagyratörő vágyak, szűnni nem akaró tenni akarás vezérelt. A Petőfi által megtestesített lázadó mentalitást egyetlen kor sem nélkülözheti. Mindenkinek ismerős a kíváncsiság, a belső, szinte csiklandozó érzés a társadalom által megkérdőjelezhetetlennek hitt dolgok megkérdőjelezésére. Petőfinek ezt sikerült olyan szellemi bátorsággal tálalnia, amit – persze nem esztelen módon – érdemes saját képünkre is formálnunk. Olyan – a maga korában mindenképpen, de talán a mai világunkban is – szokatlan spontaneitást engedett meg magának, ami a mostani olvasót is kreativitásra serkentheti.

Petőfit könnyű magunkénak érezni. Talán éppen ezért töretlen kétszáz éve a személye köré épült kultusz. Önt mi indította az életmű tanulmányozására?

A költő sokhangúsága, a különböző beszéd­módok könnyed megújítása fogott meg, ami a korai Petőfi-versekre, az 1842 és 1844 közötti időszakra különösen jellemző. Egészen megdöbbentett, hogy a tankönyvekben szinte népies zsánerfigurává gyúrt alak már költői pályájának legelején hány műfajban kísérletezett, és formált valami radikálisan újat. A biedermeier korszak kedvelt családverseiben például rendkívül népszerű volt az apa- és anyafigurák klisészerű megjelenítése. Ehhez képest Petőfi megírta az Egy estém otthon, a Füstbe ment terv vagy az István öcsémhez című, hús-vér emberekről szóló költeményt.

Milyen szerepe volt ebben az újításban a reformkornak?

A reformkor időszakának köszönhetjük, hogy a Kárpát-medence területe egyre inkább átalakult a modern értelemben vett nemzeti otthonná – ahogyan ezt a Himnusz jellegzetes soraiban is megfigyelhetjük. Korábban ilyen tágas térbeli identitásuk nem igazán volt az embereknek, leginkább egy régióhoz, egy falu vagy vásárváros körüli kisebb térséghez kötődtek. A változás előzményeként fontos megemlítenünk az ismeretszerző célú utazást, ami a korszak polgári életformájának szimbolikus velejárója volt – egyben persze technikai feladvány, hiszen akár egy ötven kilométeres út megszervezése is nagy vállalkozást jelentett. Természetesen a „régmúlt meglátogatása” korábban is a művelődés szerves részét képezte, a 19. században viszont már nem csupán európai és más nemzetek híres városai szolgáltak úti célként, hanem egyre inkább a hazai tájak is. Az utazókat pedig a magyar vidékek, az ott élő népek kultúrájának megismerése mellett azok jelentésének meghatározása is vezette, s ezért előszeretettel készítettek útleírást, beszámolót. Ez a szimpla kalandvágyon túl eszközként szolgált a nemzet otthonának egyfajta „körülírására” is.

„Petőfi szemtanúja
és tudatos alakítója is
volt Pest életének”

Barabás Miklós kőnyomata Petőfiről

A Petőfi sétálni megy című tanulmányában szintén az említett korszakhoz kapcsolódóan a városi tér olvashatóvá tételéről is ír, amelyet kezdetben az irodalom „vállalt magára”. Hogyan történt ez?

A 19. század a nyugati világban a modern nagyvárosok kialakulásának kora, illetve az elképesztő városi népességrobbanásé, ami merőben új tapasztalat volt: egyrészt az emberi tömeg elérte azt a méretet, amelyben már arctalanul el lehetett tűnni, másrészt pedig az épített környezet hihetetlen technikai ugráson ment keresztül. A láthatár szinte eltűnni látszott, az emberiség történetét évezredeken át meghatározó táj néhány évtized alatt mesterséges dolgok tömkelegével átszőtt térré alakult át. A jelenségre elsődleges példaként szolgál Párizs, majd London – elég Baudelaire prózáira, szonettjeire vagy a Heine által leírt „mellbevágó idegenség­élményre” gondolnunk. Adódik a kérdés: hogyan teszi ezt az evolúciós értelemben is teljesen új helyzetet a kor embere belakhatóvá, a sajátjává? Hogyan tanulja meg az új viselkedésmódot, a láthatóság és láthatatlanság szabályait, és legfőképpen: hogyan tud ember maradni? Természetesen a kultúra segítségével. A nagyvárosi életformát elsőként a rohamos urbanizációval felívelő sajtó- és hírlapirodalom avatta témájává – különösen az 1840-es évek hazai kísérletező tárcái –, majd a képzőművészet és a fotográfia követte. A városi tér és tömeg ábrázolását mindhárom művészeti ágban a dekomponáltság, a véletlenszerűség és a pillanatnyiság jellemezte.

Az irodalmi reprezentációnál maradva: miképpen hatott az új életforma a 19. század hazai lírájára?

Létrejött az úgynevezett sétáló vers műfaja, amelyet a tájlírához képest a kiszámíthatatlanság, a véletlen keresése és annak felmagasztalása határoz meg. A lírai én pedig a romantikából ismert, mindenütt jelen lévő szemtanúból egyszerű megfigyelővé formálódik át. Ennek a megközelítésnek lesz kulcs­figurája az úgynevezett flâneur, azaz a kószáló ember. Az ő jellegzetes nézőpontja segít majd észrevenni és megérteni az új életformában is megbúvó szépet, pozíciójához pedig egy másfajta látásmód és térhasználat kapcsolódik. Bár a hagyományos elképzelés szerint a városélményről a Nyugat előtti, századvégi nemzedék számolt be először, Petőfi már egészen korán és nagyon innovatív módon közelítette meg a témát, hiszen szemtanúja és tudatos alakítója is volt Pest életének. A költő számára a nagyvárosban való sétálás, az ember és a tömeg, az én és a töb­biek viszonya egyfajta modern identitásformát jelentett. A nagyvárosi élet stimuláló volta valószínűleg az alkotáshoz is állandó ösztönzést adott neki. Petőfi az elmélkedés vagy a képzelet logikájától eltérően magát a térbeli helyváltoztatást és az így érkező újabb és újabb benyomásokra való lelki válaszok, reakciók rögzítését használta eszközként ahhoz, hogy beszámoljon a század emberének új érzéséről. Természetesen minden lehetőséget megragadott az önmarketingre is, ahogyan azt Margócsy István tanulmányai részletesen bemutatják. A saját brand létrehozásának részeként úti jegyzeteit, nemritkán privát érzelmeket is tartalmazó leveleit folytatásokban publikálta a nagyközönségnek. Verseit is más logika szerint alkotta ekkor: a klasszikus, szemlélődés és képzelet szülte tájversek helyett a véletlenszerű események rögzítése és az ezekre való reflektálás vált meghatározóvá.

Honoré Daumier rajza a flâneurről

Ez az újfajta szemlélődés mennyire egyeztethető össze a Petőfivel kapcsolatban sűrűn alkalmazott vándor jelzővel?

A vándor is egy mozgásban lévő nézőpontot jelez, ám érdemes elválasztani a városi sétáló nézőpontjától. A romantikus vándornak szintén tulajdoníthatunk identitásformáló szerepet, ám e költői szerepre inkább a végtelen keresése, a táj fenségén való merengés a jellemző. A vándormotívumot a szakirodalom nem véletlenül köti szinte toposzként a költőhöz, hiszen a magyar irodalomban Petőfi egyedülállóan képviselte. Az Úti jegyzetekben például egészen újszerű, hogy a konkrét tájakról elenyésző, a költő saját benyomásairól, az egyes tájakhoz fűződő érzéseiről vagy személyes, a nagyközönségre csak kevésbé tartozó kalandokról viszont rengeteg információt kap az olvasó. Tulajdonképpen minden egyes ilyen részlettel az önmagáról közvetíteni kívánt képet építette.

A költő nemcsak különböző szerepeit, hanem kötetkompozícióit is tudatosan alakította. Ez is a közönségnek szólt?

Elsősorban önarcképformálásról beszélhetünk, emellett pedig valóban egyfajta útvonalat, iránymutatást alkotott a befogadónak. Ez leginkább első verseskötetében szembetűnő, amelynek első részében a korabeli olvasó ízlését és néző­pontszerkezetét magukon viselő darabokat találunk, majd a végén eljutunk az újító jellegű költeményekhez. Mintha az általa megtett utat a versein keresztül szeretné végigjáratni az olvasóval. A modern versciklusokat (Baudelaire-t, Adyt) megelőlegező kötetkompozícióval élt, amelyben már egy sajátos logika mentén, nem pedig pusztán a keletkezési kronológiát követve rendezte el verseit. A könyv kezdő verse a Hazámban – az első költeménye, amelyet már nem Petrovicsként jegyzett –, a záró pedig Az alföld. A téma látszólag megegyezik, a megközelítés azonban igencsak eltérő. Az előbbi a már emlegetett romantikus vándordalok közé tartozik, biedermeier módra kissé megszelídítve. A korban valószínűleg nem is okozhatott nagy meglepetést az olvasónak, inkább megelégedettséggel nyugtázhatta, milyen szépen tudja az ifjú költő alkalmazni a tájleíró műfajt. A kötet végére eljut aztán Az alföld vitatkozó felütéséig: „Mit nekem te zordon Kárpátoknak / Fenyvesekkel vadregényes tája!” – egy félig reális, félig képzelt nézőpontból a személyes identitás kifejezésére is alkalmas minta bontakozik ki. Ez az elrugaszkodás jelenik meg még intenzívebben a Versek II. című kötetben, ahol a Szobámban és a Falun szembeállításával már egyértelműen a „népköltő” szerepén való túllépésre utal.

„A saját brand létrehozásának
részeként úti jegyzeteit, nemritkán
privát érzelmeket is tartalmazó leveleit
folytatásokban publikálta”

Mert inkább sétálni indul. Vajon a mai korszak is alkalmas a flâneurszerep meg­élésére?

Ezt a kószálást arra találta ki a nagyvárosi ember, hogy az őt körülvevő, látszólag uralhatatlan és kaotikus valamit megpróbálja valahogyan megérteni. Ha pedig teljesen megérteni nem tudja is, legalább valamiféle esztétikai élményt szeretne megragadni. A tömeg és a véletlenek ilyesfajta, inkognitóból való szemlélése talán segít a saját elveszettségünk fölé kerekedni a városban. Persze mára mintha az egész világ várossá alakult volna, így a Petőfi és kora által megélt sokkélmény inkább akkor éri el az embert, ha nagy nehezen kikerül a mátrixból. Ha már az elején említettem a kamaszkori lázadáshoz hasonló heves és fontos érzelmeket, kószálni és megfigyelni talán ma még inkább elengedhetetlen.

Hasonló tartalmak

Sárkányok hátán ég és föld között

Marozsán Ervin több mint húsz éve szeretett bele a repülésbe, ma már motoros sárkányrepülővel és ultrakönnyű repülőgéppel is szeli az eget. Az egri Apolló sportreptéren jártunk.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!