
A tévelygő úttörő
Ferenczy István nem volt tisztában tehetsége mibenlétével, teljesítménye értő kritika híján a zseniális és a gyenge között bizonytalankodott.
Balatongyörök, 1931
A Balatonhoz fűződő viszonyunk nemzedékről nemzedékre, korszakonként megállíthatatlanul változik, s közben felmenőink élményei gazdagítják a tóról alkotott kaleidoszkopikus nagy képünket. A magyar tenger ugyanis nem pusztán fizikai valójában létezik, legalább annyira a szívekben, a lelkekben, az emlékekben, a nyaranta felhalmozott benyomástöredékeinkben is. A Balaton a 19. században Kisfaludy Károly írásaival, majd a tájképfestőkkel kezdett sajátos helyet elfoglalni kollektív tudatunkban, a boldog békeévekben kialakított fövenyfürdői viszont csak az első világháború után lettek a harmadára zsugorodott, tengeri kijárat nélkül maradt Magyarország legfontosabb nyaralóhelyei. Erről az időszakról most is tanúskodnak a sokat megélt korai modernista villák és a magyar plakátművészet balatoni kikapcsolódást hirdető korszakos gyöngyszemei, s Egry József festészetének vibráló világát is bátran ideidézhetjük.
A Balaton a második világháború után új és másfajta életre kelt. Elzabrált villáiban, újonnan épült szocmodern vállalati üdülőiben és családi nyaralóiban a szocializmus sajátos mikrotársadalma alakult ki. Felejthetetlenek a nyaralások gasztroemlékei: a Balatoni Világos, a színesműanyag-árnyalatú vattacukor, a sárgálló főtt kukorica, a lángos és a balti-tengeri sült hekk. A napon felhevült testekről a vízben leázott a Fabulon naptej, a parton pedig megjelentek – évtizedekkel megelőzve az újraegyesítést – a kelet- és nyugatnémet turisták tömegei, fittyet hányva a történelmileg determinált szétválasztás skizofréniájára, valamint az őket árgus szemekkel figyelő Stasi-besúgók és titkosszolgák hadára. Közben Opelek és Mercedesek, Trabantok és Wartburgok között Ötvös Csöpi üldözte Ladájával a bűnt, máig sajátos emléket állítva a legvidámabb barakk balatoni nyarainak. Hogy miként kapott gellert a félmúlt a rendszerváltozás vadkapitalista ösztönvilágán, azt hosszasan lehetne taglalni. Egyvalami megkérdőjelezhetetlen: manapság szerte a tó körül családi borászatok, új hullámos éttermek és bisztrók, valamint önszerveződő kulturális kezdeményezések igyekeznek formálni, erősíteni a Balaton és közvetlen környezete újragondolt identitását.
A Fortepan közösségi fotóarchívum jelen pillanatban mintegy száznyolcvanezer felvétele között több mint négyezer-ötszáz készült a Balatonon, felölelve 20. századunk viszontagságos históriáját 1900-tól a nyolcvanas évek végéig. Kollektív emlékezetünk egymásra rakódott időrétegei pedig e fotók által is bizonyságot nyernek. Hiszen vannak folytonosan visszatérő örök pillanatok és megmásíthatatlan életérzések, amelyek korszakoktól és kormányzatoktól függetlenül tűzik egy nagy tablóra, vagy ha úgy tetszik, sűrítik egyetlen nagy mondatba a képek segítségével mindazt, ami generációkon keresztül összeköt mindannyiunkat körös-körül a Balaton partján. Semmi más, mindössze a privát családi felvételek keresetlen őszintesége, valamint saját emléktöredékeink megidézése elegendő ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a titokhoz. És azokhoz a pozitív érzésekhez, amiket a Balaton és közvetlen környezete jelent számunkra nemzedékek óta.
Vannak visszatérő örök pillanatok, amelyek generációkon keresztül összekötnek mindannyiunkat körös-körül a Balaton partján
Balatonkenese, 1908
Balatonfüred, 1934
Balatonfűzfő, 1981
Balatonlelle, 1948
Balatonlelle, 1925
Balatonszemes, 1984
Siófok, 1917
1978
Tihany, 1965
A balatoni műút Lepsénynél, 1935
Balatonfüred │ 1951
Balatonfüred, 1928
Tihany, 1963
A magyar tenger nem pusztán fizikai valójában létezik, legalább annyira a szívekben, a lelkekben, az emlékekben, a nyaranta felhalmozott benyomástöredékeinkben is

Ferenczy István nem volt tisztában tehetsége mibenlétével, teljesítménye értő kritika híján a zseniális és a gyenge között bizonytalankodott.

Szinte nincs már nagy, csak nagyon nagy, nincs szurkoló, csak fanatikus, nincs sok, csak számtalan, nincs szakács, csak séf. Túloz a hírversenyben izzadó sajtó, túloz a hétköznapi beszéd.

Bohuslav Balbín, a jeles cseh történetíró 1677-ben ezt írta a kolozsvári testvérek Prágában látható, 1373-ban készült Szent György-szobráról: „miraculo est artificibus”, azaz csoda a művészek számára. Igaza volt, de nem csak nekik csoda, az egész művészettörténet számára az.

Közhely, hogy mi a játszótéren nőttünk fel, a gyerekeink pedig már az idejük jó részét a digitális dzsungelben töltik. Lehet ezen sopánkodni, de felesleges. Sokkal inkább az a kérdés, rá tudunk-e találni közösen azokra az ösvényekre, amelyeken még kényelmesen esik a járás. A hogyanról Tóth Dániel pszichológust, a digitális nevelés szakértőjét kérdeztük.

Magyarországon a bölcsődei és óvodai pedagógusok között csupán 0,6 százalék a férfiak aránya, az általános iskolákban a tanárok 15, a középiskolában pedig 33 százaléka férfi egy 2021-es kutatás szerint. Hogyan alakult ki ez a helyzet, és miért van negatív hatással tanárokra, diákokra egyaránt? Mit lehetne tenni a tanári karok nemi kiegyenlítéséért? Németh Szilvia oktatáskutatót, szociológust, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Géczy Barnabás hegedűművész Budapestet és az Operaház koncertmesteri pozícióját hagyta ott, hogy Németország legnépszerűbb szalonzenésze váljon belőle. A második világháború után azzal vádolták, hogy túl szoros kapcsolatot ápolt a náci diktatúra vezetőivel.