Keresés
Close this search box.

Hangok visznek bárhova

Szöveg: Ádám Rebeka Nóra

Viszonylag kevés szó esik a hazai psy­trance-, goa- vagy acidzenét játszó szcénáról, hiszen sokak fejében egyből valamiféle durva, hallucinogén drogokon flesselő újhippi társaság jelenik meg, ha ilyesmiről hall. Pedig mint minden műfajban, e téren is remek előadóink vannak. Az Óperentzia 2005-ben alakult, nevét a magyar népmesei hagyományban gyakran előforduló világ széle motívumról kapta. Óperencia egy elképzelt ország, az Óperenciás-tenger pedig a határt jelenti az ismert és ismeretlen világ, valóság és fikció között, amit a formáció különböző stílusok határmezsgyéin lebegő hangzásvilága tökéletesen tükröz. Az alaphangzás eleinte a hatvanas évek korai pszichedelikus zenéihez volt hasonlatos, és gyerekkorunk mesezenéivel, jazzes improvizációkkal, némi downtempós beütéssel s az együttes által különösen kedvelt analóg szintis hangzással vegyült.

A formáció két alaptagja Bánházi Gábor és Domokos Tibor. Előbbi a ritmusért és az elektronikus hangzásokért, utóbbi pedig a szintis dallamokért felel. Bemutatkozó anyaguk 2008-ban jelent meg, majd a Budapest Fringe fesztivál megnyerése után olyan zenekarok vendégeként léptek fel, mint a ColorStar vagy a Korai Öröm. 2009-ben az addigi acides-jazzes stílustól elmozdulva One Week címmel egy tisztán elektronikus hangzású albumot adtak ki. 2015-ben pedig egy szibériai archív népdalgyűjtemény ihlette újabb koronggal rukkoltak elő (Trance Ober Enz). A formáció kezdett rátalálni a ma is ismert hangjára: dalai trance-, chill- és dubszínezetet kaptak, ami nagyon izgalmas, a hazai palettán addig szinte ismeretlen zenei miliőt teremtett. Ugyanebben az évben a srácok közös alkotói munkába kezdtek Lajkó Félixszel. A dobszerelés elektronikus alaphangzása a citera népies karakterével kiegészülve fantasztikus végeredményt adott. A közös munka olyan jól sikerült, hogy a 2016-os Ozora fesztivált is ez az alkotói gárda nyitotta meg. Még abban az évben megjelent a banda Far-far away című nagylemeze, amelyen a népzenei körökben jól ismert Csángálló zenekarral, a hazai psyszcénában alkotó Aurafooddal dolgoztak együtt. Nagyjából ekkortól datálható az Óperentzia stílusevolúciójának újabb szakasza: ezúttal az ambient és a psytrance irányába tolódott el, a Far-far away már ízig-vérig psybientlemez volt.

A legújabb, 2020-ban megjelent albumon, amely a Tuatara Psylosophy címet viseli, az előzőkhez hasonlóan sok minden keveredik: a psytrance mellett más pszichedelikus stílusok is feltűnnek, valamint különféle népzenék foszlányai is hangsúlyosan jelennek meg. Az album nyolc számot tartalmaz, a dalok remekül vannak megkomponálva, s nemkülönben remek a lemez felépítése is. Táncolós-taposós trance-ek, elszállós chillek, dallamos downtempók váltják egymást, de akadnak karcosabb, darkosabb hangzású dalok is a korongon. A legmaradandóbb élményt talán az album utolsó dala, a 134 adja, amelyben egy ritka, ám ebben a zenei szcénában egyáltalán nem ismeretlen hangszer, a hang drum varázslatos hangja csendül fel. Talán azért is tud olyan elementáris erővel hatni, mert az ember a végére teljesen átadja a kontrollt a hangoknak, vigyék bárhová. A meditatív, spirálisan kanyargó és kavargó dallamok az album végére magával ragadó zenefolyammá duzzadnak: szó szerint valóság és fikció, ismert és ismeretlen világok között sodródunk.

 

Óperentzia: Tuatara Psylosophy. Zengőkert Records, 2020

Hasonló tartalmak

Alkossunk digitális házirendet – pszichológus szakértő a diákok kütyüfüggéséről

Közhely, hogy mi a játszótéren nőttünk fel, a gyerekeink pedig már az idejük jó részét a digitális dzsungelben töltik. Lehet ezen sopánkodni, de felesleges. Sokkal inkább az a kérdés, rá tudunk-e találni közösen azokra az ösvényekre, amelyeken még kényelmesen esik a járás. A hogyanról Tóth Dániel pszichológust, a digitális nevelés szakértőjét kérdeztük.

Mindenkinek érdeke, hogy több férfi tanítson

Magyarországon a bölcsődei és óvodai pedagógusok között csupán 0,6 százalék a férfiak aránya, az általános iskolákban a tanárok 15, a középiskolában pedig 33 százaléka férfi egy 2021-es kutatás szerint. Hogyan alakult ki ez a helyzet, és miért van negatív hatással tanárokra, diákokra egyaránt? Mit lehetne tenni a tanári karok nemi kiegyenlítéséért? Németh Szilvia oktatáskutatót, szociológust, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Ő volt a magyar Paganini a háborús Berlinben

Géczy Barnabás hegedűművész Budapestet és az Operaház koncertmesteri pozícióját hagyta ott, hogy Németország legnépszerűbb szalonzenésze váljon belőle. A második világháború után azzal vádolták, hogy túl szoros kapcsolatot ápolt a náci diktatúra vezetőivel.

Szívet cserél, aki hazát cserél?

1987-ben Ceaușescu Romániájából Isztambulon át Németországba emigrált Hajdú Farkas-Zoltán író. Lapunkban megjelent szövegében döntése körülményeit idézi fel.

Miért nem kíváncsiak egymásra a művészek?

Mindenki elvan a maga világában, Kukorelly Endre joggal mondja, hogy nincs ez így jól. Új könyve egyfajta manifesztum, a bizonyítéka annak, hogy ő bizony kíváncsi arra, mi történik például a képzőművészetben.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A sütikről bővebben az Adatkezelési tájékoztatóban olvashat. Elfogadás esetén jóváhagyja az Adatkezelési tájékoztatót, illetve a sütik használatát.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában. Itt beállíthatja személyes cookie szolgáltatásokat.


A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga

A Facebook segítségével nyomon követjük a kapcsolatokat a közösségi médiával.
  • _fbp

A weboldalunk fejlesztése érdekében nyomon követjük a felhasználói adatokat.
  • _ga
  • _ga_M1TCWC2EWM

Összes tiltása
Összes engedélyezése

KRoNIKA.HU Hírlevél

Légy részese a történetnek!